Et lille tog i Tønder 1933
Bag på dette foto har min morfar noteret "Tønder Station 1933".
Kan nogen gøre rede for oprangeringen?
Det ligner en motorvogn, en rejsegodsvogn og en personvogn.
--
Mvh
Lau
af Lau Michelsen, Vejen, 26/4 2024, 18:27 (214 dage siden)
Bag på dette foto har min morfar noteret "Tønder Station 1933".
Kan nogen gøre rede for oprangeringen?
Det ligner en motorvogn, en rejsegodsvogn og en personvogn.
--
Mvh
Lau
af UTJ, 26/4 2024, 18:31 (214 dage siden) @ Lau Michelsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/4 2024, 20:26 (214 dage siden) @ Lau Michelsen
Bag på dette foto har min morfar noteret "Tønder Station 1933".
Kan nogen gøre rede for oprangeringen?
Det ligner en motorvogn, en rejsegodsvogn og en personvogn.
Et tog til Sønderborg muligvis Mommark Færge.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Jens Bruun-Petersen, 26/4 2024, 22:25 (213 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Togplan 6 fra 1934 fortæller, at en del tog på strækningen Tønder-Bramming var oprangeret MT-EH-FC fra Tønder. Større tog Tønder-Bramming-Esbjerg blev kørt med damp og en oprangering omtrent således: Maskine-EH-CZ-CD. De to sidstnævnte hed fra 1941 CV og CUK, og det passer med den stamme, der kan skimtes i spor I. Nogle af disse tog medtog stykgodsvogne.
Tog fra Tønder til Sønderborg var oprangeret Maskine-EH-CS-CZ-CD, hvor CS er en bogiekupévogn. Det kan derfor også godt være sådan et tog , der holder i spor I.
For fuldstændighedens skyld: Tog til og fra Süderlügum blev kørt med en stamme EH-FE, trækkraften er ikke nævnt, men kan godt have været en MT. Så det kan være et tog fra Süderlügum, der ses i det nærmeste spor, men så passer det ikke med FC-vognen. Så det er toget til Ribe og Bramming, der er nærmest.
Venlig hilsen
Jens
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/4 2024, 22:31 (213 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
Togplan 6 fra 1934 fortæller, at en del tog på strækningen Tønder-Bramming var oprangeret MT-EH-FC fra Tønder. Større tog Tønder-Bramming-Esbjerg blev kørt med damp og en oprangering omtrent således: Maskine-EH-CZ-CD. De to sidstnævnte hed fra 1941 CV og CUK, og det passer med den stamme, der kan skimtes i spor I. Nogle af disse tog medtog stykgodsvogne.
Tog fra Tønder til Sønderborg var oprangeret Maskine-EH-CS-CZ-CD, hvor CS er en bogiekupévogn. Det kan derfor også godt være sådan et tog , der holder i spor I.
For fuldstændighedens skyld: Tog til og fra Süderlügum blev kørt med en stamme EH-FE, trækkraften er ikke nævnt, men kan godt have været en MT. Så det kan være et tog fra Süderlügum, der ses i det nærmeste spor, men så passer det ikke med FC-vognen. Så det er toget til Ribe og Bramming, der er nærmest.Venlig hilsen
Jens
Det var godt nok et lille tog til Bramminge, så. Det forklarer, at toget holder i et spor fjernest fra staionsbygningen. Der kørte nu MT og FC også til Sønderborg, vel mere eller mindre de samme materielenheder i de små tog til Bramming.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/4 2024, 22:37 (213 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Togplan 6 fra 1934 fortæller, at en del tog på strækningen Tønder-Bramming var oprangeret MT-EH-FC fra Tønder. Større tog Tønder-Bramming-Esbjerg blev kørt med damp og en oprangering omtrent således: Maskine-EH-CZ-CD. De to sidstnævnte hed fra 1941 CV og CUK, og det passer med den stamme, der kan skimtes i spor I. Nogle af disse tog medtog stykgodsvogne.
Tog fra Tønder til Sønderborg var oprangeret Maskine-EH-CS-CZ-CD, hvor CS er en bogiekupévogn. Det kan derfor også godt være sådan et tog , der holder i spor I.
For fuldstændighedens skyld: Tog til og fra Süderlügum blev kørt med en stamme EH-FE, trækkraften er ikke nævnt, men kan godt have været en MT. Så det kan være et tog fra Süderlügum, der ses i det nærmeste spor, men så passer det ikke med FC-vognen. Så det er toget til Ribe og Bramming, der er nærmest.Venlig hilsen
Jens
Det var godt nok et lille tog til Bramminge, så. Det forklarer, at toget holder i et spor fjernest fra staionsbygningen. Der kørte nu MT og FC også til Sønderborg, vel mere eller mindre de samme materielenheder i de små tog til Bramming.
Her er et MT-tog i Sønderborg ca. 1938 (Faurschou).
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Niels Munch, 26/4 2024, 22:56 (213 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Her er et MT-tog i Sønderborg ca. 1938 (Faurschou).
Personvognen her er af CF-familien (fra 1941 CX).
M.v.h.
Niels
af Børge Sundahl, 27/4 2024, 22:21 (212 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Kan man på original fotoet tyde MTens nummer?
Børge
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/4 2024, 22:26 (212 dage siden) @ Børge Sundahl
Kan man på original fotoet tyde MTens nummer?
Børge
Hej Børge,
Nej, desværre ikke. De to første cifre kan dog læses som et 1 og et 0.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Poul Andersen, 27/4 2024, 07:35 (213 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
Togplan 6 fra 1934 fortæller, at en del tog på strækningen Tønder-Bramming var oprangeret MT-EH-FC fra Tønder. Større tog Tønder-Bramming-Esbjerg blev kørt med damp og en oprangering omtrent således: Maskine-EH-CZ-CD. De to sidstnævnte hed fra 1941 CV og CUK, og det passer med den stamme, der kan skimtes i spor I. Nogle af disse tog medtog stykgodsvogne.
Tog fra Tønder til Sønderborg var oprangeret Maskine-EH-CS-CZ-CD, hvor CS er en bogiekupévogn. Det kan derfor også godt være sådan et tog , der holder i spor I.
For fuldstændighedens skyld: Tog til og fra Süderlügum blev kørt med en stamme EH-FE, trækkraften er ikke nævnt, men kan godt have været en MT. Så det kan være et tog fra Süderlügum, der ses i det nærmeste spor, men så passer det ikke med FC-vognen. Så det er toget til Ribe og Bramming, der er nærmest.Venlig hilsen
Jens
Kunne det være et tog til Højer ?.
Mvh.
Poul.
af Lau Michelsen, Vejen, 27/4 2024, 22:52 (212 dage siden) @ Poul Andersen
Hej Poul.
Tak for dit indspark, som jeg fik kommenteret i en forkert tråd af emnet.
Ud fra kendskabet til min morfars lidt specielle vinkler på fotografering
føler jeg mig overbevist om, at vi ser et tog mod Højer.
Sporbenyttelsen underbygger også teorien.
--
Mvh
Lau
af Jens Bruun-Petersen, 27/4 2024, 20:35 (213 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
Har fundet en togplan 6 fra 1933. Det var før fællesklassereformen i 1934, så vognene hedder noget andet, og nogle tog førte II klasse.
Tønder-Tinglev: Én stamme EH 91-FE, antagelig med MT.
Tønder-Sønderborg: To stammer: MV-EH 82-BB-CC-CD og MV-EH 81-BB-CC-CD. Postvogn DD i visse tog.
Tønder-Süderlügum-Tønder: EH 92-FE, antagelig med MT.
Tønder-Højer-Tønder: EH 91-FC, nok også med MT.
Tønder-Bramming(-Esbjerg): Flere stammer: MT-EH 89-FC, MT-EH 90-FC, MT-EH 88-FC-DD 153, og med damp: Mask.-EH 82-BB-CC-CD og et lille tog, formodentlig til blandettog: Mask.-EH 84-CG.
Tønder husede også stammen til Bredebro-Rødekro: FC-ED 96, også kørt med MT.
CG var en kupévogn, BB, CC og CD rystevogne, og FC og FE motorbivogne. ED og EH var rejsegodsvogne og DD postvogn.
Toget i spor V MT-EH-FC kan være til Højer, og det kan være til Bramming. Jeg kender ikke den forventede sporbenyttelse i Tønder i 1933. I spor I holder toget til Sønderborg med sine rystevogne.
Venlig hilsen
Jens
af Morten Flindt Larsen, København K, 28/4 2024, 00:19 (212 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
Toget i spor V MT-EH-FC kan være til Højer, og det kan være til Bramming. Jeg kender ikke den forventede sporbenyttelse i Tønder i 1933. I spor I holder toget til Sønderborg med sine rystevogne.Venlig hilsen
Jens
Og spor V er det, kan jeg se af en ældre sporplan på nettet. Tak, Jens.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Lau Michelsen, Vejen, 28/4 2024, 18:55 (212 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ok
Jeg har kun sporplanerne fra bogen om Tinglev-Tønder.
--
Mvh
Lau
af Morten Flindt Larsen, København K, 28/4 2024, 19:59 (212 dage siden) @ Lau Michelsen
Ok
Jeg har kun sporplanerne fra bogen om Tinglev-Tønder.
Det var en gnidret plan, så du har nok ret i spor IV alligevel. Jens Bruun-Petersen kaldte det dog ovenfor for spor V (ved han noget, som vi ikke ved?). Spor IV stemmer med luftfoto:
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Lau Michelsen, Vejen, 28/4 2024, 23:44 (211 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Tak for det, Morten!
--
Mvh
Lau
af Lau Michelsen, Vejen, 27/4 2024, 09:42 (213 dage siden) @ Lau Michelsen
Tak til jer alle for gode og detaljerede svar og forslag.
Sporbenyttelsen kunne indikere, at det er et Højer-tog.
Persontrafikken hertil ophørte i 1935.
--
Mvh
Lau
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/4 2024, 10:12 (213 dage siden) @ Lau Michelsen
Tak til jer alle for gode og detaljerede svar og forslag.
Sporbenyttelsen kunne indikere, at det er et Højer-tog.
Persontrafikken hertil ophørte i 1935.
Hej Lau,
Det giver god mening med et tog til Højer i det spor, som var nærmest Højer-banen. Er der andre billeder i dit album, som indikerer, at det kan være Højer? Det er i så fald i øvrigt et sjældent foto; der kendes ikke mange driftsbilleder fra Højer-banen med persontrafik.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Lau Michelsen, Vejen, 27/4 2024, 10:28 (213 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Desværre er dette det eneste foto, min morfar efterlod sig,
optaget af tog ved perronerne.
Han ødslede ikke med filmene, men var en selektiv fotograf
og fortalte i øvrigt gerne om tiden i Tønder 1920-1935, ikke
mindst om de specielle korridor-tog indtil 1927 og om pas-
og toldkontrollen.
Min formodning om Højer som destination bygger også på
sporplanen 1920-.
Hvis nogen ønsker at anvende billedet, må Erland Olsen (1892-1966)
gerne anføres som fotograf.
--
Mvh
Lau
Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.
Læs mereTo uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H