En af de (måske) lidt sværere
Kære Ivar
Alle lokomotiver på Sjælland (SJS) og i Jylland og på Fyn (DJDS/JFJ/DSB/DSB-JF) havde indledningsvis kun et nummer, dette anført på forreste pufferplanke, på siden af ”Vejrhuset” = Førerhuset og bagest på ”Vandreservoiret” = tenderen. På Sjælland yderligere et navn. Derfor omtaltes lokomotivtyperne på Sjælland, ofte efter første navn, som lokomotivet i den nye klasse fik, f.eks. ”VALE klassen”, senere Klasse/litra D, Litra Ds.
I 1871 indførtes Klasse/litra betegnelsen ved SJS med ODIN-klassen som litra/klasse A. I Jylland og på Fyn fortsattes med at udelukkende anvende numre på lokomotiverne, mens vognmateriellet ganske hurtigt fik tildelt en litrabetegnelse, meget a la de sjællandske person- og godsvognstyper.
1879 indførtes litrabetegnelsen (ved den første "Driftematerielfortegnelse") i Jylland og på Fyn, ”Klasse” udtrykket anvendtes ikke her. Derfor fik Canada-maskinerne tildelt Litra A. Så vidt det har kunnet lade sig undersøge (billedmaterialet til rådighed), har litrabetegnelsen dog aldrig været påsat førerhuset. Canada maskinerne (af det engelske personale ofte benævnt ”The Birkenheads” efter fabrikkens placering), blev jo også ganske hurtigt udrangerede i 1880´erne ff. og de nye ”standard” iltogslokomotiver 2´- B-0n2T2 fra BORSIG fra 1882, overtog/fik herefter litrabetegnelsen A. Dette var nemlig det første lokomotiv i en ny periode, Maskindirektør O.F.A. Busse´s!!!
Selvom der var (næsten) faster regler for påskrifter, kan man tydeligt se, at forskellige er anvendt, de blev jo malede på. I begyndelsen altid med den engelske forkortelse for nummer = No med en eller to understregninger af o´et, senere NO etc. F.eks. som i denne tråd med Canadamaskinen nummer 20 = N0. 20 påmalet siden af førerhuset. Det var maleren på det pågældende værksted og efter værkstedschefens ”approbation”, der udførte arbejdet. Sidst skal vi jo huske på, at alt lokomotivmateriel i Jylland og på Fyn helt op til omkring slutningen af 1880´erne var malet brune med påskrifter i ”guld”!!
Iøvrigt meget, meget mere om Canada maskinerne her på siden:
https://www.jernbanen.dk/damp.php?s=3&litra=A&typenr=1
Bedste hilsener
Steff