Manx Electric Railway 1993

af HansA, 18/2 2024, 17:44 (278 dage siden)
redigeret af HansA, 18/2 2024, 18:06

Godaften i forummet!

Jeg har to gange besøgt Isle of Man, begge gange på ture arrangeret af Sporvejshistorisk Selskab (SHS), og det var fantastiske oplevelser. Jeg har før skrevet lidt om det her og her i forummet.
I september 1993 fejrede Manx Electric Railway (MER) sit 100-års jubilæum, og der var blandt andet arrangeret en stor kavalkade af vogne gennem Laxey – så her var lejlighed til at se og fotografere vogne, som ellers ikke normalt var i trafik. En del af de efterfølgende billeder stammer fra denne kavalkade. Manx Electric Railway går fra Isle of Mans hovedby Douglas (fra endestation Derby Castle Terminal i den nordlige del af byen) mod nord langs kysten via Groudle og Laxey til Ramsey, 28,6 km fra Derby Castle Terminal. Sporvidden er 914 mm, og banen er dobbeltsporet hele vejen. Strækningen til Groudle blev åbnet i 1893, forlængelsen til Laxey i 1894, og det sidste stykke til Ramsey i 1898. Mange flere informationer om MER kan findes her og i de bøger, jeg nævner nederst. I det følgende vil jeg vise billeder fra MER. Måske kommer der ved en senere lejlighed, når jeg får skannet nogle flere negativer, noget om Snaefell Mountain Railway (Laxey-Snaefell Summit) og hestesporvejen i Douglas.

[image]
Af den første serie motorvogne fra 1893, nr. 1-3, bygget af G.F. Milnes & Co, er nr. 1 og 2 i drift. Her ankommer nr. 1 til Laxey sydfra. Den passerer netop broen over Glen Roy ved indkørslen til Laxey station. (-og glem alt om lavgulvsvogne!)

[image]
Interiør af vogn 1.

[image]
Den næste serie af motorvogne, nr. 4-9, blev anskaffet fra G.F. Milnes og Co til forlængelsen til Laxey i 1894. Her ses nr. 7 med en åben bivogn i Laxey, klar til afgang mod Derby Castle. Af disse vogne er nr. 5, 6, 7 og 9 stadig i drift.

[image]
Af en serie på 4 motorvogne, nr. 10-13, anskaffet fra G. F. Milnes & Co. I 1895, er kun nr. 10 tilbage. Den blev taget ud af trafik allerede i 1902, og i 1918 blev den ombygget til gods-bivogn og fik nr. 26. Den blev henstillet i 1930 og brugt som skur, men i 1978 blev en restaurering påbegyndt. Vognen er køreklar. Her ses den i Ramsey.

[image]
Laxey station. Til højre MER motorvogn 18 (fra serien 14-18, bygget af G.F. Milnes i 1898), med en åben bivogn, klar til afgang mod Derby Castle. Til venstre ses Sneafell Mountain Railway (SMR)’s vogn 2 (G.F. Milnes 1895). Bemærk det trestrengede spor: MER er 914 mm, SMR 1067 mm. Før i tiden blev SMR-vognkasser transporteret til og fra værkstedet i Derby Castle på MER-boggier, men så vidt jeg har kunnet læse mig til, har SMR nu sit eget værksted i Laxey.

[image]
Motorvogn 20 (fra serien 19-22, bygget af G.F. Milnes i 1899, såkaldte ’Winter Saloons’) med en åben bivogn og en pakvogn, nærmer sig Laxey og passerer her broen over Ballure Glen. MER havde helårstrafik indtil 1975, og denne vognserie blev anvendt (også) til vintertrafikken. Alle 4 vogne er driftklare.

[image]
Godslokomotiv nr. 23 (MER 1900) i kavalkaden i Laxey. Vognstyreren har taget sin hund med på arbejde. Til venstre over 'folkemængden' ses en vogn på SMR. Lokomotivet blev bragt i køreklar stand i begyndelsen af 1980erne efter at have henstået i mange år. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, er det for tiden henstillet i remisen i Laxey uden boggier.

[image]
Som på enhver rigtig SHS-tur var der arrangeret værkstedsbesøg. Her er vogn 21 under istandsættelse. Værkstedet i Derby Castle.

[image]
El-værkstedet i Derby Castle.

[image]
Indtil 1975 havde MER også postbefordring. Postvogn 4 er bevaret. Den ses her ved remisen i Derby Castle.

v.h.
HansA

Kilder:
Grant Taylor: The Manx Electric Railway. Travellers’ Companion. 2012.
F. K. Pearson: Isle of Man Tramways. David & Charles 1970
Mike Goodwyn: Manx Electric. Platform 5 Publishing, 1993
Keith Pearson: One Hundred Years of the Manx Electric Railway. Leading Edge press, 1992.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak