Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
For 20 år siden var jeg ansat hos Olaf Poulsen a/s som var Orenstein & Koppel i Danmark. Efter CHN overtog O&K blev Olaf Poulsen lukket, og da jeg var veterantogsnørd mente min chef at jeg sammen med en kollega kunne tage mig af noget af det der var af meget gammelt arkivmateriale tilbage fra den gang det var Sophus Berendsen der stod for forhandlingen af O&K i Danmark, jeg fik også hvad der om tog. Denne er en af de mest komplette, man forventet dengang at man ville fremstillet mange af reservedelen lokalt hvis der var noget der gik i stykker. Den giver også et godt indtryk af hvordan en dampgravemaskine er opbygget med 3 dampmaskiner. En til at løfte skovlen med en cylinder i venstreside (det er den der tegning på) og en i højre side. En 2 cylinder til at dreje overvognen med, den kan også kobles til at køre maskine frem og tilbage med. En 2 cylinder ude på armen til at køre udlæggene med skovlen ud og ind.
Tak for brochuren - Har du også noget om lokomotiver?
--