Avatar

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/3 2024, 17:08 (264 dage siden)

Jeg sætter stor pris på artiklerne i årsskrifterne fra Danmarks Jernbanemuseum. I det seneste årsskift fandt jeg et par mindre fejl i en artikel om kvindelige ledvogtere og deres organisering.

Jeg har sendt en mail til museet desangående (jeg elsker ordet desangående).

Nu ved jeg ikke, om mit input eventuelt afstedkommer en rettelse i det kommende nummer af årsskriftet. Så jeg tillader mig at bringe en kopi af mit skriv her. Den viste mail er klikbar. Hvis jeg har skrevet noget vrøvl, håber jeg, vi kan diskutere emnet her i herreværelset.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/3 2024, 20:00 (264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Dine oplysninger er, så vidt jeg kan vurdere på siddende mås, korrekte. Oplysningen om 1970 kan - kilden taget i betragtning - sigte til den sidste kvindelige ledvogter. Søften var - så vidt jeg husker - betjent af mænd og do. Ellidshøj. Med hensyn til bevogtede overgange med bomme, så fandtes der sådanne i København, og sikkert også andre steder, men de blev altid betjent fra en post, der samtidig betjente en overkørsel.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/3 2024, 21:56 (264 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dine oplysninger er, så vidt jeg kan vurdere på siddende mås, korrekte. Oplysningen om 1970 kan - kilden taget i betragtning - sigte til den sidste kvindelige ledvogter. Søften var - så vidt jeg husker - betjent af mænd og do. Ellidshøj

Kære Morten

Der er i Aalborg Stiftstidende 24. august 1987 fotodokumentation for, at ledbevogtningen i Ellidshøj udførtes af en kvinde, fr. Karna Pedersen. Stillingsbetegnelse fremgår ikke.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/3 2024, 22:15 (264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dine oplysninger er, så vidt jeg kan vurdere på siddende mås, korrekte. Oplysningen om 1970 kan - kilden taget i betragtning - sigte til den sidste kvindelige ledvogter. Søften var - så vidt jeg husker - betjent af mænd og do. Ellidshøj


Kære Morten

Der er i Aalborg Stiftstidende 24. august 1987 fotodokumentation for, at ledbevogtningen i Ellidshøj udførtes af en kvinde, fr. Karna Pedersen. Stillingsbetegnelse fremgår ikke.

Bedste hilsner

Thomas

Afløser? Var det ikke S-ass'er, der passede den station?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/3 2024, 16:08 (256 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dine oplysninger er, så vidt jeg kan vurdere på siddende mås, korrekte. Oplysningen om 1970 kan - kilden taget i betragtning - sigte til den sidste kvindelige ledvogter. Søften var - så vidt jeg husker - betjent af mænd og do. Ellidshøj


Kære Morten

Der er i Aalborg Stiftstidende 24. august 1987 fotodokumentation for, at ledbevogtningen i Ellidshøj udførtes af en kvinde, fr. Karna Pedersen. Stillingsbetegnelse fremgår ikke.

Bedste hilsner

Thomas

I DSB bladet 8/75 findes nedenstående artikel, skrevet af den legendariske Ole Hansen, også kendt som "Mr. DSB":
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/3 2024, 22:18 (264 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dine oplysninger er, så vidt jeg kan vurdere på siddende mås, korrekte. Oplysningen om 1970 kan - kilden taget i betragtning - sigte til den sidste kvindelige ledvogter. Søften var - så vidt jeg husker - betjent af mænd og do. Ellidshøj

Kære Morten

Der er på Facebook fotodokumentation for, at ledbevogtningen i Søften også udførtes af kvinder så sent som i juni 1974. Asger Christiansen har lagt en fin serie billeder op.

For de, der ikke har noget imod Facebook og som har oprettet en brugerprofil, er her et link til et meget fint Asger Christiansen-foto med kvindelig ledvogter ved den ene af Søften-overkørslerne i juni 1974:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10225751255718950&set=gm.2999513406953429

Jeg har ikke været alle Asger Christiansens Søften-Facebookbilleder igennem. Det kan derfor ikke afvises, at der kan findes senere billeder med kvindelig ledvogterbetjening i Søften frem til 1978.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/3 2024, 22:28 (264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg blander det vist sammen med ham her: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/73310/viewmode=infoview/qsr=*s%C3%B8ften Men så er "1970" i hvert fald forkert. Det burde have været tjekket op imod Mediestream.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/3 2024, 17:25 (262 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

ledbevogtningen i Søften

Jeg har aldrig snøvlet mig sammen til én gang for alle at finde ud af, hvordan det nu var, det var, med de der manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup (de sidste manuelt betjente overkørsler på fri bane på det statslige jernbanenet), og derfor kan jeg finde på at skrive, at Damsbrovej-overkørslen (overkørsel nr. 289) lidt syd for Hinnerup skulle have noget som helst med Søften at gøre. Det har den selvfølgelig ikke.

Nedenfor gengives en originalside fra TIB (V) fra jomfruudgaven af 26. maj 1974. På dette tidspunkt var der, som det fremgår, fire manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup, og de var sikret ved "Bom B", hvor "B", som formentlig bekendt, fortæller, at ledvogteren var ansat under banetjenesten.

Så vidt jeg kan udlede af diverse fotos, var der kun to stedbetjente overkørsler: Ledvogteren ved overkørsel 285 betjente overkørsel 285 og fjernbetjente samtidig overkørsel 286 ca. 200 meter derfra. Ledvogteren ved overkørsel 289 (Damsbrovej) betjente overkørsel 289 og fjernbetjente samtidig overkørsel 288 ca. 700 meter derfra.

Søften trinbræt lå, mens det eksisterede, ved overkørsel 285 og havde sideliggende perroner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup

af Lars, 9/3 2024, 20:57 (262 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Søften trinbræt lå, mens det eksisterede, ved overkørsel 285 og havde sideliggende perroner.


og så således ud

[image]


https://arkiv.dk/vis/2521579

--
mvh
Lars

Avatar

Manuelt betjente overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/3 2024, 21:30 (262 dage siden) @ Lars

Søften trinbræt lå, mens det eksisterede, ved overkørsel 285 og havde sideliggende perroner.

og så således ud

[image]


https://arkiv.dk/vis/2521579

Og den modsatte perron efter nedlæggelsen, med det kombinerede venteskur-opholdsskur for ledvogteren: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/233130/viewmode=infoview/qsr=*S%C3%B8ften

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Lars, 9/3 2024, 21:49 (262 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dine oplysninger er, så vidt jeg kan vurdere på siddende mås, korrekte. Oplysningen om 1970 kan - kilden taget i betragtning - sigte til den sidste kvindelige ledvogter. Søften var - så vidt jeg husker - betjent af mænd og do. Ellidshøj


Kære Morten

Der er på Facebook fotodokumentation for, at ledbevogtningen i Søften også udførtes af kvinder så sent som i juni 1974. Asger Christiansen har lagt en fin serie billeder op.

For de, der ikke har noget imod Facebook og som har oprettet en brugerprofil, er her et link til et meget fint Asger Christiansen-foto med kvindelig ledvogter ved den ene af Søften-overkørslerne i juni 1974:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10225751255718950&set=gm.2999513406953429

Jeg har ikke været alle Asger Christiansens Søften-Facebookbilleder igennem. Det kan derfor ikke afvises, at der kan findes senere billeder med kvindelig ledvogterbetjening i Søften frem til 1978.

Bedste hilsner

Thomas

Sidste ledvogter i Søften var

Ejner Immanuel Christensen født 17.4.1909 - død 6.1.1977 (begravet i Søften)
gift med Marie Nybroe f. 11.8.1919 - død 30.8.2002 (begravet i Søften)

Det kan så muligvis være Marie, som er på facebookbilledet (som åbenbart ikke er tilgængeligt p.t.)

Zumbach har et billede fra overkørslen her, dateret "I 70'erne"

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=46560

--
mvh
Lars

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Asger Christiansen, 9/3 2024, 23:16 (262 dage siden) @ Lars

Zumbachs foto var ikke fra Søften - men viste overkørsel 300 nær Hadsten

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af Lars, 10/3 2024, 00:02 (262 dage siden) @ Asger Christiansen

Zumbachs foto var ikke fra Søften - men viste overkørsel 300 nær Hadsten

Ja korrekt, jeg havde overset rettelsen længere nede i tråden, sorry.

Måske du kan vise det omtalte billede fra facebook her?

--
mvh
Lars

Rettelse til Danmarks Jernbanemuseums årsskrift 2023

af UTJ, 8/3 2024, 15:31 (264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er vel forfatterne der skal rettes henvendelse til. Der er altid en "corresponding author". Så kan de tilføje et erratum. Redaktøren skal vel blot sikre en linje i skriftserien og at artiklerne er forskningsbaserede og dermed fagfællebedømte for at tilsikre fagligt niveau.

--
ئۇلغىك

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak