Museumsmaterieltog
I øjeblikket holder der på Langå station et museumsmaterieltog-Trækkraft MY-flere af lokomotiverne fra depotet i Randers + diverse vogne, som bremsevogne.
Toget er formentlig på vej til Odense
Bø'rge
I øjeblikket holder der på Langå station et museumsmaterieltog-Trækkraft MY-flere af lokomotiverne fra depotet i Randers + diverse vogne, som bremsevogne.
Toget er formentlig på vej til Odense
Bø'rge
Trainspottere har også fanget det og postet billederne på Fjæsen.
--
Venligst
Michael Deichmann
Trainspottere har også fanget det og postet billederne på Fjæsen.
..... og "Simon Tog" var - som altid - på pletten: https://www.youtube.com/watch?v=0tY9JHfjIbU&t=43s .
M.v.h.
Niels
Der var andre som også var på pletten i nat, men de videoer ligger desværre kun på Fjæsen.
Men fra Struer har materieltoget angiveligt alt materiel fra Struer Jernbaneklub med, blandt andet VaGJ M1.
Rygtet siger at VaGJ M1 skal til Haderslev Vojens Veteranbane, sammen med resten af materiellet fra Struer.
Trainspottere har også fanget det og postet billederne på Fjæsen.
..... og "Simon Tog" var - som altid - på pletten: https://www.youtube.com/watch?v=0tY9JHfjIbU&t=43s .M.v.h.
Niels
--
Mvh.
Michael Julsrud
Ja nu om dage er det vel nærmest rørende at de får lov at køre på egne hjul..!
Nold
Trainspottere har også fanget det og postet billederne på Fjæsen.
..... og "Simon Tog" var - som altid - på pletten: https://www.youtube.com/watch?v=0tY9JHfjIbU&t=43s .
Blandet oprangering er vel den rette betegnelse. Det er meget at de kører med gangtøjet monteret, for der er jo ingen smøredamp Forreste damper ser dog ud til at gangtøjet er afmonteret.
--
Venligst
Michael Deichmann
Blandet oprangering er vel den rette betegnelse. Det er meget at de kører med gangtøjet monteret, for der er jo ingen smøredamp Forreste damper ser dog ud til at gangtøjet er afmonteret.
Det er jo ikke noget problem, når drivstangen ikke er monteret. Man kan ikke smøre lejerne på kobbelstængerne med damp, der bruges olie.
Smøredamp kræver at lokomotivets kedel er godkendt til opfyring - det er ingen af damplokomotiverne i transporten, og smøredamp bruges til at lade stemplerne i cylindrene arbejde med, så damplokomotivet så at sige netop trækker sig selv, og det er der jo kun brug for, hvis drivstangen/plejlstangen er monteret.
Pa alle Thomas´ billeder ses, at drivstangen er nedtaget, og så kører de fint uden smøredamp.
/ Jan
Gorformiddag til alle!
Ved transport over en længere afstand, var det normalt at "Afkoble lokomotivet". Det vil sig at afbryde forbindelsen fra stemplet - ved Krydshovedet - ned til drivhjulets Drivtap. Hvis IKKE det blev gjort, ville der være en unødig friktion/luftmodstand mellem stempel og det indvendige af cylinderen samt også i gliderne. Hvis IKKE man foretog denne afkobling, skulle man sørge for smøring af stempler og glidere under kørsel. Altså skulle maskinen normalt kunne levere damp, benævnt smøredamp. Her er der tale om museumsmaskiner, hvor fristen for revision er udløbet.
For IKKE at få et ujævnt løb af den afkoblede maskine, var Kobbelstængerne mellem de forskellige driv- og kobbelhjul ikke aftaget og man undgik derfor at maskinerne p.g.a. de meget store roterende masser med drivtappe mv. kom i ubalance, der kunne medføre rokken af maskinerne under kørsel samt unødig slidtage. Hvorfor Cs også har nedtaget kobbelstængerne ved jeg ikke.
Den lange gummislange langs nogle af lokomotiverne er for bremsetrykluft fra maskinen og ned til de vogne der medgives for at få en korrekt bremseprocent. Lokomotiverne kan ikke afbremses under en sådan transport. Det skal hertil bemærkes, at nogle af damplokomotiverne ikke var udstyret til Trykluftbremsning, men var Vakuumbremsede.
Bl.a. i Tjenestekøreplanens indledende bemærkninger (TIB) samt tekniske forskrifter var angivet, med hvilken hastighed det enkelte litra måtte fremføres med afkoblet og hvordan (tender forrest eller ret). Laveste fremføringshastighed for et litra var gældende for alle, hvis flere forskellige litra med forskellige tilladte fremføringshastigheder var sammenkoblet for transport.
Med venlig hilsen
Steff
For IKKE at få et ujævnt løb af den afkoblede maskine, var Kobbelstængerne mellem de forskellige driv- og kobbelhjul ikke aftaget og man undgik derfor at maskinerne p.g.a. de meget store roterende masser med drivtappe mv. kom i ubalance, der kunne medføre rokken af maskinerne under kørsel samt unødig slidtage. Hvorfor Cs også har nedtaget kobbelstængerne ved jeg ikke.Med venlig hilsen
Steff
Hej Steff
Det er ikke helt det, som jeg har lært. Allerede når drivstængerne afmonteres er maskine i ubalance, men det mindsker naturligvis ubalancen ved at lade kobbelstængerne blive siddende. Derfor ville DSB´s maskinafdeling ikke give tilladelse til højre hastighed end 45 km/t med denne type kørsel.
Hilsner Keld
Hej Keld
Så er vi vel også enige med det der står i diverse skrivelser m.h.t. transport af kolde maskiner over længere strækninger, afkoblede med påsatte drivstænger for at undgå svingninger. Men selvfølgelig opstår første problem, når drivstangen aftages, da den jo - sammen med alle de andre bevægelig dele - er afbalanceret sammen
Bedste hilsener
Steff
Blandet oprangering er vel den rette betegnelse. Det er meget at de kører med gangtøjet monteret, for der er jo ingen smøredamp Forreste damper ser dog ud til at gangtøjet er afmonteret.
Det er jo ikke noget problem, når drivstangen ikke er monteret.
Efter at jeg havde lavet opslaget og fik nærstuderet videoen så jeg også at selve forbindelsen fra stempler til hjul var afmonteret,
--
Venligst
Michael Deichmann
Jeg synes det er mere interessant at man i det hele taget kan flytte de lokomotiver på egne hjul og så endda i et tog. Jeg tænker på alle de hjullejer der skal virke uden at brænde sammen foruden fjedre, trækstænge,koblinger og meget mere der skal kunne holde til de dynamiske påvirkninger, både under kørsel og nedbremsning.
Der må da være et utal af steder der skal smøres, og hvis jeg husker ret fra "Damplokomotivet og dets betjening" sidder der væger og smørpuder og smørkopper og andet godt utallige steder i sådan noget maskineri.
Har man gået og holdt dem "rulleklar" under opbevaringen i depot eller hvordan?
mvh
Jørgen
Godmorgen Steff
Her er vi enige.
Hilsner Keld