Avatar

Davinde grusgrav

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/2 2024, 11:59 (272 dage siden)

Jeg har netop lagt en artikel om Davinde grusgrav online:
https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=86

Under indsamling af materiale til artiklen, dukkede nedenstående billede op på Kb.dk. Adressen er med en knappenål angivet til Rolighedsvej 23B dvs. under en kilometer fra Stensbo, og den noget kryptiske billedtekst lyder: "Meins, direktør - 1948 - Stenko". Det der gør billedet interessant, er naturligvis det hvide lokomotiv midt i stammen bagerst i billedet. Det har ikke været muligt at finde noget om denne grusgrav (og Stenmuseet har også været forespurgt). Måske nogle af læserne kan svare på følgende:
1. Hvem ejede/gravede i denne grusgrav?
2. I hvilken periode?
3. Hvad er det, der er på lager ved bygningen?

[image]

--
[image]

Davinde grusgrav

af Peter Andersen, Hedehusene, 25/2 2024, 22:06 (271 dage siden) @ Tommy Nilsson

Firmaet hed Stenco A/S, oprindelig vist Fyens Sten- og Gruskompagni. Den ene af direktørerne hed Meilby.
Lokomotivet minder om et fra Jens Willemoes Eftf., som normalt var lysegrå, når de var nye. Stenco A/S brugte normalt 600 mm sporvidde.
Området ved Davinde blev vist først gravet ud i større stil i forbindelse med bygningen af Beldringe Lufthavn under 2. verdenskrig. Der var flere firmaer i gang, men det største var nok Hans Jørgensen & Søn, Odense, som havde "Taarnet", og i en periode spor til Langeskov station.
Bygningerne i graven er formentlig et cementstøberi, og så er det stabler af cementsten eller fliser, der ses.
Antagelig er der lavet en rapport af Miljømyndighederne i 1960-70'erne over grusgravene - det er der de fleste steder. Der er der som regel også historiske oplysninger.

--
Peter Andersen

Avatar

Davinde grusgrav

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 28/2 2024, 20:11 (269 dage siden) @ Peter Andersen

Firmaet hed Stenco A/S, oprindelig vist Fyens Sten- og Gruskompagni. Den ene af direktørerne hed Meilby.
Lokomotivet minder om et fra Jens Willemoes Eftf., som normalt var lysegrå, når de var nye. Stenco A/S brugte normalt 600 mm sporvidde.
Området ved Davinde blev vist først gravet ud i større stil i forbindelse med bygningen af Beldringe Lufthavn under 2. verdenskrig. Der var flere firmaer i gang, men det største var nok Hans Jørgensen & Søn, Odense, som havde "Taarnet", og i en periode spor til Langeskov station.
Bygningerne i graven er formentlig et cementstøberi, og så er det stabler af cementsten eller fliser, der ses.
Antagelig er der lavet en rapport af Miljømyndighederne i 1960-70'erne over grusgravene - det er der de fleste steder. Der er der som regel også historiske oplysninger.

Tak for info, som jeg har tilføjet til artiklen.

--
[image]


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak