S-banens 50 års-jubilæum
I anledning af S-banens 90-årsjubilæum den 3.april 2024 har jeg fundet et par af mine fotos fra Frederiksberg fra 50-årsjubilæet i 1984. Der var to-vognstog på linie F dengang.
Jubilæumstoget var et MC/FC 6-vognstog.
I anledning af S-banens 90-årsjubilæum den 3.april 2024 har jeg fundet et par af mine fotos fra Frederiksberg fra 50-årsjubilæet i 1984. Der var to-vognstog på linie F dengang.
Jubilæumstoget var et MC/FC 6-vognstog.
Jubilæumstoget var et MC/FC 6-vognstog.
Det var sært... Det øverste billede viser tilsyneladende FC-MC-FC-MC-MC-FC. Men det er da en næsten umulig oprangering eftersom MC-FC var tænkt som 4-vogns sæt, ikke 2-vogns?
Så ser vi her et tog i drift med speciel overgangskobling mellem bagende af MC og forende af FC - eller et specielt billede af et tilsvarende tog i dagens anledning?
Henrik Karlsson
Mc/Fc 6504/6004 blev beskadiget ved et rangeruheld d. 18/4-83, imens de 2 vogne blev rep på Scandia blev Mc 6503 ombygget så den kunne sammenkoble med Fc
Jubilæumstoget var et MC/FC 6-vognstog.
Det var sært... Det øverste billede viser tilsyneladende FC-MC-FC-MC-MC-FC. Men det er da en næsten umulig oprangering eftersom MC-FC var tænkt som 4-vogns sæt, ikke 2-vogns?
Så ser vi her et tog i drift med speciel overgangskobling mellem bagende af MC og forende af FC - eller et specielt billede af et tilsvarende tog i dagens anledning?
Det er ganske rigtigt en sær formering, men så vidt jeg husker, var der buffere mellem de to midterste vogne i et 4-vogns sæt, så måske har man til lejligheden benyttet sig af det? Der synes at være et førerhusvindue forrest i tredje vogn.
Var der overhovedet perron- og signalmæssigt plads til 8-vogns tog på Frederiksberg linien?
Edit: Jeg husker rigtigt. Der var iflg. beskrivelsen her på stedet normalkobling i midten af toget mellem de to MC.
https://www.jernbanen.dk/s-tog.php?typenr=53
Mvh
Jens
Jubilæumstoget ankommer til Frederiksberg.
Jubilæumstoget var et MC/FC 6-vognstog.
Det var sært... Det øverste billede viser tilsyneladende FC-MC-FC-MC-MC-FC. ...
Det er ganske rigtigt en sær formering, men så vidt jeg husker, var der buffere mellem de to midterste vogne i et 4-vogns sæt, så måske har man til lejligheden benyttet sig af det?
Tak for forklaringerne - jeg antager at der findes en standardiseret "dims" til at koble nomalkobling, inkl. trykluft osv., sammen med automatkobling.
Var der overhovedet perron- og signalmæssigt plads til 8-vogns tog på Frederiksberg linien?
God observation - perronerne på i hvert fald nogle af stationerne kunne kun rumme 6 vogne.
Så jeg er overbevist - oprangeringen har eksisteret, og der er ingen grund til 1. april skepsis her
Henrik Karlsson
Korrekt. Her er et billede fra ophugningen.
jeg har været i mit arkiv for at undersøge det, jeg har registeret at Mc 6503 fik demonteret puffer og trækkrog og monteret automatkobing i slutning af 1983 så den kunne sammenkoble med Mc/Fc 01/02, i 1986 blev MC/FC 01/02 og 03 sendt til Scandia for renovering af GEC-udrustning MC/FC 03 får på Scandia igen puffer og trækkrog og sammenkobles med MC/FC 04 og sættes idrift igen i starten af 1987