1. Klasse kupe i MA lyntog
Er der nogen der ligger inde med billeder af 1. Klasse kupeen i MA lyntogene?
Og hvordan var kørekomforten i dem?
Mvh Bent
Er der nogen der ligger inde med billeder af 1. Klasse kupeen i MA lyntogene?
Og hvordan var kørekomforten i dem?
Mvh Bent
Er der nogen der ligger inde med billeder af 1. Klasse kupeen i MA lyntogene?
Fundet på jernbanekilder.dk:
Der er sikkert flere interiørfotos at finde blandt de mange lyntogs-hits på jernbanekilder.dk.
Som jeg erindrer, sad man OK i AM-vognen.
M.v.h.
Niels
Er der nogen der ligger inde med billeder af 1. Klasse kupeen i MA lyntogene?
Fundet på jernbanekilder.dk:Der er sikkert flere interiørfotos at finde blandt de mange lyntogs-hits på jernbanekilder.dk.
Som jeg erindrer, sad man OK i AM-vognen.
M.v.h.
Niels
Der kommer flere, nyere interiørfotos på jernbanelkilder senere.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Er der nogen der ligger inde med billeder af 1. Klasse kupeen i MA lyntogene?
Efter hukommelsen: Der eksisterer et billede fra præsentationen af MA-lyntoget. Sæderne overfor hinanden kunne trækkes sammen, så de dannede "et liggeleje". På nævnte bilede er der en minister, der er kommet ned at ligge. Mon ikke jeg har set billedet i "Vingehjulet"?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kære Bent Om
Nu var mine ture på 1. klasse i lyntogene ikke just dagligdags. Men når man bare skulle hjem og ikke gad at være social, en "1. klasses tilkøb" hvis plads, chanche!!
Køre komfort var fremragende, man gled afsted ikke mindst p.g.a. "Münche-Kassel" bogierne og ikke de raslende 3 meter stål som på AC. Og bl.a. p.g.a. andre bogier med skivebremser mv., var der et meget lavt støjneveau. Også fordi, der ikke var utætte vinduer, da vognene jo havde A/C (eller noget der lignede) og derfor ikke kunne lukkes ned.
Og som Thomas rigtigt bemærker, kunne sæderne skubbes sammen. Men de almindelige sæder var farlige, man kunne nemlig nemt falde i søvn og gå glib af landskabet udenfor.
Og så var der forresten "lugtevand" i falconer på toilettet efter håndvask.
Så jo, alting har jo en ende og nu skal man jo være inkluderende selv i stillekupeer - en by i Rusland - når der er mange i togene omkring weekender = BILEN
Fortsat god weekend
Steff
Helt enig. AM vognene var ganske enkelt de indtil videre mest støjsvage og komfortable 1. klasses vogne DSB har haft. A vognene var væsentligt mere urolige i løbet og i MFA'erne sidder man jo alt andet lige stadig ovenpå en stor dieselmotor, med den støj og vibration, dette nu medfører.
Og så var der noget helt særligt over det gamle palisander-look, Det var noget mere eksklusivt end hvad der DSB disker op med nu, hvor det virker, som om man ikke rigtig ved om man egentlig gider opretholde en 1. kl. eller ej.
Afm vognen i "proto typetoget" var nu heller ikke at kimse af.
Den lå virkelig godt i sporet og var også støjfri.
Mvh.
Poul.
Hvis du vil "shine" din model op? så har perfecttrains en lille artikel https://www.perfecttrains.com/ma-lyntog-bemaling-af-interioer/
Lå blandt mine links... men du skrev jo ikke noget om, hvad du vil med billederne.
Hellere safe than sorry, så god fornøjelse!
Det kan jeg kun tilslutte mig!!
Ole-Jørn
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere