Er I med på en gætter? Svellelægning

af Martin Wilde, 17/3 2024, 14:49 (251 dage siden) @ Lars

[image]
Anlægsarbejde ved SNB 1897. Fotograf Ukendt. Svendborg Byhistoriske Arkiv - Nummer: B6299.

Svellerne på banen var tilsyneladende "rå" træstammer i passende længde lagt med ret stor afstand?

Var det almindeligt på de fynske privatbaner? Det var næppe egnet til de høje hastigheder.

I 1953 blev banen da også sporfornyet, så hastigheden kunne sættes op til 75 km/t ifølge optegnelserne her på "jernbanen"

Jeg kan se af billedet, at det er smalt spor med tipvogne og med heste som trækkraft. Ved sådant provisorisk spor var det vist ikke så usædvanligt med enkle sveller af tilhugget træ og lang svelleafstand mv.
Da SNB åbnede, var sporet lagt med normalspor til 75 km/t og banen indhegnet, men fordi der ikke var råd til vogterhuse og ledvogtere - på nær en centralt beliggende overkørsel i Nyborg - måtte der kun køres 45 km/t.
Da SFJ nogle måneder efter åbningen af SNB åbnede statsbanen Nyborg-Ringe, som var indhegnet og med bevogtning og derfor godkendt til 75 km/t, omlagde SFJ trafikken, så der kørtes Nyborg-Ringe-Svendborg og Odense-Ringe-Faaborg. Tros omvejen via Ringe var køretiden Svendborg-Nyborg næsten ens ad de to baner.
Denne konkurrerende kørsel ophørte i 1802, da SFJ forpagtede SNB. Og SFJ giv over til igen at køre Odense-Ringe-Svendborg og Nyborg-Ringe-Faaborg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak