Da jeg nu har noget fornuftig internet, så er det vidst på tide at komme med løsningen.
Steffen kom hen i nærheden af det rigtige, men stadig lidt uspecifikt.
Altså vi begynder med at bore en række huller i det specielle U-profil (og nej, det er IKKE et du kan købe hos den vanlige jern-pusher).
Bemærk at huller ikke sidder i centerlinjen på profilet, men lidt forskudt.
Disse huller rejfes pænt samt kanterne bearbejdes (de røde cirkler).
Næste skridt er at placere 2 stk. U-profiler i et fixtur og svejse dem sammen.
Bemærk hvorledes asymitrien bruges på de tværgående huller.
Efter svejsningen haves et firkantprofil og nu bores de lodrette huller – der skal være lige så mange som de tværgående.
Slutteligt fræses lidt i top og bund – men kun den ene side (røde cirkler).
Nu tages 2 firkantprofiler med huller og placeres i et nyt fixtur og så svejses de sammen.
Dernæst lægges den buende plade ind og svejses.
En plade lægges på toppen og svejses.
Bemærk vinklen på 45⁰ mellem centerlinjerne på hullerne.....
Nu begynder det nok at dæmre hvad jeg har gang i…..ellers er næste tegning rimeligt afslørende.
Og ja, det er lige nøjagtig de langsgående profiler i en GM-EMD motor.
Et snit ses her hvor der er nogle flere elementer med.
Bundkarret er ikke med på denne tegning.
Dette er hvad hele øvelsen ville ende med.
"Nogen" vil måske brokke over at drænrøret for smøreolie fra topstykkerne til krumtaphus ikke er ens på stegtegningerne og den farvelagte.
Det er helt rigtigt set og skyldes at jeg ikke lige havde en farvelagt tegning af den korrekte udgave af EMDs to-takter.....
På den anden side: de viste principper begyndte med 567C motoren og holdt sig hele vejen til 710G.
Vel går de viste tegninger på en 12 cylindret V-motor, men princippet bruges på alle motorer fra 6 til 20 cylindre.
Det er jo "bare" at skære U-profilet af på korrekt længde og bore hullerne rigtigt. Selve princippet opbygningen ændres ikke meget.