Odins fætter
Go´ eftermiddag
Det er jo egentligt et interessant billede af en ”fuldstændig” Sharp Single i ordets bogstaveligste forstand, da det jo er et tanklokomotiv (Tankengine) uden tender, selvom det er svært at se detaljer. På den forstørrelse jeg har, kan man se en opbygning bagest på lokomotivet, der kunne ligne en tilsvarende som på Chaplin lokomotivet på museet, altså for kul. Bagest under rammen anes også "noget", der højst sandsynligt rummer vandbeholdningen. Altså synes lokomotivet ikke at have haft den største aktionsradius. Men tankudgaver af lokomotiver med tender blev jo byggede i et vist omfang, bl.a. til de Slesvigske jernbaner (andet fabrikat). Jeg kender dog slet ikke jernbanerne rundt om Harwich området i 1854, så der er sikkert en fornuftig begrundelse. Det KUNNE jo være, at typen som sådan i 1854 allerede er blevet for lille og forældet, hvorfor et normalt lokomotiv med tender er ombygget til et tenderlokomotiv og anvendt til rangering?
Kedlen er beklædt med jernplade og ikke som ODIN-klassen, træstaver over hestehår (isoleringen). Men det er jo også mange år efter lokomotivet er bygget, hvis vi skal sammenligne med ODIN-klassen. Den er jo bygget i 1846/47, men konstrueret næsten 10 år før. Så det passer jo godt med et foto vi allerede kender med en "Sharp single" beklædt med jernplade på kedlen.
Nedenunder en ODIN klasse tegning til sammenligning med billedet.
Tegning DSB/SGD.