Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Niels Munch, 13/2 2024, 09:41 (275 dage siden)

God formiddag i Forum,

Der er sikkert andre forum-deltagere, der - som jeg - har fornøjelse af ældre postkort. I den forbindelse er det værd at henvise til postkortsamlingen hos Frimærkeklubben Sydvest i Esbjerg.

Derfra har jeg valgt at vise dette dramatiske motiv (som jeg har tilladt mig at pille lidt ved):

[image]

..... der er præsenteret uden nogen form for information.

Derfor efterspørger jeg nu nærmere identifikation, herunder tid og årsag (stedet er vel givet)?

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2024, 10:33 (275 dage siden) @ Søren Agerskov

Hej Niels

Det var en stormflod 3. december 1909, der sendte Fanøfærgen op på kajen i Esbjerg.
Begivenheden er blandt andet beskrevet her: https://www.aldus.dk/fanoe/stormflod/1902-1913.php
MVH
Søren

Hejsa,

Selvsamme stormflod fik også gjort kål på jernbanebroen over Sneum Å, ikke langt fra hvor Brammingulykken indtraf i 1913: http://jernbanekilder.dk/main/thumbnailview/qsr=Stormflod

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Niels Munch, 13/2 2024, 10:44 (275 dage siden) @ Søren Agerskov

Det var en stormflod 3. december 1909, der sendte Fanøfærgen op på kajen i Esbjerg.
Begivenheden er blandt andet beskrevet her: https://www.aldus.dk/fanoe/stormflod/1902-1913.php

Hej Søren og Morten,

Mange tak for svar og links. Har I - eller andre - også et bud på hvilken færge, det drejer sig om?

Begivenheden dengang kunne nok måle sig med nutidens "meteorologiske udskejelser", og det gik bl.a. også ud over en DSB PF-vogn:

[image]
Kilde: Museet for Søfart (MfS ID: 000054751.jpg).

Som det ses, er der allerede ved stopbommen t.v. en hjælpevogn til stede, men den udviser næppe tilstrækkelige kendetegn til, at Steff vil kunne identificere den?

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2024, 11:08 (275 dage siden) @ Niels Munch

Det var en stormflod 3. december 1909, der sendte Fanøfærgen op på kajen i Esbjerg.
Begivenheden er blandt andet beskrevet her: https://www.aldus.dk/fanoe/stormflod/1902-1913.php


Hej Søren og Morten,

Mange tak for svar og links. Har I - eller andre - også et bud på hvilken færge, det drejer sig om?

Det var S/S Esbjerg. Stormfloden raserede også havnestationen i Esbjerg. Det var godt, at den kom, inden klimaforandringerne for alvor satte ind, for så havde det ifølge visse sagkyndige været meget, meget værre.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Dramatisk Esbjerg-postkort (H/S Esbjerg)

af Niels Munch, 13/2 2024, 12:55 (275 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var S/S Esbjerg. Stormfloden raserede også havnestationen i Esbjerg. Det var godt, at den kom, inden klimaforandringerne for alvor satte ind, for så havde det ifølge visse sagkyndige været meget, meget værre.

Nemlig Morten, og oven i købet en hjuldamper (sig nu ikke, at den forsøgte at køre i land :-P ):

[image]
Hjuldampskib ESBJERG, der besejlede ruten Fanø - Esbjerg, blev under stormfloden den 3. december 1909 kastet op på kajen i Esbjerg Havn. Museet for Søfart - ID: 000054753.jpg.

Museet har flere fotos af damperen *her* - og skibsdata kan ses på faergelejet.dk.

Hjulfærgen, der var bygget 1904, var således ret ny ved stormfloden, og den dampede lystigt videre, indtil den 1927 solgtes til Polen.

Til sidst lige et blik på registreringen hos Frederichsen:
[image]
Kilde: MfS Frederik Frederichsens Danske Damp- og Motorskibe 1819-1979.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Dramatisk Esbjerg-postkort (H/S Esbjerg)

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2024, 12:57 (275 dage siden) @ Niels Munch

Det var S/S Esbjerg. Stormfloden raserede også havnestationen i Esbjerg. Det var godt, at den kom, inden klimaforandringerne for alvor satte ind, for så havde det ifølge visse sagkyndige været meget, meget værre.


Nemlig Morten, og oven i købet en hjuldamper (sig nu ikke, at den forsøgte at køre i land :-P ):

Det var nu ellers set før: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/2929/viewmode=infoview/qsr=svanen

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Steffen Dresler, 13/2 2024, 11:32 (275 dage siden) @ Niels Munch

Elementært Mr. Watson! (pral ik´?);-)

Det er såmen "Hjælpevogn 6", ex. DSB hjælpevogn litra R 4799 med hjemsted i Esbjerg.

Den "lette fjernkending" er listebeklædningen og de to store gavlvinduer.

Bedste hilsener

Steff

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af PeterA, 13/2 2024, 12:07 (275 dage siden) @ Steffen Dresler

Man kunne også være fræk og vove den påstand, at den smadrede PF-vogn måske er en PH, altså en vogn tilsvarende PF men med en lavere lastgrænse. Det er ikke til at læse de tal på vognens døre.
Men en PH nr 7642 blev netop meldt udrangeret i 1910. Det var usædvanligt tidligt for vogntypen PF/PH. Ved Forlev-ulykken i 1916 blev flere PF-vogne ødelagt, men ellers udgik kun ganske få vogne af typen før 2. Verdenskrig.
Nå, kunne det være PH 7642, der ligger kvast på kajkanten ??
mvh
PeterA

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Niels Munch, 13/2 2024, 12:32 (275 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 13/2 2024, 13:14

Hej Steff og PeterA,

Tak! Jeg bøjer mig dybt i støvet for jeres uforlignelige DSB vognkendskab!

PS: På den store udgave af MfS ID: 000054751.jpg mener jeg dog at kunne læse PF.

Bedste hilsener
Niels

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af PeterA, 13/2 2024, 13:14 (275 dage siden) @ Niels Munch

Tak for det, Niels! Men tøv nu lige en kende alligevel. Min ide med PH-vognen er jo ikke bekræftet. Men hvis nogen kunne tyde skrifterne på vognens døre og evt. bekræfte lasttallene som vedrørende en PH-vogn, så vil sandsynligheden være meget stor for, at der er tale om PH 7642.
Der går ikke så lidt detektivarbejde i mange af de sager, der bliver lagt ud her i forummet. Og det lader til, at det både er fornøjeligt og nyttigt for mange af os.
mvh PeterA

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Niels Munch, 13/2 2024, 13:35 (275 dage siden) @ PeterA
redigeret af Niels Munch, 13/2 2024, 14:05

Hej PeterA,

Medens jeg tøvede en kende, pillede jeg lidt mere ved billedet:

[image]

..... men jeg kan nu bedre få underlitraet til at ligne et "F" end et "H". Og jeg kunne sikkert bringes til at hævde, at nummeret er 5-cifret. Til gengæld forbliver lastangivelsen utydelig. Kan ske, vognen har overlevet syndfloden?

PS: Jf. herværende database laster PF og PH lige meget, nemlig 12.500 kg.

Bedste hilsener
Niels

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af PeterA, 13/2 2024, 14:27 (275 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!

Det var godt du tøvede en kende, og gjorde arbejdet færdigt!. Og jeg overgiver mig, det er en PF med lastgrænse 12500 kg. Vi er jo i 1909 på foto.
Først fra 1918 blev lastgrænsen på PF i øvrigt hævet til 15000 kg. PH blev på de 12500 kg.

Vognen må altså ikke have været mere tilredt, end at den er blevet repareret. Rammen har vel holdt til mosten. Jeg har ikke fundet PF´ere, der er udgået før 1916, som nævnt ved Forlev-ulykken.

Bedste hilsener
PeterA

Dramatisk Esbjerg-postkort (med ?)

af Lars, 13/2 2024, 19:55 (274 dage siden) @ Niels Munch

Hej PeterA,

Medens jeg tøvede en kende, pillede jeg lidt mere ved billedet:

[image]

..... men jeg kan nu bedre få underlitraet til at ligne et "F" end et "H". Og jeg kunne sikkert bringes til at hævde, at nummeret er 5-cifret. Til gengæld forbliver lastangivelsen utydelig. Kan ske, vognen har overlevet syndfloden?

PS: Jf. herværende database laster PF og PH lige meget, nemlig 12.500 kg.

Bedste hilsener
Niels

Jeg kan også bedst få det til "PF" og nummeret må være femcifret.


[image]


De to sidste cifre i nummeret læser jeg som "63" eller "68".

I basen er der 1809 vogne med litra PF og uden bremsehus.

En stor del er bygget 1910 og senere og er derfor uinteressante i denne sammenhæng.

Af de ældre vogne er der 11 med "63" og 11 med "68", i alt 22 vogne.

De er bygget på forskellige fabrikker og tidspunkter:

Zypen 1894 2 vogne
Zypen 1896 4 vogne
Zypen 1898 2 vogne
Zypen 1906 2 vogne
Vulcan 1900 2 vogne
Scandia 1901 2 vogne
Scandia 1902 2 vogne
Scandia 1905 2 vogne
Scandia 1909 4 vogne

Mon det er muligt at se forskel på vognene fra de forskellige fabrikker og derved indsnævre kandidatfeltet?

--
mvh
Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak