Daddelæsker

af Jens MO-Møller, 18/4 2013, 00:59 (4267 dage siden) @ Arne Syverstad

Jeg er ret sikker på, at de smalsporede Y 4 skinnebusser fra Hilding Carlsson, som jo havde maks. hast. på ca. 85 km/t, var leveret med 4-trins Wilson gearkasse, medens de fire normalsporede til TGOJ, nemlig Yb0s 51-54 samt de fire Yb04 til SJ, nemlig 667-670, som alle havde maks. hast. på 115 km/t fra leveringen var udstyret med en 5-trins gearkasse, men jeg har her og nu intet belæg for min påstand, men har et par "følere" ude og vender tilbage når jeg har konkret viden.

I øvrigt kan det da ikke have voldt problemer at samkøre de "små" Y 4 med de "store" Y 6 vogne, for dengang disse køretøjer var i drift på Holbækbanerne, var hastighederne jo ikke særligt høje, vel omkring maks. 80 km/t og dermed uden risiko for at "overdreje" motoren i den "lille" Y 4; her konkret S 31. Der er vist også noget om, at den sidste motorvogn fra TGOJ, som blev til S 42, havde reduceret maks. hast. til 90 km/t, så den er jo nok også i Holbæk-tiden blevet forsynet med en 4-trins gearkasse.

Venlig hilsen
Jens Møller


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Daddelæsker - Arne Syverstad, 17/4 2013, 15:56 [*]
    • Daddelæsker - Poul Andersen, 17/4 2013, 22:53
      • Daddelæsker - Arne Syverstad, 17/4 2013, 23:06
        • Daddelæsker - Jens MO-Møller, 18/4 2013, 00:59

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak