Avatar

Bårevogn

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2024, 16:28 (254 dage siden)

Hejsa,

Ved kongelige bisættelser omkring år 1900 benyttede Statsbanerne nr til formålet omdannet lukket godvogn som bårevogn., pænt udsmykket efter alle kunstens regler. Kender nogen litra og nummer på den oprindelige vogn?:

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Bårevogn

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2024, 16:45 (254 dage siden) @ Niels Munch

Hej Morten,

Jeg mener, spørgsmålet blev rejst her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=126215 - uden afklaring.

M.v.h.
Niels

Åh ja, nu husker jeg. Og ingen afklaring siden 2018. Suk!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Bårevogn

af Martin Wilde, 15/3 2024, 10:40 (253 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Åh ja, nu husker jeg. Og ingen afklaring siden 2018. Suk!

Ak ja, du skulle have været der selv ... :-)

Bårevogn

af Søren fra KM ⌂, 15/3 2024, 18:44 (252 dage siden) @ Niels Munch

Hverken puffere eller akselkasser ser danske ud, desuden ligner vægtykkelsen en kølevogn? DSB fik bygget en del kølevogne i udlandet engang, jeg kan bare ikke komme til mit ptn-arkiv lige nu, Alkjærs arkiv er i vejen...
-S

Bårevogn

af Søren fra KM ⌂, 15/3 2024, 19:48 (252 dage siden) @ Søren fra KM

Mit gæt er en IC/ID-vogn med vacuumledning.
-S

Bårevogn

af Jens Bruun-Petersen, 15/3 2024, 22:48 (252 dage siden) @ Søren fra KM

[image]
Udsnit af postkort Fredericia ca. 1905. Det kunne godt være en vogn som denne.

Til Sjællandske Jernbaneselskab anskaffedes 240 af denne type 1870-1880. Litra i 1908 var blevet ID 4101-4240. Senere anskaffelser 1880-84 (ID 4241-4380) fik udvendige stolper.
Omdannelse til bårevogn som vist: Af med skydedørene, op med et stativ til de sorte draperier. Måske blev stativet gemt til senere lejligheder?
Venlig hilsen
Jens

Avatar

Bårevogn

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/3 2024, 23:13 (252 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

[image]
Udsnit af postkort Fredericia ca. 1905. Det kunne godt være en vogn som denne.

Til Sjællandske Jernbaneselskab anskaffedes 240 af denne type 1870-1880. Litra i 1908 var blevet ID 4101-4240. Senere anskaffelser 1880-84 (ID 4241-4380) fik udvendige stolper.
Omdannelse til bårevogn som vist: Af med skydedørene, op med et stativ til de sorte draperier. Måske blev stativet gemt til senere lejligheder?
Venlig hilsen
Jens

Hej Jens,

Vognen blev brugt ved flere kongelige bisættelser, så stativ, kongekrone og nok også draperinger sikkert ligeså.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Bårevogn

af Jens Bruun-Petersen, 16/3 2024, 21:46 (251 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Spørgsmålet er blot: Hvor længe og til hvor mange? For i 1905 blev salonvogn S 5 indrettet til rullende kapel med plads til kiste, levende lys og 10 ledsagere. Draperierne blev nok flyttet til denne vogn, når lejlighed gaves. I driftsmaterielfortegnelserne var den meget prosaisk betegnet "Ligvogn". Den var i beredskab til 1941, hvor den blev omdannet til godsvogn HA 7010, dog uden større ændringer. 1946 blev den Telegrafvogn 65, 1949 omdøbt til "Værkstedsvogn for Signaltjenesten nr. 65, i 1958 "Specialvogn 565" og udrangeret i 1962.

[image]
Specialvogn 565 i Langeskov 17. juli 1961 (JBP)

Ved sin udrangering var vognkassens ydre kun lidt ændret i forhold til tidligere. Ved en forevisning af S 4 fortalte baron Raben til Aalholm mig engang, at der var reserveret hjulsæt, aksellejer og fjedre fra S 5 til brug ved restaureringen af S 4, som til sidst endte i Aalholms museum - på hjul. Dog næppe de pladehjul, der ses på billedet her.
Venlig hilsen
Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak