Muligt svar i mangel af mere valide informationer.
Kære alle
”DB 50 1301 med 10 DSB CP vogne, Westerland”, hverken mere eller mindre i DMJK Excelark fotoliste før og efter. Og ser jeg efter i de håndskrevne lister fra JS hånd, har mængden af informationer for de enkelte billeder, heller ikke været større. Så DMJK listen synes at være korrekt indført. Men det kan jo kun kontrolleres ved, at sammenligne med originalen, hvis findes, tid/lyst/nødvendighed mv.
En større eftersøgning har fundet sted både herhjemme hos jernbanehistorikere og i Tyskland på ”Drejeskiven”, alle steder uden det endegyldige resultat/svar. Bl.a. har der været eftersøgt Særtogsanmeldelser samt set efter informationer i bl.a. ”Vingehjulet” m. fl. uden positivt resultat.
Nok det nærmeste man kommer og dermed også mere sandsynligt er, at det er et ”Sommerferiesærtog for Sydslesvigske feriebørn”, der siden efter genforeningen i 1920 og næsten helt op til vor tid blev gennemført næsten årligt. Dette beskrives i en artikel ”Sydslesvigske børns ferierejser til Danmark 1949 til 1974, Et blik på en snart hundredårig tradition, Af Marianne Brink Asvig Iversen (HSfS Årbog 2017)”.
I artiklen nævnes, at togene udgik fra Flensburg station, men det kan tænkes, at trafikforholdene taget i betragtning efter den 2. verdenskrig, at toget er startet (eller omvendt) i Westerland for at samle op på visse stationer og så for endeligt at udgå fra Flensborg med dansk trækkekraft over grænsen og ind i Danmark. Men dette er jo gætterier i mangel på valide informationer herom.
Så indledningsvis – indtil andet og mere eventuelt dukker op - må ovennævnte være en rimelig plausibel forklaring. Men det kan da undre, at samtiden åbenbart ikke har omtalt dette mere end p.t. et billede af JS. Det har jo nok ikke ”myldret” med DSB personvogne litra CP trukket af DB BR 50, i Sydslesvig, vel?
Tak til alle der har hjulpet med!!
Steff