Bergschwebebahn Loschwitz

af HansA, 10/5 2024, 18:30 (196 dage siden)

Godaften i forummet.

I 1991 var jeg et par dage i Dresden, og jeg besøgte blandt andet ’Bergschwebebahn Loschwitz’, som er en elevatorsporvogn, hvor vognene hænger under skinnen, efter Eugen Langens princip, kendt fra svævebanen i Wuppertal. Igen stammer mit første kendskab til banen fra O. Winther Laursens bog ’Sporvogne i Europa’. Bergschwebebahn Loschwitz blev åbnet i 1901 og forbinder Körnerplatz i bydelen Loschwitz med Oberloschwitz. Strækningen er 280 m lang og gennemgående dobbeltsporet. Højdeforskellen er 84 m. Banen blev oprindelig drevet af en dampmaskine; siden 1909 elektrisk. De nuværende vogne stammer, så vidt jeg har kunnet læse mig til, fra 1934, men er moderniseret flere gange undervejs.
Mere om banen kan læses her.

[image]
Dalstationen

[image]
Vogn 2 på dalstationen

[image]
Vogn 1 på bjergstationen Oberloschwitz.

[image]
Vogninteriør.

[image]
På vej nedad.

[image]
Udsigt fra bjergstationen. I baggrunden ses Elben og Loschwitzer Brücke, ofte kaldet ’Blaues Wunder’ fra 1893, som forbinder bydelene Blasewitz og Loschwitz.

Kilder:
Walter Hefti: Schienenseilbahnen in aller Welt. Birkhäuser Verlag 1975. ISBN 3-7643-0726-9
O. Winther Laursen: Sporvogne i Europa. J. Fr. Clausens Forlag, København 1973. ISBN 87-11-03585-4

v.h.
HansA


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MT153
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak