Avatar

Meldeklokke på afveje

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/4 2013, 09:08 (4240 dage siden)

Dette portkort er p.t. til salg på QXL og viser ifølge sælger "Middelfart Feriebyen Strandhuse".

Den ser noget ensom ud den stakkels meldeklokke. Mig bekendt har/havde feriebyen ingen tilknytning til DSB. Så mon ikke der har været tale om en arkitekt med en vis kærlighed til jernbanen og dens nips?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/fyn/middelfart-feriebyen-strandhuse-648s/v/an70...

Meldeklokke på afveje

af Niels Munch, 18/4 2013, 09:38 (4240 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Dansk Folkeferies 'Middelfart Strandhuse' er tegnet af arkitekterne Viggo Sten Møller og Marinus Andersen i 1942 (Wikipedia). Hvorvidt de to arkitekter havde veneration for jernbaner, vides ikke; det afspejles ikke i deres arbejder.

Beliggenheden ved Fænøsund tilsiger ej heller den store jernbanerelation.

Men uden drama har stedet ikke været:

"FolkeFeries feriehuse blev beslaglagt både under og efter krigen. Under krigen af tyskerne."
.....
"Efter krigen var det flygtningeadministrationen som beslaglagde feriehusene. Ødelæggelserne efter beslaglæggelserne var meget omfattende, og det førte til store økonomiske problemer for FolkeFerie."
.....
"Middelfart Strandhuse (Middelfart Feriecenter) var beslaglagt hele 1945, og også her var ødelæggelserne meget omfattende: ”… idet det ikke blot er Bygningerne, men alt vort Inventar, der paa dette Sted er gaaet med i Ødelæggelsens Vederstyggelighed.”

Middelfart Strandhuse husede 510 flygtninge, og næsten alle flygtninge var kvinder og børn. Ca. 25 børn kom til verden i Middelfart Strandhuse i denne periode. I 1946 fik Dansk FolkeFerie strandhusene tilbage."

Kilde: http://www.folkeferie.dk/Om-FolkeFeriedk/Historiske-glimt/1945-Beslaglaggelsens-morke-ar/ .


Bedste hilsener
Niels

Meldeklokke på afveje

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 18/4 2013, 10:46 (4240 dage siden) @ Niels Munch

Hvorvidt de to arkitekter havde veneration for jernbaner, vides ikke; det afspejles ikke i deres arbejder.

Beliggenheden ved Fænøsund tilsiger ej heller den store jernbanerelation.


Dansk Jernbaneforbund var fra starten stærkt impliceret i Feriebyen i Middelfart.

Forbundet var med til at finansiere den, mod at medlemmerne fik stillet pladser til rådighed.

Se http://issuu.com/dansk_jernbaneforbund/docs/djf_90_aar side 140.

Da jeg tilbragte mine sommerferier hos moster Ingrid og onkel Harry i Middelfart i 60erne, hed stedet i folkemunde "Statsbanernes Ferieby", hvilket jeg så først nu opdager var en tilsnigelse.

Men meldeklokkens tilstedeværelse forbavsede mig hverken dengang eller i dag.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Meldeklokke på afveje

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 18/4 2013, 11:28 (4240 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig


Men meldeklokkens tilstedeværelse forbavsede mig hverken dengang eller i dag.

Og minsandten, om klokken ikke står der endnu, selv om feriecentret er blevet ombygget til ukendelighed.

Den ses på Google Streetview ved indkørslen. Adressen er Oddevejen 8.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Meldeklokke på afveje

af Gert, Aalborg, 13/6 2014, 16:11 (3819 dage siden) @ Niels Munch

Hvornår afskaffede man meldeklokkerne som signalmiddel ved DSB?

Gert

Meldeklokke på afveje (+ 1 foto fra Knudshoved)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/6 2014, 17:41 (3819 dage siden) @ Gert

På DSBs feriehjem på Knudshoved står også en meldeklokke, tilsyneladende også lidt på afveje.

[image]
Isbådshus til venstre ---^ boliger til højre ---^ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Moderne indkvarteringshus ---^


Mon ikke det er en slags vartegn for disse hjem ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=februar-2014 (under den 5. februar 2014).

[image]

.

Avatar

Meldeklokkernes endeligt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/6 2014, 13:51 (3818 dage siden) @ Gert

Hvornår afskaffede man meldeklokkerne som signalmiddel ved DSB?

Efter hukommelsen: De sidste overkørsler på fri bane betjent af ledvogtere i ordets egentlige betydning, fandtes på strækningen Aarhus-Randers og blev erstattet af automatiske overkørsler i 1977(?)

Men om meldeklokkerne stadig fandtes på daværende tidspunkt ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Meldeklokkernes endeligt

af Gert, Aalborg, 14/6 2014, 14:16 (3818 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lyder ikke usandsynligt. Der må have været rigtig mange af disse små "tårne" med klokker på spredt ud over landet. I dag havde der nok været mange naboer til ledvogterhuse der havde brokket sig over klokkerne - jeg selv finder lyden som synonym med rigtig jernbane og hyggelige.

Gert

Avatar

Meldeklokkernes endeligt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/6 2014, 15:41 (3818 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvornår afskaffede man meldeklokkerne som signalmiddel ved DSB?


Efter hukommelsen: De sidste overkørsler på fri bane betjent af ledvogtere i ordets egentlige betydning, fandtes på strækningen Aarhus-Randers og blev erstattet af automatiske overkørsler i 1977(?)

Men om meldeklokkerne stadig fandtes på daværende tidspunkt ved jeg ikke.

I DSBbladet nr. 4 maj 1976, side 16, er der en omtale af de 11 overkørsler med manuelt betjente bomme og der er også et fint Asger Christiansen-foto af - så vidt jeg kan se - den ene af de to Søften-overkørsler og der ses en meldeklokke. Det fremgår, at moderniseringen af strækningen skal være afsluttet "i begyndelsen af 1978".

I DSBbladet nr. 5 juni 1978, side 15, fortælles, at strækningen var færdigmoderniseret 18. april 1978, fra hvilken dato fjernstyringen af strækningen Aarhus-Randers blev indviet. Det anføres at "det var iøvrigt den sidste strækning, hvor DSB havde ledvogtere beskæftiget på fri bane."

Jernbanen nr. 6, december 1977: "...der resterer herefter kun at ændre fire bomanlæg mellem Mundelstrup og Hinnerup, inden DSB kan sige farvel til sin sidste ledvogter på fri bane."

Jernbanen nr. 2, april/maj 1978: "...automatisk linieblokanlæg (...) Mundelstrup-Hinnerup blev taget i brug (...) 14. april."

Foreløbig konklusion: Den sidste ledvogter på fri bane befandt sig på strækningen Mundelstrup-Hinnerup og forsvandt 14. april 1978. Vi ved ikke, om meldeklokkens endeligt er af samme dato. Om privatbane-ditto tør jeg slet ikke udtale mig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Meldeklokkernes endeligt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/6 2014, 15:53 (3818 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Foreløbig konklusion: Den sidste ledvogter på fri bane befandt sig på strækningen Mundelstrup-Hinnerup og forsvandt 14. april 1978. Vi ved ikke, om meldeklokkens endeligt er af samme dato

To af de fire overkørsler mellem Mundelstrup og Hinnerup var Søften-overkørslerne. På Georgs billeder fra 8. april 1978 ses meldeklokken i Søften. Så altså et indicium på, at meldeklokkerne var i brug til det sidste.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Meldeklokke på afveje

af Erik Sejersen, 21/3 2021, 17:35 (1346 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Sådan ser den ud i dag og efter skiltet på meldeklokken er den "Renoveret af Jernbanemændenes Humanitære Forening 1997".[image][image]

Meldeklokke på Faxe jernbane/ØSJS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 21/3 2021, 12:24 (1346 dage siden) @ Søndenfjords

... og så var der en meldeklokke ved det trestrengede spor i det daværende Stubberup.

[image]
Stubberup-Faxe Ladeplads juli 1975

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Meldeklokke på afveje

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/3 2021, 07:41 (1347 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette portkort er p.t. til salg på QXL og viser ifølge sælger "Middelfart Feriebyen Strandhuse".

Den ser noget ensom ud den stakkels meldeklokke. Mig bekendt har/havde feriebyen ingen tilknytning til DSB. Så mon ikke der har været tale om en arkitekt med en vis kærlighed til jernbanen og dens nips?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/fyn/middelfart-feriebyen-strandhuse-648s/v/an70...

Hejsa,

Og jernbanekilder.dk kan endda "levere" den lidt tættere på og i farver, den 23. marts 1968. Foto: Kurt Jeppesen. Feriebyen indgik i Dansk Folkeferie-koncernen.

[image]

Meldeklokke på afveje

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 21/3 2021, 08:52 (1346 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Måske:

1 X 5 slag - skafning :-D
2 X 5 slag - kaffe og cognac i herrestuen :-D :-D
3 X 5 slag - sengetid :-D :-D :-D

Det er snart 1. april, så en lille opvarmer er vel på sin plads?

mvh.
Jan-Eddie

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak