S 351
På det foto af G 633 i Kalundborg, står der så vidt jeg kan se en S-maskine. (I) Er det nr 351?
Børge
På det foto af G 633 i Kalundborg, står der så vidt jeg kan se en S-maskine. (I) Er det nr 351?
Børge
På det foto af G 633 i Kalundborg, står der så vidt jeg kan se en S-maskine. (I) Er det nr 351?
Dette foto?
M.v.h.
Niels
Ja
Kære Børge
Jf. info her på siden, https://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=S&typenr=1 - passer det jo godt nok med S 351 m.fl. har kørt NW banen mv.
Steff
Godmorgen til alle
Heldigvis for julen, kommer der også ”DSB Turnisser” forbi og som i dette tilfælde, lige lader en hidtil ikke bemærket tur komme frem i dagens lys:
Vedr. spørgsmålet om S 351 (ex. GJ) fotograferet sammen med en G-maskine i Kalundborg, er herunder en kopi af 116. tur fra maskindepotet i Slagelse pr. 1. maj 1912. Denne tur kendes ikke her tidligere, f. eks. år 1910, men der er dokumentation for, at S 353 har fremført tog 221 Slagelse-Kalundborg d. 25.9.1916.
Omkring 1910-13 har 5. kreds stationeret 6 litra S, nr. 351-356. Det må stærkt formodes, at S-maskinerne netop er stationerede i Slagelse til brug for banerne til Kalundborg hhv. Næstved.
I øvrigt er det jo ikke meget at vi her på ”Jernbanen” eller andre fora, har beskæftiget os med dette nok sjældnere lokomotiv, som DSB overtog fra den private Gedser Jernbane.
Tak til ”Turnissen” i det sydlige for hjælp!
Bedste hilsener
Steff
Sjovt at se at man i 1916 brugte Fm - før middag = AM på engelsk og Em - efter middag = PM på engelsk. Ja ja 12 timers ur og ikke 24 timrers, men det er nomenklaturen der er ny for mig.
--
Venligst
Michael Deichmann
Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.
Læs mere