Udviklingen i dansk jernbanelitteratur
Jeg har bemærket mig at jernbanebøger bliver tungere og tungere, men også at prisen slet ikke er fulgt med op. Det fik mig til at lægge en aldeles uvidenskabeligt udvalgt stikprøve på vægten, for nu at se om der er en sammenhæng mellem tid og vægt. det ser sådan ud, idet der mellem forskellige forlæggere formentlig er en selvstændig tendens. Man kunne også have valgt mere detaljeret analyse, for eksempel antal mm i bogreolen pr titel, antal kvadratmeter papir til den enkelte privatbanefremstilling, antal ord pr kvadratmeter papir, antal kvadratmeter billeder pr total antal kvadratmeter papir, antal ord pr fremstilling, evt totalvægt delt med antal ord osv. Mange muligheder og jeg har heller ikke analyseret om det er en linær eller eksponentiel udvikling siden DJKs bogserie blev påbegyndt i første havldel af 1960'erne. Ingen tvivl om at privatbaner har interesseret både pågældende forfattere og ditto købere af litteraturen, endda uden at man er kommet helt rundt om alle baneselskaber (men dog næsten). De 26 bogtitler (heraf en i 3 bind, HFHJ 1972/73), fylder 0,42 hyldemeter og vejer tilsammen lige knap 24 kg.
--
ئۇلغىك