F 656 kører igen hos NVR

af Steffen Dresler, 18/2 2024, 11:41 (279 dage siden) @ Skott

Godmiddag til alle

Det ER faktisk lidt af en bedrift med at nå et så flot resultat - ihvert tilfælde det ydre. Årsagen til mit udbrud er, at forholdene under hvilke NVR har restaureret sit materiel på er (var?????) absolut ikke de bedste, udendøre eller under et halvtag med pressenning. Altså set fra et restaurerings synspunkt, under al kritik!!! M.h.t. vognmateriellet betød det, at næsten inden man var færdige, kunne man starte forfra, dér hvor man i sin tid begyndte p.g.a. vejrliget. Det var bl.a. fra NVE jeg lærte, at 10 års udendøre opbevaring = huggeren eller starte forfra uanset om det er pakket ind i pressenninger o. lign.

NVR havde i sin tid et glimrende samarbejde med Jernbanemuseet (Museumstog) og besøgte bl.a. både Odense og nok ikke mindst Centralværkstedet, hvor CIWL sovevognen netop var ankommet og restaurering påbegyndt. Ikke noget at sige til, at "Phil and Co." var lidt misundelige (men glade på vores vegne), det hele under tag, varme og reservedele kunne købes eller selv fremstilles. Og så var arbejdsstyrken professionelle på mange områder, bl.a. også i og med at maskinerne var tilrådighed umiddelbart.

Flere reservedele NVE manglede til deres DSB materiel (bl.a. dele til 2,5 meter træbogier) fik man selvfølgelig tilsendt, manglede da bare. Modsat havde NVR lidt erfaringer fra deres CIWL materiel som museet kunne bruge.

Nu mangler så "kun" deres E-maskine, hvis NVE stadig er ejere, men den blå bemaling kunne måske nok udskiftes når de kommer så langt.

Så stort tillykke med F´ern.:-) :-)

Steff

NB: NVE materiel har medvirket i flere film, bl.a. 007 OCTOPUSSY fra 1883 med DSB litra S 736 som DDR lokomotiv og nok sidst med vognmateriel (bl.a. CIWL Pullman) i "Mordet i Orientekspreassen".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak