Ugens Triangel - LB M 3 - 4 (6 fotos)

af Niels Munch, 3/5 2013, 12:46 (4252 dage siden)

God middag,

Jeg var heldig at besøge Langeland, inden det var for sent, nemlig i somrene 1960 og 1962. Om Langelandsbanen (LB) vidste jeg stort set kun, hvad der kunne læses i "Jernbanens Hvem-Hvad-Hvor" (Politikens Håndbogsserie 1959).

Af sted det gik fra feriebasen i Vejstrup - på cykel med madpakke og dagens filmration: Én Ilford HP rullefilm med 8 skud - til Svendborg og første møde med LB:

[image]
LB Jc 53 på Svendborg Havn, 07.60 (nm).

Færgen t.h. i baggrunden med det fritstående styrehus har jeg netop i dag identificeret som SFDS "M/F SUNDET". Mon det var den, jeg var med til Rudkøbing? Jeg erindre blot, at jeg slæbte cyklen om bord ad en passager-landgangsbro.

Nå, men LB faldt også for motoriseringens fristelser, og da det var gået godt med M 1 og M 2 (DfA Model VII, 1926), valgte man at ombygge 2 pladebeklædte og kombinerede side- og midtgangsvogne fra 1911, B 11 og B 12, til motorvognene M 3 (1929) og M 4 (1931).

[image]
"Langelandsbanen, Rudkøbing 1911" (postkort, arkiv: nm).

2. vogn efter lokomotivet er netop én af B-vognene, kendelig på det smalle toiletvindue mellem de 2 vognklasser.

Mit første møde med M 3 var dette:

[image]
LB M 3 hastigt på vej mod remisen i Rudkøbing efter færgerangering, 07.1960 (nm).

Man bemærker, at det let tilspidsede førerrum er i fuld vognbredde ved den dybtliggende 1½-dør. Desuden de delte vinduer og teakbeklædningen.

Filmen blev skudt op på de mange mere eller mindre henstillede vogne, så jagten på de 2 motorvogne måtte genoptages 2 år efter:

[image]
LB M 3 i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

Bemærk den i mellemtiden tilkomne "pandelampe".

Ved denne lejlighed var M 4 også i nærheden:

[image]
LB Sm 1 - M 4 i remisen i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

Jeg opfattede den gang de 2 vogne som ens; derfor fik jeg kun ovenstående foto af M 4, der dog viser, at vognene bibeholdt den åbne bagperron. Men M 4 havde ikke delte vinduer, og så var akselafstanden 30 cm kortere end på M 3 (!). Det giver et lidt anderledes visuelt indtryk, som EVPs billede her illustrerer:

[image]
LB M 4, Rudkøbing, 28. maj 1961 - evp.

Jeg håber inderligt, at gode EVP tilgiver mig dette rapseri, der meget gerne må opfattes som positiv reklame for hans fine LB-side!

Havde man dog blot haft et 36-billeders kamera dengang .............

Bedste hilsener
Niels


Flere Triangel'er kan findes *her*.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Rønne - Nexø Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak