Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Claus E. Hansen, 22/4 2024, 13:26 (221 dage siden)

https://www.youtube.com/watch?v=sNGRZveMjeU

Prisen i handlen er 450 kr.. Skal der forsendelse oveni bliver det godt 500 kr. Det er mange penge for en jernbanebog, hvis man køber den. Men det er prisen, da der er stadig færre der køber bøger, og pga. de stigende produktionsomkostninger, som det også bliver nævnt.

Mvh
Claus

--
[image]

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af UTJ, 22/4 2024, 16:02 (221 dage siden) @ Claus E. Hansen

500 kr for en bog af det omfang er ganske billigt i bogmomsens land. De fleste hardback-romaner koster 298 kr. Og sammenligner man med modeltogspryler får man ikke en nyere model af en personvogn for det beløb.

--
ئۇلغىك

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Steffen Dresler, 22/4 2024, 17:39 (221 dage siden) @ UTJ

Godeftermiddag til alle

Uden at henvise til NPMB bogen, er prisen GENERELT for en faglitteratur bog med stift bind, ca. 480 - 500 sider og næsten billeder/kort/tabeller på hver side, som også nævnt af UTJ, omkring 450 - 475,- kr. IKKE usædvanlig. Papir og sætning samt redigering er rasende dyrt at få lavet.

Vi har desværre en tildens til herhjemme, at glemme alt det arbejde, der i en bog og mener at "gammeldags" bøger, er alt for dyre. Tænk så ovenikøbet på, hvis bogen var sat og trykt i Danmark, så var prisen nok endnu højere. Billederne skal jo scannes og efterbehandles hvert enkelt. Derefter redigering, der i en rigtig bog sker ved hjælp af en faguddannet person og ikke en amatør, der sidder bag sin egen PC med et 10.000,- kr. redgeringsprogram og uden kendskab til de almindeligste regler med opsætning, skrifttyper o.s.v.

Vil man have kvalitet - et pænt og brugbart resultat - koster det.

Vil man ikke betale eller tror man som egen udgiver, at man kan tjene penge på selv at gøre dette, får køberen/kunden, hvad man betaler for, dårligt scannede billeder ikke tilpasset trykning, mangelfuld eller ingen "læseretning" og billedplacering, forkerte skrifttyper, dårligt og billigt papir etc. 3. gang bogen tages ud af hylden, er den skæv i indbindingen og risikere at gå fra hinanden.

Kvalitet koster.

Men prisen for udgivelsen er jo OGSÅ et spørgsmål om INDHOLD, altså lever bogen op til det ønskede om formidling af det valgte emne på en professionel og veldukumenteret måde. Eller er det en amatøragtig "dårlig" bog uden en rød tråd, gentagelser, dårlige billeder og redigering, SÅ er prisen for høj under alle omstændighedder!

Bedste hilsener

Steff

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Martin Wilde, 22/4 2024, 20:39 (221 dage siden) @ Steffen Dresler

Steff skrev:

Vi har desværre en tildens til herhjemme, at glemme alt det arbejde, der i en bog og mener at "gammeldags" bøger, er alt for dyre. Tænk så ovenikøbet på, hvis bogen var sat og trykt i Danmark, så var prisen nok endnu højere."

Jeg kan anbefale at læse bogen. Gør man det vil man på side 4 se, at bogen både er layoutet og trykt i Danmark. Faktisk hos et professionelt firma på Gyllingnæs.

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Steffen Dresler, 22/4 2024, 21:31 (221 dage siden) @ Martin Wilde

Det er korrekt Martin.

Men det er IKKE NPMB bogen min skriv handler om, men bøger generelt, der for det meste er sat og trykt i udlandet! I tilfældet med NPMB bogen, er det jo fondsmidlerne, der holder prisen nede og hvis ikke, ingen bog jf. præsentationen på biblioteket i Præstø af denne.

Steff

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af UTJ, 22/4 2024, 21:40 (221 dage siden) @ Martin Wilde

https://www.narayana.dk/

Et af de bedste grafiske trykkerier i DK

En kender vil iøvrigt bemærke det lækre papir der er anvendt.

--
ئۇلغىك

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Thomas, 25/4 2024, 01:12 (219 dage siden) @ UTJ

Spændende bog, utroligt så meget forfatterne har fundet frem i arkiverne.
__________
Thomas.

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Poul Erik Bjerre, 22/4 2024, 17:53 (221 dage siden) @ UTJ

Hej.
Ja, en høj pris - men som UTJ nævner, er det nok "prisen".
Er selv godt igang med at læse den - flot bok, behagelig læsning og velillustreret - og ovenikøbet med et nogenlunde fyldtigt afsnit om det rullende materiel (som ellers indimellem har været noget underprioriteret i de senere privatbanebøger).
Men hvorfor skal skal disse bøger være så voldsomme i det fysiske omfang?
Størrelsen af de fysiske bøger er gået totalt amok i de senere udgivelser.
De forekommer at være trykt med større skrift, tykkere papir og nogle afsnit er meget detaljerede.
Når man har mange af den slags bøger og bor i en lille lejlighed, er reolpladsen et alvorligt problem.
De er også voldsomme at sidde eller ligge med.
Dog skal nævnes den nyligt udgivne bog over Thybanen, som er lille bitte - den er nærmest gået i den modsatte grøft.
Et sted midt imellem er nok det ideelle (efter min mening) - som f.eks. de nyeste bøger om OHJ, HTJ, LNJ, MHVJ, VNJ osv.
Som en ivrig køber af de tyske bøger fra EK-verlag kan jeg dog se, at den samme tendens gør sig gældende dér.
Jeg ved ikke, om der er nogle miljømæssige hensyn, der gør, at det er bedre at bruge tykkere papir og større skrifttyper?
M.v.h. Poul Erik.

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Steffen Dresler, 22/4 2024, 18:18 (221 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Godaften Poul Erik

Kan give dig ret langt hen ad vejen med de efterhånden "alt for store" bøger i omkring A4 og tungt, dyrt og glittet papir. Men modsat EK Verlag, har/har haft dansk udgivne bøger en tildens til at bringe små gnidrede og dårligt behandlede billeder, mange gang endda 2 stk. pr. side. De store sider skal efter min mening bruges til FLOTTE store billeder (billeder siger jo mere end ord, skrives der). Ellers er meningen med de store sider jo spildte. Det er jo ikke en GUTHENBERGS BIBEL med selvfremstillet bøtte papir, vel?

Men man søger fonde, får bevilling og SÅ skal der dæ.... anvendes dyrt og glittet papir, selvom muligvis ikke nødvendigt, hvis man alligevel bringer små grumsede billeder, ikke sandt? Det hele hører jo sammen!!!

Bedste hilsener

Steff

NB: Sydpå udgiver man jo meget, meget større oplag, der derfor billigør prisen. Herhjemme modsat!

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Niels Munch, 22/4 2024, 19:09 (221 dage siden) @ Steffen Dresler

Prisen er altid en faktor for mange; men at en grundig og velillustreret bog koster mindre end 1,- kr. pr. side, er vel alligevel OK. Og fragten sparer man ved at købe bogen ved boghandleren.

På min reol står ældre, udenlandske jernbanebøger med hyperinteressant indhold - men trykt på så tyndt papir, at "bagsiden" skinner igennem, og billedkvaliteten er ofte ringe. Det oplever man ikke med den aktuelle kvalitet.

Men ja, det er nærmest livsfarligt at benytte vore nyeste, omfattende jernbaneskildringer som godnatlæsning; men det er jo heller ikke forfatternes hensigt. Man skal jo netop engageres af den del af vor kulturhistorie, forfatterne har gjort sig stor umage med at indvie os i.

M.v.h.
Niels

Den nye bog om NPMB, interviews med forfatterne

af Niels Jensen, 26/4 2024, 14:15 (217 dage siden) @ Niels Munch

Bogen er nu landet hos mig. Og den er så sandelig en positiv overraskelse og er et nybrud i den danske jernbanelitteratur.
Bogen koster 465 kr. - Den burde koste 599,95 kr. Bogen ville aldrig kunne udgives kommercielt til den aktuelle pris.
For det første er indholdet ganske omfattende og beskriver et stykke lokalhistorie. For det andet er der en række menneskeskildringer med. Det er jo ikke lige det der har præget de seneste 75 års jernbanelitteratur - med et par enkelte undtagelse(Langelandsbanen og Gjerrildbanen!).
Jeg har lidt indsigt i, hvad det koster at lave og udsende bøger hos kommercielle forlag. Og med denne baggrund må jeg konstatere at NPMB bogen i den grad leverer valuta for pengene.
At den grafisk et utrolig flot er imponerende.
Kan selvfølgelig anbefales.
Der er en god grund til at jernbanebogforfatterforeningen til september sætter fokus på trafiklitteratures fremtid. Den er ikke særlig lys...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak