Som Martin også er inde på, var "Plovføreren" ikke fra Maskintjenesten, men fra Banetjenesten, normalt Baneformanden eller en af ham udpeget. Og det i samarbejde med den tildelte Lokomotivfører. Altså Banetjenesten ansvarlig for rydningen ved hjælp af Maskintjenesten.
Nu kørte jeg godt med på et plovtog under snekatastrofen i 1978/79 (eller 1979/80) fra Næstved og syd på Vordingborg, men alle opholdt sig i forreste førerrum under plovning. Det var nogle gevaldige kræfter og sneen blev kastet op til 70 meter væk, hvorfor vinduer og døre i huse kunne blev trykket ud (og indesneede passagervogne på sporet ved siden af).
Plovføreren og Lokomotivføreren sad af og inspicerede snedynger man ikke kune se over (her en MY) og vurderede i hvert enkelt tilfælde, om muligheden for plovning eller rydning manuelt. Mandskabet herfor opholdt sig i bageste førerrum, mener der var omkring 20 mand, "lettere stuvet sammen".
Men jeg har på INTET tidspunkt set dette "SM kostyme"! Muligvis ved anvendelse af "Klima-plov"?? Der stod man jo aldeles forrest på ploven lige efter plovbladet!
Besdste hilsener
Steff
NB: Der er først rigtigt med sne, når man sidder af sin kampvogn (læsset med minkfoder og insulin) med kompas for at få en retning og der så pludselig mellem end ben dukker en fronthjelm fra en bil op af sneen. Den man har parkeret ovenpå!!