Julekalender no. 4

af Oversmeden, 4/12 2023, 05:43 (359 dage siden)

Da vi just har været gennem kategorien "gæt et underligt sted", så forsætter jeg linjen.
Indrømmet, det er ikke jordens bedste billede, men det var hvad mobil'en kunne svinge sig op til.
[image]
Det skal blot gættes:
Hvilket land?
Hvilken by?
Hvad hedder banegården til højre?
Årstallet er ligegyldigt, da billedet er taget i år.
Uden at afsløre for meget kan det oplyses at vi er betragteligt syd for Ejderen.
Flere hints kommer i løbet af dagen i det omfang arbejdet tillader det.

Julekalender no. 4

af Baumann, 4/12 2023, 09:02 (359 dage siden) @ Oversmeden

Tror også at vi skal lidt øst fra Tyskland?

Cenral station i Ungarn - Budapest, er det ikke

Julekalender no. 4

af Oversmeden, 4/12 2023, 09:51 (359 dage siden) @ Baumann

Tror også at vi skal lidt øst fra Tyskland?

Jeg ville ikke tage østpå for at finde denne station.

Cenral station i Ungarn - Budapest, er det ikke

Det er bestemt ikke i Ungarn - overhovedet.

Julekalender no. 4

af Børge Sundahl, 4/12 2023, 10:36 (359 dage siden) @ Oversmeden

Vi skal vist på den anden side af Atlanten

Julekalender no. 4

af Krabsen, 4/12 2023, 10:44 (359 dage siden) @ Oversmeden

Flere hints kommer i løbet af dagen i det omfang arbejdet tillader det.

Et hint kan måske være den lidt specielle farvesætning på Taxi'erne?
(uden at jeg kender svaret, har aldrig set den før)

Julekalender no. 4

af Oversmeden, 4/12 2023, 10:56 (359 dage siden) @ Børge Sundahl

Vi skal vist på den anden side af Atlanten

Korrekt.

Julekalender no. 4

af kka-dk, 4/12 2023, 11:21 (359 dage siden) @ Oversmeden

Vi skal vist på den anden side af Atlanten

Korrekt.

... Og i den sydlige del af kontinenterne der. Men ikke i det største land.

Mvh. Klaus K.

Julekalender no. 4

af Børge Sundahl, 4/12 2023, 11:28 (359 dage siden) @ Krabsen

Argentina?

Julekalender no. 4

af Bent Hansen, 4/12 2023, 11:38 (359 dage siden) @ Oversmeden

Hej.

Retiro Belgrano, hovedbanegården i Buenos Aires i Argentina.

Mvh. Bent.

Julekalender no. 4

af Hans T. Møller, 4/12 2023, 12:46 (359 dage siden) @ Bent Hansen

Det er egentlig San Martin banegården i Retiro-banegårdskomplekset i Buenos Aires, som vi ser til højre, Belgrano-banegården ligger i midten og Mitre yderst til venstre.

Bedste hilsner

Julekalender no. 4 - løst

af Oversmeden, 4/12 2023, 12:53 (359 dage siden) @ Bent Hansen

Du har ganske ret.

Der kommer lidt flere fotos fra området når jeg kommer hjem.

Julekalender no. 4 - epilog

af Oversmeden, 4/12 2023, 19:27 (359 dage siden) @ Bent Hansen

Buenos Aires er et sjovt sted.
Byen har mere end én personbanegård, men lige her ligger der 3 på stribe.
Yderst til venstre ligger "Mitre", i midten "Retiro" og ude til højre - helt uden for mobil'ens vidvinkel - ligger "Linea San Martin" (eller blot LSM).
Google maps giver denne oversigt.
[image]
Nej, den fine bro på tværs af alle sporene er ikke "tog-spotte-egnet"......det er en motorvej.
Så I må nøjes med lidt inde fra stationerne.
[image]
Dette er så "Mitre" hvor en art forstørrede metro-tog findes. Det er bredspor med 1676 mm - det er lidt vildt at se på.
Det er en vældig nydelig banegård indvendig, men det har jeg ikke nogle fornuftige fotos af.

LSM var lidt en rodebutik med bredsporede diesellokomotiver (måske kinesiske?).
Så ingen fotos derfra.

Den miderste "Retiro" var noget mere interessant.
Bl.a. kunne en art skytsengel ses....man fornemmer den katolske indflydelse.
[image]
Toggangen var ikke speciel tæt set med danske øjne. Sidst på eftermiddagen (omkring kl. 16-17 stykker) afgik omkring 4 tog i timen.
Fordelen ved en sækbanegård er at der også skal ankomme tog, så der er faktisk lidt at se på.
[image]
Styrevogne var et ukendt fenomen, så når et tog ankom, blev stammen koblet fra og lokomotivet trak lidt frem. Et andet loko. holdt ude bagved og blev koblet på stammen, som dermed var klar til næste tur. Når stammen var væk, så kørte "det ankommende" loko. bagud og kunne således afgå med den næste stamme.
Lyder besværligt, men det gik fint; personalet havde tydeligvis prøvet det før. Trods den megen rangering, så afgik togene ganske præcist.....vi snakker om højest et par minutters forsinkelse de gange jeg lavede stikprøvekontrol.
Trækkraften på "Retiro" var metersporede EMD-loko. - hver med en 12-645E uden turbo. Der var en ganske fornuftig lyd i de loko......
[image]
Her ses E708 og E710 - begge G22CU - fra 1980. Trods det meget amerikanske "look", så er de faktisk bygget lokalt i Argentina.
Uden at kende de finere detaljer, så er mit gæt at hovedkomponenter som dieselmotor, hoveddynamo og banemotorer + reguleringsudstyr er importeret fra USA og resten kan være lavet lokalt. Ikke ulig hvad Nohab gjorde med T44.
Største ulempe - der var en art perronkontrol og trods den Argentiske pesos ringe værdi, så lurede jeg aldrig om man kunne nøjes med en perronbillet. Da mit spanske er begrænset, så jeg ingen grund til at skændes med de stedlige vagter.

Julekalender no. 4 - epilog

af Hans T. Møller, 4/12 2023, 21:42 (359 dage siden) @ Oversmeden

Den miderste "Retiro" var noget mere interessant.
Bl.a. kunne en art skytsengel ses....man fornemmer den katolske indflydelse.
[image]

Det Nuestra Señora de Loujan. se denne tråd.

Toggangen var ikke speciel tæt set med danske øjne. Sidst på eftermiddagen (omkring kl. 16-17 stykker) afgik omkring 4 tog i timen.
Fordelen ved en sækbanegård er at der også skal ankomme tog, så der er faktisk lidt at se på.
[image]

Vi har været ude at køre med banen, se her.

Styrevogne var et ukendt fenomen, så når et tog ankom, blev stammen koblet fra og lokomotivet trak lidt frem. Et andet loko. holdt ude bagved og blev koblet på stammen, som dermed var klar til næste tur. Når stammen var væk, så kørte "det ankommende" loko. bagud og kunne således afgå med den næste stamme.
Lyder besværligt, men det gik fint; personalet havde tydeligvis prøvet det før. Trods den megen rangering, så afgik togene ganske præcist.....vi snakker om højest et par minutters forsinkelse de gange jeg lavede stikprøvekontrol.
Trækkraften på "Retiro" var metersporede EMD-loko. - hver med en 12-645E uden turbo. Der var en ganske fornuftig lyd i de loko......
[image]
Her ses E708 og E710 - begge G22CU - fra 1980. Trods det meget amerikanske "look", så er de faktisk bygget lokalt i Argentina.
Uden at kende de finere detaljer, så er mit gæt at hovedkomponenter som dieselmotor, hoveddynamo og banemotorer + reguleringsudstyr er importeret fra USA og resten kan være lavet lokalt. Ikke ulig hvad Nohab gjorde med T44.
Største ulempe - der var en art perronkontrol og trods den Argentiske pesos ringe værdi, så lurede jeg aldrig om man kunne nøjes med en perronbillet. Da mit spanske er begrænset, så jeg ingen grund til at skændes med de stedlige vagter.

Jeg har nu kun gode erindringer om de argentinske kontrollører. Jeg var oppe på et kontor og spørge om fototilladelse, og man gav mig én - mundtligt! Når jeg senere mødte hævede pegefingre, forklarede jeg, at jeg skam havde talt med hovedkontoret, og det blev accepteret uden videre.

Bedste hilsner

Julekalender no. 4 - epilog

af Niels Munch, 4/12 2023, 22:28 (358 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans,

Dine indbyggede links virker, hvis man i deres URL-adresser fjerner "https//www.".

M.v.h.
Niels

Julekalender no. 4 - epilog

af Hans T. Møller, 4/12 2023, 23:30 (358 dage siden) @ Niels Munch

Hej Hans,

Dine indbyggede links virker, hvis man i deres URL-adresser fjerner "https//www.".

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Jeg har begået den fejl før - hvornår lærer jeg at check'e mine links? Jeg prøver igen:

Angående "Nuestra Señora de Loujan" se denne tråd.

Angående nærtrafik fra Belgrano-banegården, se her

Tak for hjælpen.

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak