Manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup
ledbevogtningen i Søften
Jeg har aldrig snøvlet mig sammen til én gang for alle at finde ud af, hvordan det nu var, det var, med de der manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup (de sidste manuelt betjente overkørsler på fri bane på det statslige jernbanenet), og derfor kan jeg finde på at skrive, at Damsbrovej-overkørslen (overkørsel nr. 289) lidt syd for Hinnerup skulle have noget som helst med Søften at gøre. Det har den selvfølgelig ikke.
Nedenfor gengives en originalside fra TIB (V) fra jomfruudgaven af 26. maj 1974. På dette tidspunkt var der, som det fremgår, fire manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup, og de var sikret ved "Bom B", hvor "B", som formentlig bekendt, fortæller, at ledvogteren var ansat under banetjenesten.
Så vidt jeg kan udlede af diverse fotos, var der kun to stedbetjente overkørsler: Ledvogteren ved overkørsel 285 betjente overkørsel 285 og fjernbetjente samtidig overkørsel 286 ca. 200 meter derfra. Ledvogteren ved overkørsel 289 (Damsbrovej) betjente overkørsel 289 og fjernbetjente samtidig overkørsel 288 ca. 700 meter derfra.
Søften trinbræt lå, mens det eksisterede, ved overkørsel 285 og havde sideliggende perroner.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen