Go´morn!
Som jeg læser det og har fået det fortalt (og set MEGET senere), er sporet til Nymindegab en "Storgermansk" opfindelse i og med bygningen af Nymindegablejren. Denne var dels for det kommende mandskab for de fortifikationer og andet, der blev bygget i området, SAMT for det personale, der skulle kalibrere og gennemføre skydninger med luftværnsartilleri mv. Thi det var en Luftwaffe installation.
Det nu nedlagte spor fortsatte fra Nørre Nebel mod vest (se kort det er nemmere) og forgrenede sig til to spor. Den ene gik mod nord op i lejren, hvor der blev opført værkstedsfaciliteter i lejren for ende af sporet. Ligeledes var der temmelig store side læsseramper (perroner med højde som S-tog). Ud over værkstedet, var der en for området temmelig stor portalkran.
Den anden del af sporet (den venstre gren) fortsatte ud gennem klitten og langs vejen ud til "Æ gaf" (bunden af fjorden hvor dit billede højst sandsynligt er optaget til højre for vejen) langs vejen over de sumpede områder og ud og mod nordvest op i yderste klitrække. Her kunne man så prøveskyde bl.a. jernbaneluftartilleri eller aflæsse piecer og prøveskyde dem her.
Så sikker man nu kan være, mindes jeg ikke at have hørt om et "havnespor". Kan ej heller se lige hvad det skulle bruges til. Men man ved jo aldrig!
Sporet fra Nørre Nebel og ud til lejren blev jo anvendt efter krigen og Forsvaret havde på et vist tidspunkt et kampvognsreparationsværksted herude. Derfor beholdt man sporet med læssefaciliteter og kran. Sidst var det et samleområde for materiel, der hidhørte under CFE traktaten og skulle kunne optælles af "modparten".
Der har også været "fast stationeret" et litra K damplokomotiv. Men det var nu mere for at de gæve HJV folk kunne øve sig i at fremstille og montere sprængladninger på lokomotiver. Banestykket ud til lejren blev også anvendt til op i 1970´erne, til transport af HJV elever, når der var den ugetlige udskiftning på HJV skolen. Man kørte i særtog fra Varde og ud og tilbage.
Fortsat god dag og venlig hilsen
Steffen Dresler