Neuchatel 1999
Godaften i forummet.
For 25 år siden, i januar 1999, var jeg nogle dage på kursus hos et firma i Neuchatel.
Jeg havde lejlighed til at se nærmere på byens transportsystem, som jeg kendte en lille smule til, blandt andet fra O. Winther Laursens bog ’Sporvogne i Europa’, som i mange år var min primære kilde til informationer om udenlandske sporveje.
Neuchatel havde et sporvejsnet, hvis første linie blev åbnet i 1892. Den sidste bylinie blev omstillet til trolleybusdrift i 1976, og herefter var kun en forstadslinie, linie 5, tilbage. En kort sidelinie til linie 5, Areuse-Cortaillod, blev nedlagt i 1984, hvorefter kun linie 5s ’hovedlinie’, Neuchatel-Boudry (8,9 km) er tilbage. Den enkeltsporede linie blev moderniseret blandt andet med nye vogne i begyndelsen af 1980-erne. Og så vidt jeg ved, hedder den nu linie 215. Sporvidden er 1000 mm.
Den første trolleybuslinie blev åbnet i 1940, og nettet omfatter nu 3 linier med en længde på 23 km. På tidspunktet for mit besøg omfattede vognparken 43 trolleybusser, alle ledvogne.
Udover sporvogne og trolleybusser omfatter bytrafikken i Neuchatel også 3 elevatorsporvognslinier, hvoraf jeg besøgte den ene, Ecluse-Plan. En anden, La Coudre-Chamont, nåede jeg ikke til, og den sidste og nyeste, som kaldes fun’ambule og kører underjordisk mellem banegården Gare CFF og byens universitet, blev først åbnet i 2001.
Linie 5s endestation i Neuchatel, Place Pury, med et tog til Boudry klar til afgang. Det består af 2 motorvogne og (i midten) en styrevogn, alle i flot, kantet 1980er design. Vogn 501 er bygget af SWS/BBC i 1981. På tidspunktet for mit besøg bestod sporvejens vognpark af 6 motorvogne (nr. 501-506) og 4 styrevogne (nr. 551-554). Denne vogntype er nu erstattet af 5 moderne lavgulvsvogne fra 2011, købt brugte fra Appenzeller Bahnen, hvor de var blevet overflødige.
Til venstre ses trolleybus 109 (NAV/Hess/ABB 1991) på linie 2.
Tog til Boudry klar til afgang fra Neuchatel, Place Pury. Forrest er styrevogn 554 (SWS/BBC 1981)
Trolleybus 120 (NAV/Hess/ABB 1991) på linie 1. Bygningen lige bag trolleybussen er den nedre station Ecluse på elevatorsporvognslinien Ecluse-Plan.
Mellemstationen Boine på elevatorsporvognslinien Ecluse-Plan. Denne bane er åbnet i 1890. Den blev oprindelig drevet af vand: På øverste station blev vognens vandtank fyldt, så den ved hjælp af kablet kunne trække den anden vogn, hvis vandtank var blevet tømt på nederste station, op. I 1907 indførtes elektrisk drift. Linien er 399 m lang, og højdeforskellen er 111 m.
Øverste station Plan på elevatorsporvognslinien Ecluse-Plan.
v.h.
HansA
Kilder:
Walter Hefti: Schienenseilbahnen in aller Welt. Birkhäuser Verlag 1975. ISBN 3-7643-0726-9
Robert Schwandl: Schwandl’s Tram Atlas Schweiz & Österreich. 2010. ISBN 978-3-936573-27-5
Gerhard Dölling: Strassenbahnatlas Schweiz 1993. AG Blickpunkt Strassenbahn, Berlin 1993.
O. Winther Laursen: Sporvogne i Europa. J. Fr. Clausens Forlag, København 1973. ISBN 87-11-03585-4