Hej.
Lokomotivet er i følge Nagbøls liste leveret til Københavns Magistrat, Stadsingeniørens Direktorat, Afløbskontoret. Der står også en mystisk betegnelse: SD nr.134-1.
Sporvidden 610 mm, der er to engelske fod, forekommer mystisk, men lokomotivet blev bygget samme med nogle eksportmodeller i denne sporvidde, så måske har afskriveren hos Nagbøl været for hurtig med gentagelsestegnet. Det er der tydelige eksempler på i de tyske fabrikslister.
Afløbskontoret var vel også selv entreprenør.
Selv lokomotivet: Nagbøl 5920, type KMN 4, 610 mm, er ok, men der var to lokomotiver ved det givne arbejde, men Nagbøl havde kun leveret dette ene. Det andet må have været et af kommunens andre lokomotiver, der normalt var i stald hos Københavns Vandforsyning, der i øvrigt havde to lokomotiver. Det ene er nu bevaret hos IBK. Her har vi forsøgt at måle sporvidden, men uden brugbart resultat. Den var dog ikke 610 mm, idet der noteredes 755 mm. Svend Guldvang besøgte dog Vandvæsenets hjemmebane på Grøndalsvænge Alle, og han plejer at kunne stole på sit målebånd. Han målte 600 mm, så det lokomotiv, vor Nagbøl arbejdede sammen med var altså 600 mm sporvidde.
Det aktuelle arbejde er beskrevet af Jørgen Panum i Tipvognen 2.1979 i en artikel, der kaldes Banen i det grønne bælte. I forbindelse med nedlægning af kloak brugtes fire baner til udkørsel af kloakrør i parkanlægget kaldet Det grønne Bælte langs Harrestrup Å. Fra syd var det 1) en bane mellem Gl. Køge Landevej og Vestkærs Alle. 2) en bane fra Vestkærs Alle til Landlystvej. 3) En bane fra Roskildevej langs Damhussøens vestside vest for Harrestrup Å, og 4) en bane syd for Jyllingevej.
Som sagt: Ingen sporvidde, yderligere lokomotivdata eller entreprenør ud over, at det her formentlig var væsenet selv. Jeg tror på 600 mm og på ,at Væsenet selv stod for dette arbejde - undtagelsesvis.
Tidspunktet angives til kort før og lige efter 1960. Det passer meget godt med at, De nye lokomotivet er leveret 22.04.1959 og er fotograferet 23.11.1959.
I øvrigt skal Nagbøls byggenummer 5920 læses sådan, at det var eksemplar nr. 20 udleveret i 1959. Typenumrene 1, 2, 3, 4, osv. angav hvor meget ballast, der var hængt på lokomotivet, og betegnelsen sagde noget om trækkraften og akseltrykket.
Så må jeg til sidst erkende, at det er første gang, jeg ser et billede fra dette arbejde.
Mvh. BH.