Stationsbyer
Jeg ved ikke om jeg har mere end almindelig interesse, nysgerrighed, på stationsbyer og deres udvikling. Der er jo ganske mange, interessante, aspekter. På Lille Syd er der jo Haslev, som vel nærmest blev stationsby ved et tilfælde, eftersom planen åbenbart havde været at etablere station på Gisselfelds jorder ved Braaby. Bregentved gav imidlertid jord lidt nord for landsbyen Haslev og Jernbanegade blev anlagt og bebygget de ca 600 meter langs præstegårdsjorden. Nord for stationen kom Andelssvineslagteri, Mejeriet Trifolium, og SEAS (eller hvad det nu hed fra starten). Sydøst for kom agent Ulrichs tømmerhandel. I dag er der kun 2 spor og den store stationsbygning tilbage med "stationsstuen" og lokalpolitistation, chaufførstue og ellers beboelse, Varehuset er væk, ilgodsvarehuset er væk og selv posthuset er omdannet til beboelse, mens hotel/kro og rejsestald er omdannet til forretninger.
Så kom der i 1924 station i Braaby eller rettere Braaby stationsby blev etableret 1 km vest for landsbyen Braaby. Der blev kro og købmand i stationsbyen og det var vist det (Braaby havde vist flere købmand på samme tid).
Typisk indgik stationsforstander (og postmester) som en del af stationsbyens højere embedsstand med politimester, læge osv.
Så det er jo interessant at følge båd udvikling og - ofte - afvikling.
Nå egentlig ville jeg bare pege på hæftet Stationsbyen" (ISBN 87-504-0457-1) fra 1980, hvor der sikkert er inspiration.