De Smithske Jernstøberier - som lokomotivfabrik?
G'da' i Forum,
I kender det sikker, at "falde over" et billede og blive nysgerrig:
VVGJ motordræsine 1933. Vejle Stadsarkiv - Nummer: B75624. P.t. "klikbart".
Billedet (ledsaget af en tegning) findes på side 95 i Hejlesen og Rasmussen m.fl. "Vandelbanen 1897-1957" (Vejle Kulturhistoriske Museum 1987 - ISBN 87-982578-1-1). Her er fotografen identificeret som "Hess Petersen", godsvognen som "P 108" og stationen som "Ravsted", hvor arkivet mener "Vingsted".
Ellers er man enige om, at motordræsinen er bygget i 1915 på De Smithske Jernstøberier og Maskinværksteder i Aalborg, hvilket fangede min interesse.
Firmaet "De Smithske A/S", en af Aalborgs betydende industrier og ét af Danmarks ældste aktieselskaber, eksisterer i form af koncernen DESMI A/S, som på verdensplan beskæftiger sig med pumpesystemer og havmiljø.
I perioden 1900-1970 specialiserede man sig f.eks. i støbning - og stemning - af kirkeklokker:
Klokker fremstillet af kanoner hos De Smithske Jernstøberier, Algade. Årstal: 1921. Fotograf: F. Karner. Aalborg Stadsarkiv - Nummer: B46085. P.t. "klikbart".
En særlig produktion var omstøbning af gamle malmkanoner til kirkeklokker til de "nye" sønderjyske sogne: I forbindelse med Genforeningen i 1920 overlod Krigsministeriet 60 gamle malmkanoner til Nationalfondet til støbning af nye kirkeklokker til en række sønderjyske kirker. Det blev til i alt 44 nye klokker, som blev støbt (og stemt) hos A/S De Smithske Jernstøberier og Maskinværksteder i Aalborg.
Omkring 2VK fandt selskabet en "niche" i form af allehånde maskiner til tørveindustrien, herunder transportører og gravemaskiner, maskiner til fremstilling af tørvebriketter, tipvogne og spormateriel m.v., og en eksport til Finland, Holland og Irland fortsatte i årene efter krigen.
De Smithske Jernstøberier, Annebergvej, tipvogne. Dateringsnote: Marts 1943. Fotograf: Karner. Aalborg Stadsarkiv - Nummer: B25510. P.t. "klikbart".
De Smithske Jernstøberier & Maskinværksteder, Annebergvej. En af de industrier i traditionel forstand, der holdt længst ud, var De Smithske, der producerede alt fra jernbaneskinner til kirkeklokker. Datering: 1955-65. Fotograf : Clausen Commerciel Foto. Aalborg Stadsarkiv - Nummer: B25970. P.t. "klikbart".
Og her kommer så rosinen i pølseenden:
De Smithske Jernstøberier. Diesellokomotiv opstillet på prøvespor. Periode: 1935 - 1940. Fotograf: Ukendt. Aalborg Stadsarkiv - Nummer: B44548. P.t. "klikbart".
Lokomotivet, der bærer De Smithske's egen fabriksplade (og formentlig et gengasanlæg), kan minde om en Pedershaab BWE - uden at være det. Det kan være en éner og bygget til internt brug.
Der er eksempler på, at f.eks. entreprenørfirmaet Hoffmann & Sønner på eget værksted byggede lokomotiver efter Pedershaab forlæg og med stumper derfra. Om det har været tilfældet for De Smithske, vides ikke, og de gode folk fra Industribaneklubben har angiveligt været De Smithske's ordrebøger igennem uden at finde "lokomotiver".
Så om "De Smithske" skal optages under "lokomotivfabrikker" (hvor Hoffmann & Sønner findes), må være op til Webmaster. Internettet, herunder arkiv.dk, "bugner" med info om firmaet.
Bedste hilsener
Niels