Hvilket lokomotiv købte DSB af Vandbygningsvæsenet i 1916?
Kære alle
Jeg, eller rettere en af mine ”skrive om lokomotiver kollegaer” er rendt ind i et spørgsmål, ingen rigtigt kan få hul på. Og trods utallige søgninger i arkiver mv., ses ikke noget fornuftigt svar. Yderligere er diverse internet sider gennemset, bl.a. Bent Hansens om industribanelokomotiver, men intet resultat.
Og så tænkte jeg, at den sidste mulighed jo er læserne på denne side, der forhåbentlig kan være behjælpelig med eller muligvis guide en mulig retning, hvor der skal søges?
Det drejer sig i sin enkelthed om, hvilket lokomotiv var det DSB tilsyneladende købte/overtog for 8.500,- kr.???
Jeg henviser til afskrift af brev fra Chefen for Baneafdelingen af 12. April 1916 til Direktøren for Vandbygningsvæsenet:
"Under dags dato har Generaldirektøren for Statsbanerne tilskrevet Finansministeriet således: ”Herved tillader man sig at anmode Finansministeriet om, at der mangler blive anvist til udbetaling ved Amtstuefilialen i Ringkjøbing til Ingeniør A. Poulsen, gennem Ringkjøbing Landbobank, Ringkjøbing, af et beløb af 8.500 kr, skriver Otte tusinde fem hundrede kroner.
Hvilket herved meddeles hr. Direktøren under henvisning til Deres skrivelse af 6. Ds J.nr 694, vedrørende overdragelse til Statsbanerne af DET til arbejdet ved lukningen af Hvide Sande Kanalen anskaffede Lokomotiv”.
Det tilføjes, at beløbet vil komme til udbetaling i løbet af den nærmeste tid" (citat slut).
Det er det der er af skriftlige noter på, ikke mere. Og så kan man jo begynde og gætte på, hvilket litra og alt muligt andet det drejer sig om. Men jeg er helt sikker på, at spørgeren ønsker noget mere håndfast
Er der noget af læserne her på siden der kan hjælpe??
Bedste hilsener
Steff