Basel 1995
Godaften i forummet!
I 1995 deltog jeg i en tur til Basel, arrangeret af Sporvejshistorisk Selskab. Sporvejene i Basel, Basler Verkehrsbetriebe, fejrede 100-års jubilæum.
Sporvejene i Basel havde på det tidspunkt en strækningslængde på 46,7 km, hvortil kom 39,0 km tilhørende Baselland Transport (BLT). Sporvidden er meterspor. BLT drev (driver) de sydlige forstadsbaner Birsigtalbahn til Ettlingen og Rodersdorf (linie 17), og Birseckbahn til Dornach (linie 10). Linie 17 til Rodersdorf går et kort stykke gennem Frankrig, hvor stationen Leymen er beliggende.
I anledning af jubilæet var så godt som alle museumsvogne tilhørende BVB og den lokale forening Tramclub Basel ude at køre, og der var arrangeret et stort optog gennem byen med alle mulige vogntyper.
Først et billede fra ’den daglige drift’: Et vogntog bestående af 2 6-akslede ledvogne på linie 14, på vej til Pratteln. Forrest nr. 654 (Düwag/BCC/Siemens 1972). Som det kan ses på køreledningsanlægget, kørte der også trolleybusser på det tidspunkt. De tre trolleybuslinier er i mellemtiden blevet nedlagt.
Her følger billeder af nogle af museumsvogne i nogenlunde kronologisk orden.
Vogn 4 er et replika fra 1970, stykket sammen af ’overlevende’ dele, primært fra vogn 30 fra 1900, og den repræsenterer den første vogntype fra 1895. Der er gået en del på kompromis med nogle ting, blandt er undervognen ikke original (de ældste vogne havde en akselafstand på 1,5 m, og kun 1 motor) – til gengæld kan vognen køre med passagerer!
Vogn 4 trak den åbne bivogn 281, bygget af BVB i 1906. Oprindelig havde den gennemgående bænke, men der er nu etableret en midtergang, så konduktøren ikke skal bevæge sig på de udvendige trinbrædder.
Motorvogn 126 (SWS/Alioth 1908).
4-akslet motorvogn nr. 450 (SIG/BBC 1915). Denne vogn, med tilnavnet 'Dante Schuggi', og en tilsvarende bivogn (nr. 451) blev anskaffet specielt til brug på forstadslinie 11 til Aesch.
Birseckbahn, 4-akslet motorvogn 13 (SWS/BBC 1916) med 3-akslet bivogn 27 (SWS/SLM 1916).
Motorvogn 163 (SWS/BBC 1921) med bivogn 371 (SIG/BVB 1921).
Åben bivogn 1077 (BVB 1905) trukket af motorvogn 181 (SIG/BBC 1925).
3-akslet bivogn 702 (SWS 1931). Bemærk den meget specielle lyskobling mellem vognene (det røde aggregat på taget).
Motorvogn 215 (SIG/BBC 1933) med bivogn 423 (SWS 1932). Motorvognen er af samme type som Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms nr. 213. Vognserien 207-216 blev anskaffet til brug på forstadsstrækningen til Muttenz og Pratteln (linie 12 og 14). Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms vogn er i den bemaling, den havde, da den blev taget ud af drift i slutningen af 1970erne. Den kom til Danmark i 1979.
Et klassisk, schweizisk 4-akslertog: Motorvogn 422(SWP/BBC 1949) med bivogn 1469 (FFA/SWP 1968).
Trevognstog med 2 4-akslede motorvogne og en bivogn. Forrest motorvogn 491 (SWP/SIG/BBC/Siemens 1987)
BLT 8-akslet motorvogn 201 (SWP/Siemens 1978) tilkoblet en 6-akslet motorvogn, som linie 10 til Rodersdorf (Birsigtalbahn)
BVB havde lånt lavgulvsvogn 500 (Duewag/Siemens 1992) fra sporvejene i Halle (HAVAG), og den blev prøvekørt i en periode. Den viste sig dog ikke at være egnet til Basels skarpe kurver og stejle stigninger.
v.h.
HansA
Kilder:
Alex Amstein, Rudolf Pleuler, Hansrudolf Schwabe: 100 Jahre Basler Tram 1895-1995. Pharos Verlag 1994. ISBN 3-7230-0229-3
Hansrudolf Schwabe: BTB+BEB+TBA+BUeB=BLT. Baselland Transport AG. 100 Jahre öffentlicher Regionalverkehr in der Nordwestschweiz. Pharos Verlag 1987. ISBN 3-7230-0222-6
Robert Schwandl: Schwandl’s Tram Atlas Schweiz & Österreich. 2010. ISBN 678-33-936573-27-5
Gerhard Dölling: Strassenbahnatlas Schweiz 1993. AG Blickpunkt Strassenbahn. ISBN 3-926524-13-8