Kære Sandro
Jeg er glad for på dine og familiens vegne, at svarene har kastet lidt lys over denne hændelse.
Nu er DSB nok ikke den bedste kilde, bortset fra beskrivelse og omfanget af beskydningen, samt efterfølgende reparation af materiellet og retablering af banen. En mere nøjagtig gennemgang får man af politirapporterne. Nu er fakta jo desværre, at beskydningen skete den 25. SEP 1944 og Politiet blev taget af besættelsesmagten den 19. SEP 1944. Derfor er der nok ikke den sædvanlige politirapport. MEN det kunne være at ”stedfortræderne” i det kommunale vagtværn, havde udfærdiget en sådanne. Her ville bl.a. en beskrivelse af diameteren på projektilerne være yderst behjælpsom.
En anden ting jeg i hvert tilfælde ville efterlyse, var øjenvidnerapporter til selve beskydningen, såre simpelt, havde den angribende flyvemaskine enten en motor eller to motorer.
Af enmotores fly var der på tidspunktet faktisk kun en type, nemlig North American P 51, engelsk ”Mustang”, der havde rækkevidde nok til at flyve fra England over Nordsøen og til Danmark og tilbage. Fløj man fra de få feltflyvepladser i Normandiet og op, blev man pillet ud af skyerne næsten med det samme. Derfor ville en P 51 D højst sandsynligt være en UK baseret fra USAAF.
RAF havde ikke modtaget denne type for ”hjemmeoperationer endnu” og var travlt optaget i Normandiet (D-dag 6. JUN 1944). RAF havde de to-motores ”de Havilland Mosquito” til rådighed og de blev fortrinsvis anvendt – sammen med deres få Mustang III/IV – i ”RAF 2nd Tactical Airforce” OPS i Normandiet. De raket og kanonbærende Mosquitos ikke tilknyttet 2nd TAC, var tilknyttet ”RAF Coastal Command” og fløj primært i Nordsøen og Skagerrak mod overflademål.
Altså kan en ID af fly, en- eller to motorer være hjælpsom for de personer, der ønsker at dykke mere ned i hændelsen.
Bedste hilsener
Steff