Værkstedspersonale - hvor?

af Ladvogn, 23/2 2024, 16:46 (277 dage siden)

Jeg har for noget tid siden fået dette billede.
Formatet på selve billedet er ca 20 x 25 cm og det er monteret på en papplade med prægninger.
Der er ingen angivelser af hvem eller hvor.
Det ser dog ud til at være privatbane personale.

Kvaliteten af min affotografering er ikke særligt god, men billedets tryksværte reflekterer lyset på en pudsig måde.

Kan herreværelset hjælpe med at finde ud af hvor billedet er optaget?

[image]

[image]

[image]

Værkstedspersonale - hvor?

af Steffen Dresler, 23/2 2024, 17:28 (277 dage siden) @ Ladvogn

Hej L

Kan ik´ lige få bygningen på tværs bag de opstillede til at passe med noget "kendt", her Værkstedet på Kjöbenhavns Banegaard (den ved Søerne).
Uniformsteknisk er der "et og andet" ved kasketterne der ser forkert ud - mangler kronen??. For mig at se ligner det en "Korkarde" altså før Statsbanerne 1893??

Steff

NB: Altså noget "udenbyensk"

Værkstedspersonale - hvor?

af Niels Munch, 23/2 2024, 17:35 (277 dage siden) @ Steffen Dresler

Helt klart privatbanepersonel.

M.v.h.
Niels

Værkstedspersonale - hvor?

af Niels Munch, 23/2 2024, 17:45 (277 dage siden) @ Ladvogn

[image]

Et eller andet ved de store porte til remisen/værkstedet fik mig til at tænke "Lygten/Slangerupbanen":

[image]
Personale foran remisen på Lygten Station, 1931. Ukendt fotograf. Gladsaxe Byarkiv.

..... hvilket så Gladsaxe Byarkiv kunne bekræfte mig i.

M.v.h.
Niels

Værkstedspersonale - hvor?

af Ladvogn, 23/2 2024, 17:52 (277 dage siden) @ Niels Munch

Super, tak for hjælpen.

Jeg har faktisk selv “overnattet” i den remise med et opfyret damplokomotiv, men kan ikke pt huske hvilket. Det har nok været OKMJ 14, D 826 eller K 564.

Værkstedspersonale - remise/værksted KSB Lygten

af Niels Munch, 23/2 2024, 17:57 (277 dage siden) @ Ladvogn

Fandt liiige et foto mere:

[image]
Remisen på København Lygten Station 1906. Gladsaxe Byarkiv.

M.v.h.
Niels

Avatar

Værkstedspersonale - remise/værksted KSB Lygten

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/2 2024, 23:31 (277 dage siden) @ Niels Munch

Fandt liiige et foto mere:

[image]
Remisen på København Lygten Station 1906. Gladsaxe Byarkiv.

M.v.h.
Niels

Remisen (værksted?) blev frasolgt/udlejet i begyndelsen af 1920'erne og benyttet af Det Forenede Olie-Kompagni (BP) som københavnsk petroleumsaftapningsanstalt. Det var før alle i hovedstaden havde elektrisk belysning. Den anden remise, KSB havde, var mere traditionel med sadeltag; ikke en stor firkantet kasse som her.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Værkstedspersonale - remise/værksted KSB Lygten

af Niels Munch, 24/2 2024, 00:04 (277 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, 24/2 2024, 00:34

Den anden remise, KSB havde, var mere traditionel med sadeltag; ikke en stor firkantet kasse som her.

Bag den murede kulisse skjuler der sig faktisk en slags "shedtag"; regnvands-nedløbsrørene ses på langsiden.

M.v.h.
Niels

HVærkstedspersonale - remise/værksted KSB Lygten

af Anders D, 24/2 2024, 00:16 (277 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg kender ikke hele historien om anvendelsen af denne bygning. Men det lyder ikke særligt sandsynligt at den skulle være overgået til andet formål al den stund at det jo var KSB´s hovedværksted indtil statsovertagelsen i 1948. Remisen blev forlænget til dobbelt længde med en større træbygning på et tidspunkt, og den var i brug som jernbanebygning indtil lukningen af Lygten station. Og også derefter, hvor remisen rummede bl.a. sporvogne og veterantogsmateriel fra daværende Helsingør Jernbaneklub. Den lille sidebygning på billedet fandtes stadig inde i træremisen. Se billeder her: https://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-l

Værkstedspersonale - remise/værksted KSB Lygten

af Niels Munch, 24/2 2024, 00:52 (277 dage siden) @ Anders D
redigeret af Niels Munch, 24/2 2024, 01:12

Hej Anders D,

Dine oplysninger stemmer med mine observationer. Luftfoto af området fra 1970 med remisebygninger m.v. kan i øvrigt ses her:

[image]
Lygten Station ved Tagensvej 1970. Ophav: Geoplan. KB Luftfotosamling - Id: GP0010A-70_027.tif. P.t. "klikbart".

M.v.h.
Niels

Avatar

Værkstedspersonale - remise/værksted KSB Lygten

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/2 2024, 05:07 (277 dage siden) @ Anders D

Jeg kender ikke hele historien om anvendelsen af denne bygning. Men det lyder ikke særligt sandsynligt at den skulle være overgået til andet formål al den stund at det jo var KSB´s hovedværksted indtil statsovertagelsen i 1948. Remisen blev forlænget til dobbelt længde med en større træbygning på et tidspunkt, og den var i brug som jernbanebygning indtil lukningen af Lygten station. Og også derefter, hvor remisen rummede bl.a. sporvogne og veterantogsmateriel fra daværende Helsingør Jernbaneklub. Den lille sidebygning på billedet fandtes stadig inde i træremisen. Se billeder her: https://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-l

Hm! Det var min hukommelse, der spillede mig et puds. DFOK's bygning lå BAG remisen. Kan arealet være lejet fra KSB og blev petroleumsbygningen senere brugt af KSB? Bemærkt de søde Ford T lastbiler, Michael.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Værkstedspersonale - hvor?

af Hans Rønlev, 23/2 2024, 18:23 (277 dage siden) @ Ladvogn

Apropos uniformer, det er ganske rigtig privatbaneuniformer, i en variant som blev brugt i en periode af nogle, men ikke alle, privatbaner. Den adskilte sig mest ved at laurbærrene ikke sad i kasketten men på jakkekraven. Jeg vil benytte lejligheden til at reklamere for min gamle klubkammerat, tidligere formand for Nordsjællands Jernbaneklub, Bert Hansen. Han er nok den i Danmark som ved mest om jernbaneuniformer. Han har skrevet BOGEN om emnet, udgivet af DJK.

Værkstedspersonale - hvor?

af Niels Munch, 23/2 2024, 18:31 (277 dage siden) @ Hans Rønlev

Den adskilte sig mest ved at laurbærrene ikke sad i kasketten men på jakkekraven.

Det kommer vist an på hvilken tidsperiode, man betragter.

M.v.h.
Niels

Værkstedspersonale - hvor?

af Hans Rønlev, 23/2 2024, 18:38 (277 dage siden) @ Niels Munch

Helt korrekt, denne udgave af uniformen var kun i brug i en periode. Jeg kan ikke huske hvornår, kun at det er efter 1909. Men igen, hvis uniformer skal tidsbestemmes, så er Berts bog et godt værktøj. ;-)

Værkstedspersonale - hvor?

af Jens Bruun-Petersen, 23/2 2024, 21:07 (277 dage siden) @ Ladvogn

Det er ikke tryksværte. Billedet er en kopi, nok af en glasplade, og består af den tids fotopapir. Billedet er utilstrækkeligt fixeret, og fotopapirets sølvkorn er under nedbrydning, deraf den metalliske glans. Processen kan ikke standses, og der er kun én ting at gøre: Få billedet scannet i høj opløsning. Originalen falmer før eller siden.

Venlig hilsen
Jens

Værkstedspersonale - hvor?

af Bert Hansen, 24/2 2024, 19:51 (276 dage siden) @ Ladvogn

De forskellige jernbaner i landet mødtes årligt til drøftelser om samarbejdsområder og reglementer. I 1905 blev disse møder sat i system og ¨ Danske Privatbaners
Fællesrepræsentation¨ blev oprettet. Der var på det tidspunkt mange uniformsreglementer og dermed også mange forskelle. I forbindelse med oprettelsen af Fællesrepræsentationen blev et fælles uniformreglement dog udsendt. Uniformsreglement af 1908 var gældende til 1925, hvor et nyt reglement blev udsendt. Hue med nedfaldende puld, sort læderskygge stormrem. Det lodrette flade stykke blev forsynet med et sort vævet bånd , hvori der var indvævet et sort vingehjul. Distinktioneringen bestod af et antal stjerner og på jakkereversen et 2-bladet laurblad der blev udført i metal eller i guldbroderi. Mvh. Bert Hansen


Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak