Bergschwebebahn Loschwitz

af HansA, 10/5 2024, 18:30 (196 dage siden)

Godaften i forummet.

I 1991 var jeg et par dage i Dresden, og jeg besøgte blandt andet ’Bergschwebebahn Loschwitz’, som er en elevatorsporvogn, hvor vognene hænger under skinnen, efter Eugen Langens princip, kendt fra svævebanen i Wuppertal. Igen stammer mit første kendskab til banen fra O. Winther Laursens bog ’Sporvogne i Europa’. Bergschwebebahn Loschwitz blev åbnet i 1901 og forbinder Körnerplatz i bydelen Loschwitz med Oberloschwitz. Strækningen er 280 m lang og gennemgående dobbeltsporet. Højdeforskellen er 84 m. Banen blev oprindelig drevet af en dampmaskine; siden 1909 elektrisk. De nuværende vogne stammer, så vidt jeg har kunnet læse mig til, fra 1934, men er moderniseret flere gange undervejs.
Mere om banen kan læses her.

[image]
Dalstationen

[image]
Vogn 2 på dalstationen

[image]
Vogn 1 på bjergstationen Oberloschwitz.

[image]
Vogninteriør.

[image]
På vej nedad.

[image]
Udsigt fra bjergstationen. I baggrunden ses Elben og Loschwitzer Brücke, ofte kaldet ’Blaues Wunder’ fra 1893, som forbinder bydelene Blasewitz og Loschwitz.

Kilder:
Walter Hefti: Schienenseilbahnen in aller Welt. Birkhäuser Verlag 1975. ISBN 3-7643-0726-9
O. Winther Laursen: Sporvogne i Europa. J. Fr. Clausens Forlag, København 1973. ISBN 87-11-03585-4

v.h.
HansA

Bergschwebebahn Loschwitz

af Niels Munch, 10/5 2024, 21:19 (196 dage siden) @ HansA

Hej HansA,

Mange tak for reportagen; jeg var dér forbi i 1994 og kvitterer med:

[image]
Schwebebahn Dresden fra 1901 i bydelen Loschwitz, juli 1994 (nm).

Tidligere vist *her*.

Dengang var Standseilbahn Loschwitz desværre ikke i drift.

Bedste hilsener
Niels

Standseilbahn Loschwitz-Weisser Hirsch

af HansA, 13/5 2024, 20:09 (193 dage siden) @ Niels Munch

Standseilbahn Loschwitz-Weisser Hirsch

Godaften i forummet!
Ved mit besøg i Dresden i 1991 var Standseilbahn Loschwitz-Weisser Hirsch i drift. Denne mere konventionelle elevatorsporvej er åbnet i 1895. Den er 546 m lang, og højdeforskellen er 75 m. Sporvidden er 1000 mm. Oprindelig blev banen drevet af en dampmaskine; fra 1905 er den elektrisk.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, blev banen gennemgribende moderniseret i 1994, hvor den også fik nye vogne. Vognene på mine billeder er bygget i 1963.

[image]
Postkort fra banens første år.

[image]
Dalstationen

[image]
Dalstationen

[image]
Bjergstationen

[image]
Krydsningssporet

[image]
På vej opad

[image]
Vogninteriør

[image]
Ved bjergstationen lå disse hjulsæt. Her kan man se, at det ene hjul har dobbelte flanger, det andet hjul har ingen flanger, men en særligt bred køreflade.

v.h.
HansA

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak