Dette postkort er pt. til salg på stamps.dk. Sælger anfører, at postkortet er postgået i 1905.
Gættekonkurrence: Der er noget underligt ved selve motivet. Kan I se, hvad det er? Og nej, det underlige er ikke, at bygningen, vi ser, er Hinnerups første stationsbygning.
Hvis man hedder Asger til fornavn, må man ikke gætte med.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/226792/danmark-hinnerup-jernbanestation-hae-no-272
Kære Børge & Niels
I er skrappe! Det, der fangede mit øje, var ganske rigtigt den manglende perron ved spor 2 (jeg formoder, at sporet hedder spor 2). For ikke lokalkendte kan tilføjes, at Hinnerup I lå vest for sporet og Hinnerup II ligger øst for sporet.
"Mit" billede med den manglende perron, må være ældre end "Niels'" billede.
Det var i øvrigt ikke ualmindeligt, at landstationer blev forsynet med et krydsningsspor, uden at dette blev forsynet med en "perron". Ofte bestod den - eventuelt senere anlagte - nye perron blot af en trækonstruktion (en "træperron", som man i samtiden betegnede som et "trinbræt"). Næste step var en grusperron med eller uden en svelleforkant.
Ifølge sagsakter, som jeg er stødt på, kunne man godt foretage en togkrydsning af to personførende tog på en landstation, uden at krydsningssporet var forsynet med en perron. (Her er vi tilbage i 1800-tallet). Hvordan det skete i praksis, kan jeg kun gætte mig til, idet jeg aldrig er stødt på noget instruktionsmateriale, der beskriver, hvorledes en sådan krydsning skulle foregå rent praktisk.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen