Godaften
Odins fætter i Harwich i Østengland, kunne være af en serie på seks lokomotiver, med tre byggede af Stratford Works under ledelse af Cooch (der også opfandt en styring), eller de tre sidste byggede af R. B. Longridge and Co. De var alle byggede til Eastern Countries Railways (ECR) og af typen 1-A-1n2T. Nr. 20 det første tanklokomotiv. Nogle lidt større og ændrede lokomotiver, blev byggede mellem 1853 og 1854. Men da jeg ikke har kunnet se på billedet, om det var en af første- eller anden serie. ECR blev hurtigt en del af Great Eastern Railways.
Men generelt ser det ud til, at typen 1-A-1 finder udpræget anvendelse i England ved forskellige selskaber fra og med 1850 og frem med forskellige variationer. Denne type både som tanklokomotiv og som lokomotiv med tender. Senere bliver der byggede lokomotiver med bedre trækkeevne af type 1-B-0, men over samme læst med udvendige sandwich rammer og indvendige cylindre. Senere blev det til relativt store lokomotiver af typen 2-A-1. Fælles for alle disse lokomotiver var, at de gjorde tjeneste i persontrafikken, da de med kun et drivhjul ikke var egnede til gods. Men med deres ofte meget store ene drivhjul, kunne de faktisk uden besvær, fremføre eksprestog på hovedlinjerne med op til 80 til 100 km/t og som ikke var ualmindeligt før det forrige, forrige århundredeskifte i England.
Herunder mit forslag til, hvordan Odins engelske fætter KAN have set ud.
Godnat og sov godt, skal tidligt op, Thomas venter!
Steffen Dresler