Skagensbanens M 1
Hej
Det står på DJK hemsida att Skagensbanens motorvagn M 1, byggd av EVA i Wismar, finns i Gedser. Är det riktigt och är den möjlig att se om man besöker museet?
Jim
af Jim Hansson, 25/3 2024, 21:01 (242 dage siden)
Hej
Det står på DJK hemsida att Skagensbanens motorvagn M 1, byggd av EVA i Wismar, finns i Gedser. Är det riktigt och är den möjlig att se om man besöker museet?
Jim
af Niels Munch, 25/3 2024, 23:26 (242 dage siden) @ Jim Hansson
Det står på DJK hemsida att Skagensbanens motorvagn M 1, byggd av EVA i Wismar, finns i Gedser. Är det riktigt och är den möjlig att se om man besöker museet?
Hej Jim,
Det kan jeg ikke aktuelt besvare, men i 2012 så M 1 således ud: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=61492 .
M.v.h.
Niels
af Ventrikel, 26/3 2024, 05:21 (242 dage siden) @ Jim Hansson
Der er et foto af M1 fra 2017 i denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=122486
Hvorvidt makinen fortsat er i Gedser ved jeg ikke da Gedser Remise ikke har en oversigt på deres webside over materiel.
Men prøv at skrive til dem.
af Baumann, 26/3 2024, 06:37 (242 dage siden) @ Ventrikel
Den var der stadig ved remisen i juli 2020
af K564, 26/3 2024, 10:13 (242 dage siden) @ Baumann
Den er i Gedser.
Hilsner Keld
af Jens Vesterdahl , 26/3 2024, 12:31 (242 dage siden) @ K564
Den er i Gedser.
Hilsner Keld
Jeg har været med færgen et par gange de seneste år, og jeg mener at huske, at den står udenfor med en presenning over, men jeg lader mig gerne retlede, hvis nogen har bedre kendskab til forholdene. Jim Hansson spørger jo, om det er muligt at se den, så svaret er i så fald både ja og nej.
Mvh
Jens
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/3 2024, 12:59 (241 dage siden) @ Jens Vesterdahl
Den er i Gedser.
Hilsner Keld
Jeg har været med færgen et par gange de seneste år, og jeg mener at huske, at den står udenfor med en presenning over, men jeg lader mig gerne retlede, hvis nogen har bedre kendskab til forholdene. Jim Hansson spørger jo, om det er muligt at se den, så svaret er i så fald både ja og nej.Mvh
Jens
Hejsa,
I 2015 stod "den blå fisk" trygt og godt indendørs i remisen, som det ses her. Desværre har den ikke været med i en Olsenbanden-film, for så havde den nok været restaureret og gjort køreklar forlængst.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Martin Wilde, 26/3 2024, 13:03 (241 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
I 2015 stod "den blå fisk" trygt og godt indendørs i remisen, som det ses her. Desværre har den ikke været med i en Olsenbanden-film, for så havde den nok været restaureret og gjort køreklar forlængst.
Ved et par af de billeder, du linker til, står der Triangel som søgeord.
Det må du hellere få ændret, Morten.
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/3 2024, 13:09 (241 dage siden) @ Martin Wilde
I 2015 stod "den blå fisk" trygt og godt indendørs i remisen, som det ses her. Desværre har den ikke været med i en Olsenbanden-film, for så havde den nok været restaureret og gjort køreklar forlængst.
Ved et par af de billeder, du linker til, står der Triangel som søgeord.
Det må du hellere få ændret, Morten.
Det er flux sket, kære Martin. Tak for retledningen. Det må være sket ved en batch-registering af ordet "Triangel".
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Martin Wilde, 26/3 2024, 16:00 (241 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Husk Morten: Selv de bedste laver fejl!
Det er rart at huske på, når man selv laver en...
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/3 2024, 16:44 (241 dage siden) @ Martin Wilde
Husk Morten: Selv de bedste laver fejl!
Det er rart at huske på, når man selv laver en...
"De bedste" ved jeg ikke rigtig. Det er kun dem, der ikke lavet noget, der ikke laver fejl.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/3 2024, 14:17 (241 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Den er i Gedser.
Hilsner Keld
Jeg har været med færgen et par gange de seneste år, og jeg mener at huske, at den står udenfor med en presenning over, men jeg lader mig gerne retlede, hvis nogen har bedre kendskab til forholdene. Jim Hansson spørger jo, om det er muligt at se den, så svaret er i så fald både ja og nej.Mvh
Jens
Hejsa,I 2015 stod "den blå fisk" trygt og godt indendørs i remisen, som det ses her. Desværre har den ikke været med i en Olsenbanden-film, for så havde den nok været restaureret og gjort køreklar forlængst.
Og her er "kræet" i dets sidste aktive år på Skagensbanen, inden den blev købt af en liebhaver med henblik på istandsættelse og bevaring for eftertiden. Men heldigvis har vi da billederne i stedet. Alle fotos: P. Thomassen. Steder og datoer er endnu ikke registreret.
(fortsættes)
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/3 2024, 14:21 (241 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
(fortsat)
(fortsættes)
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/3 2024, 14:26 (241 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
(fortsat)
Og til sidst til inspiration et fabriksfoto af motoren (Maybach) til en tilsvarende tysk vogn:
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af T. Rithmester , Struer, 26/3 2024, 13:27 (241 dage siden) @ Jim Hansson
Hej
Det står på DJK hemsida att Skagensbanens motorvagn M 1, byggd av EVA i Wismar, finns i Gedser. Är det riktigt och är den möjlig att se om man besöker museet?
Jim
Ved mit sidste besøg i Gedser i april 2023 stod den der stadigvæk.
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
--
Med venlig hilsen
Thomas Rithmester
af Lars, 26/3 2024, 17:23 (241 dage siden) @ T. Rithmester
Hej
Det står på DJK hemsida att Skagensbanens motorvagn M 1, byggd av EVA i Wismar, finns i Gedser. Är det riktigt och är den möjlig att se om man besöker museet?
Jim
Ved mit sidste besøg i Gedser i april 2023 stod den der stadigvæk.SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
SB M1, Gedser, 6. april 2023 (tdr)
De burde måske begynde med at restaurere presenningen..
--
mvh
Lars
af Asger Christiansen, 26/3 2024, 22:14 (241 dage siden) @ Lars
Som 13-årig var jeg i sommeren 1963 passager i M1 fra Frederikshavn til Skagen.
Jeg var vældig imponeret over, at vognen havde en 1. klasses kupé.
Sporets tilstand på Skagensbanen var jeg ikke så imponeret over.
Jeg fotograferede M 1 i Skagen, men negativet gik desværre senere tabt grundet en vandskade.
af ivar, 27/3 2024, 00:34 (241 dage siden) @ Asger Christiansen
1. kl. kupeerne blev altid først fyldt op i skoletogene morgen og eftermiddag. Der var to eller tre enheder, der havde 1. kl.
Tvivler meget på, at der fra 1960 og frem er udstedt en 1. kl. billet på SB.
vh
-ivar
af michael julsrud, 5/4 2024, 18:47 (231 dage siden) @ Jim Hansson
Hejsa
Da SB M1 forlod Skagen blev der læsset en godsvogn med reservedele til den.
Planen var at SB M1 skulle til MHVJ, men endte i remisen i Frederikshavn (DSB).
Godsvognen blev sent til Mariager og tømt, og den blev senere ophugget.
Hvad blev der af reservedelene?
--
Mvh.
Michael Julsrud
af Morten Flindt Larsen, København K, 5/4 2024, 18:56 (231 dage siden) @ michael julsrud
Kan de brugbare dele ikke være røget til Maribo som reservedele til HFHJ T 3? Det er jo også en DJK-filial.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af arne jørgensen, 10/4 2024, 19:35 (226 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
da Museumsbanen overtog og fik SB M1 til Maribo var der ingen reservedele med, og da man ville overtage HFHJ T3 til brug for udskiftning af den defekte boggie, fik man nej fra HFHJ til at overtage hvis den skulle ophugges. Man besluttede så at overtage T3 med henblik på istandsættelse og den nu kørt mange år hos Museumsbanen. Boggien er så ombygget at den alligevel ikke ville kunne bruges til SB M1
af Morten Flindt Larsen, København K, 10/4 2024, 21:11 (226 dage siden) @ arne jørgensen
da Museumsbanen overtog og fik SB M1 til Maribo var der ingen reservedele med, og da man ville overtage HFHJ T3 til brug for udskiftning af den defekte boggie, fik man nej fra HFHJ til at overtage hvis den skulle ophugges. Man besluttede så at overtage T3 med henblik på istandsættelse og den nu kørt mange år hos Museumsbanen. Boggien er så ombygget at den alligevel ikke ville kunne bruges til SB M1
Og uden også en totalrenovering af vognens elektriske system kan den ikke komme til at køre, hverken i DK eller Wismar. Og i Danmark er den for atypisk også til udstillingsbrug. Wismar synes at være den bedste løsning.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Anders Færch Hansen, 6/4 2024, 17:45 (230 dage siden) @ michael julsrud
Hej Michael
Hvor har du dine informationer fra?
Hvilke reservedele skulle det dreje sig om?
Mig bekendt har der ikke ved MHVJ været noget ønske om, eller seriøst arbejdet på at få den ellers spændende motorvogn til Mariager.
Der har været forlydender om at andre (P Thomassen?) gerne havde set det, men nok ikke mere end det. Den åbne godsvogn SB P 315 var en kort tid i Mariager, men blev skrottet, vistnok i 1971. Er det den du mener skulle have været sendt til Mariager med reservedelene. Måske ikke den mest egnede vogntype til sådanne dele. De havde nok været bedre placeret i M 1.
Opbevaringsmulighederne i Mariager var på daværende tidspunkt nærmest ikke eksisterende, medmindre delene skulle opbevares i det fri, ligesom det rullende materiel.
Hvorom alting er, så har jeg forsøgt at holde nogenlunde styr på MHVJs reservedele til motorkøretøjer og vogne de seneste henved 50 år, og jeg mener aldrig at være stødt på noget der kunne hidrøre fra SB M 1.
Anders Færch Hansen
af michael julsrud, 7/4 2024, 13:12 (230 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Hej Anders
Oplysningerne har jeg fra MHVJ Nyt Nr 1, februar 1969 2. årgang.
Der står under punkt 6, Det rullende materiel, at SB M1 kommer til Mariager senere, og SB P 315 står i Aalborg med reservedele til SB M1.
I et senere nummer står at SB P 315 og OKMJ Be 12 (som også stod i Aalborg) er ankommet til Mariager, og P 315 skal tømmes og ophugges.
--
Mvh.
Michael Julsrud
af Anders Færch Hansen, 7/4 2024, 14:57 (229 dage siden) @ michael julsrud
Hej Michael
Ja, så er der jo nok noget om snakken. Det er bare fra før jeg kom rigtigt med i foretagendet.
Et still-billede DJK-filmen med Aalborg Stiftstidendes afskedstog 30/3-1969 på AHJ under indkørsel på Hadsund station synes at vise BE 12 og en presenningdækket P-vogn (P 315?) foran en række personvogne. Læsset under presenningen kunne indikere større maskindele, som det næppe har været muligt at håndtere og finde opbevaringsmuligheder for i Mariager på daværende tidspunkt.
Hvad der er sket med dem ved jeg ikke, og der er ikke mange tilbage vi kan spørge.
Mvh
Anders
af michael julsrud, 7/4 2024, 17:14 (229 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Hej Anders
Jeg kan se at Børge Sundahl var var driftsbestyrer og trafikchef på daværende tidspunkt.
Og han er jo med her i "herreværelset", måske han kan huske noget. ?
--
Mvh.
Michael Julsrud
af Børge Sundahl, 8/4 2024, 07:49 (229 dage siden) @ michael julsrud
Ja nu er det jo efterhånden mange år siden jeg var involveret i MHVJ,
Det eneste jeg lige her og nu kan huske er at P vognen blev ophugget, men indholdet svæver i det uvisse,
og som Anders skriver er der ikke mange vi kan spørge om det, jeg er den eneste der er tilbage fra det gamle driftsudvalg
Børge
af Anders Færch Hansen, 8/4 2024, 18:10 (228 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Jeg har nu ved Ole Linå Jørgensens mellemkomst fået følgende forklaring på hændelsesforløbet:
"BE 12 var sendt til APBs værksted i Aalborg for at få kyndigt gennemsyn for at få overblik over, hvad der skulle gøres ved den. Værkstedet ville godt kigge på vognen, men ikke lave noget på den. Godsvognen fra Skagen var lastet med en reservemotor til M 1 og kom til Mariager uvist hvordan, mens M 1 forblev i remisen i Frederikshavn. Efter et par år eller så i Mariager og DJKs indkøb af HFHJs Maybach rangertraktor, der skulle bruges til reservedele til M 1, blev både motor og alt andet på vognen samt vognen skrottet i Mariager."
Det formodes at være SB P 315, som i ret afpillet form ses lige efter APB M 1 på dette Fredberg-foto fra Vester Tørslev, dateret 29. marts 1970
Anders
af Erik Andersen, 3660 Stenløse, 8/4 2024, 21:06 (228 dage siden) @ Anders Færch Hansen
Jeg kørte med SB M1 på dens sidste tur på Skagensbanen. Det var Per Thomassen, der inviterede mig. Det var utroligt vemodigt, da jeg har fulgt motorvognen i mange år - og i den forbindelse også set hvordan den er blevet behandlet / mishandlet efterhånden.
[/img]
af arne jørgensen, 10/4 2024, 19:18 (226 dage siden) @ Jim Hansson
Hvis man finder DJKs blad " jernbanen M1 2023 " kan læses en omfattende artikel vedr SB M1s skæbne. M1 står fortsat i Gedser , men har nu stået udenfor nogle år og er meget hærget og ødelagt. Og det er så hvad DJK har kunnet tilbyde af bevaring. Planen er pt, at M1 "sælges" til EisenbahnFreunde Wismar som vil istandsætte motorvognen til udstilling. Ingen klubber mv herhjemme har vist interesse for bevaring, så det vil være rigtig godt at den kommer tilbage til den hjemby hvor den er bygget.. Wismar klubben har planer vm for transport og afventer nu at DJK tager sig sammen til at give grønt lys for overtagelsen.
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet