ERTMS forældet ud fra sikkerhedssynspunkt
Krigen i Ukraine og NATOS udvidelse med Sverige og Finland har sat fokus på gamle jernbaners samfundsværdi.
Spørgsmålet er nu: "Er det milliarddyre ERTMS system teknologisk forældet?"
I Sverige pågår lige nu et bemærkelsesværdigt udredningsarbejde. Det svenske forsvar Försvarsmakten fokuserer nu på en opgradering af en række jernbanestrækninger, der nu har svag trafik. Inlandsbanan, der forvaltes og drives af selskabet IBAB, der ejes af 19 kommuner er i fokus. Og et nyt trafikteknisk begreb prioriteres. Det hedder "DEN LAVE TEKNIKGRAD". Herved forstås en ikke-elektrificeret jernbane med gammeldags trafikstyring med mange bemandede stationer med manuelle togmeldinger.
I en dugfrisk redegørelse fra Trafikverket påpeges Försvarsmaktens interesse for at fastholde Inlandsbanan som ikke elektrificeret manuelt styret strækning. Det er simpelthen alt for let at stoppe en elektrificeret jernbane med høj automatiseringsgrad af trafikstyringen. - Radiobaserede ERTMS er uhyre sårbart - det kan relativt let jammes (elektronisk forstyrres - standses). - Den svenske rapports konklusion er klar: "Ikke-elektrificeret strækning med dieseltrækkraft og manuel styring er fremtiden" - ud fra sikkerhedspolitiske synspunkter.
Ukrainekrigen trækker spor.... Godsterminalen på Esbjerg Havn skal udvides, så der kan håndteres lange togstammer med militært isenkram fra oversøiske destinationer til Centraleuropa. Den enkeltsporede ikke-elektrificerede strækning Bramming-Tønder Grænse har fået nærmest strategisk betydning... Men de gamle lange læsseramper fra før 1920 - de er der stadig....