Hostrup Teglværk, Hobro (1887-1904-1973) - 1. del

af Niels Munch, 12/4 2024, 16:33 (228 dage siden)

Hello i Forum,

Vi har tidligere i vore industribanenørderier konstateret, at Jonals Co. (fotografisk kollektiv) var aktive i det jyske i 1930'erne, bl.a. ved Cementfabrikken DANIA ved Mariager Fjord.

Andre Jonals-billeder dukkede op i Det Kongelige Biblioteks billedsamling, bl.a. dette, som også er uden hverken tids- eller stedsangivelse:

[image]
KB Billedsamling - ID: JonalsA0460.tif.

At vi ser et teglværk i et kuperet område, er uomtvisteligt. Og det karakteristiske etagehus t.h. for teglværksskorstenen, nede ved vandet kunne (sammen med Google Lens) føre os til løsningen. Det er nemlig Hobros i tidens løb omdebatterede ”Klochhus”, et funkisbyggeri fra 1936, opkaldt efter tømrermester Kloch, der opførte det på adressen Jernbanegade 15.

Vandet bagved er Hobro Vesterfjord, og endnu et foto findes af teglværket:

[image]
KB Billedsamling - ID: JonalsA0459.tif.

Teglværket med bl.a. tipvognsspor og tunnel er Hostrup Teglværk, der er beliggende på østsiden af Hostrupvej (Aalborgvej) i Hobro, se *KRAK*.

Østjyllands kuperede terræner med fjordene skyldes istiden, og de rige aflejringer af moræneler blev grundlag for etableringen af talrige teglværker, således også i/ved Hobro (se evt. GEUS "Kvartæret omkring Hobro"), hvorfra karakteristiske firmastempler på teglprodukterne umiddelbart identificerer Vindø Teglværk (anlagt ca. 1850), Hodals Mølle Teglværk (fra 1860'erne) hhv. Hostrup Teglværk, hvoraf førstnævnte stadig eksisterer.

Men tilbage til Hostrup Teglværk. I 1800- og i begyndelsen af 1900-tallet var behovet for mursten stort nok til at holde liv i ca. 300 teglværker i hele landet, og i 1904 stiftede Gammelgaard Carlsen ”Hostrup Teglværk” ved siden af ”Hostrup Huse Teglværk”, drevet af Søren Buus siden 1887. Her blev teglstenene brændt i en højovn, bl.a. til den mere moderne og langt mere effektive ringovn, som murermester Poulsen, Århus opførte for Gammelgaard Carlsen – og som eksisterede lige til det sidste.

I tilknytning til teglværket indrettedes et mørtelværk.

[image]
Hostrup Teglværk i 1950'erne (Hobro Museumsforening).

Den store bygning i midten, der rummer ringovnen, er flankeret af tørrelader. Når man var nået gennem jord- og gruslag af varierende tykkelse, kunne leret graves og føres til værket i tipvogne. Der anes en dampgravemaskine på fotos, men der kendes ikke til motoriseret trækkraft på værket. Højdeforskellene i området kunne imidlertid motivere anlæg af en spilbane (fotos):

[image]
KB Billedsamling - ID: JonalsA0454.tif.

[image]
KB Billedsamling - ID: JonalsA0455.tif.

Da billederne som nævnt er uden tids- eller stedsangivelse, antager jeg, at spilbanen er på Hostrup Teglværk, når nu Jonals var dér. Dybt nede i billede A0455 anes endnu et spor - og en tunnel? Et veritabelt kaninbjerg?

Fortsættes i 2. del .....

Hostrup Teglværk, Hobro (1887-1904-1973) - 2. del

af Niels Munch, 12/4 2024, 17:09 (228 dage siden) @ Niels Munch

..... fortsat fra 1. del:

[image]
Muligvis Hostrup Teglværk. KB Billedsamling - ID: JonalsA0456.tif.

Via bl.a. maskinelle processer blev leret renset og æltet til en blød, formbar masse i skikkelse af en pølse, der på et afskærebord blev udskåret i til mursten, som efter ophold og pleje i tørreladerne gennemgik en omhyggelig brændingsproces i ringovnen. Efter brænding sattes stenene til afkøling i det fri.

Tiderne for værket var ikke lige nemme, og i 1918 sattes værket til salg, hvilket dog ikke skete, idet Gammelgaard Carlsens sønner fortsatte med at drive værket, på et tidspunkt omdannet til et I/S.

[image]
Hostrup Teglværk. Blik mod nordøst. Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1946-1969. KB Luftfotosamling - Id: sylvest_nks_04485.tif.

[image]
Hostrup Teglværk. Blik mod sydvest og Hobro Vesterfjord. Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1946-1969. KB Luftfotosamling - Id: sylvest_nks_05342.tif.

Desværre er tidsangivelserne "svævende", og nogen form for sporplan kan ikke udledes.

O. 1950-60 var leret i skrænterne ikke tilfredsstillende, og man hentede ler med lastbil i Høndrup og Kirketerp nord for Hobro.

[image]
KB Billedsamling - ID: JonalsA0458.tif.

Om billedet her er repræsentativt for Hostrup Teglværk, tror/ved jeg ikke, men det er da meget illustrativt?

I 1960 annoncerede teglværket (sammen med andre) med fremstilling og forhandling af et nyt produkt: Armerede tegl-dækelementer - "ROMA Bjælkedæk".

I 1970 brændte teglværket, men ringovnen var uskadt, og værket blev genopbygget, formentlig som første byggeri med stålspær fra ”Hobros Stålkonge” (senere DS-Gruppen), og teglværket kom i gang igen. Men kun til 1973, hvor man lukkede og slukkede. Overlevende teglværker havde kunnet investere i de moderne tunnelovne, hvor den første kom til Danmark 1959, og hvormed det manuelle islæt i produktionen kunne reduceres ganske betragteligt. Se evt. ”Ingeniøren” om effektivisering af dansk teglproduktion i bladets nr. 1/1965.

På Hostrupvej fortsatte mørtelværket samt den vognmandsforretning, der bl.a. havde kørt tegl, med tilhørende lastbilværksted. Men i 2003 blev grunden ryddet, og der blev opført en LIDL dagligvareforretning. Desuden er tilkommet boligbyggeri; men et par enkelte huse, opført i teglværkets tid, eksisteret stadig.

Det var, hvad jeg kunne klemme ud af nogle flere Jonals-billeder.

Hovedkilde: Keld Juul Nielsen ”Hostrup Teglværk – et Hobro-teglværks historie”, Hobro Museumsforenings Årsskrift 2018 (kan rekvireres ved biblioteket).

Øvrige kilder/henvisninger via ”de indbyggede links”.

Billederne fra Det Kongelige Bibliotek skulle alle – i skrivende stund - være ”klikbare”.

M.v.h.
Niels

Avatar

Hostrup Teglværk, Hobro (1887-1904-1973) - 2. del

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/4 2024, 17:23 (228 dage siden) @ Niels Munch

[image]
KB Billedsamling - ID: JonalsA0458.tif.

Om billedet her er repræsentativt for Hostrup Teglværk, tror/ved jeg ikke, men det er da meget illustrativt?

Bestemt, og for lige at få den detalje på plads - lastbilen er formentlig af mærket Chevrolet og årgangen 1929-30 stykker udrustet med Chevrolets legendariske topventilede 6 cylindrede rækkemotor, som virkelig gav Ford hovedbrud og pressede dem ud i at lave den lige så legendariske sideventilede V8 motor.
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Hostrup Teglværk, Hobro (1887-1904-1973) - 1. del

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2024, 18:54 (228 dage siden) @ Niels Munch

Andre Jonals-billeder dukkede op i Det Kongelige Biblioteks billedsamling, bl.a. dette, som også er uden hverken tids- eller stedsangivelse:

[image]
KB Billedsamling - ID: JonalsA0460.tif.

At vi ser et teglværk i et kuperet område, er uomtvisteligt. Og det karakteristiske etagehus t.h. for teglværksskorstenen, nede ved vandet kunne (sammen med Google Lens) føre os til løsningen. Det er nemlig Hobros i tidens løb omdebatterede ”Klochhus”, et funkisbyggeri fra 1936, opkaldt efter tømrermester Kloch, der opførte det på adressen Jernbanegade 15.

Vandet bagved er Hobro Vesterfjord

Kære Niels

Fornem reportage! Som boende i Hobro 1999-2005 og on/off 2005-2008 kan jeg bekræfte, hvad du allerede selv har snuset dig frem til, nemlig at ovenstående billede er fra Hobro.

Bedste hilsner

Thomas


DSB MH367Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak