Lidt fra Maskindepotet Aarhus H 1953.

af Georg Schmidt, 23/11 2023, 20:47 (373 dage siden)

På mødet i samarbejdsudvalget 18/2-53 blev der blandt andet drøftet "Nalco".
Sektionsingeniør Mortensen redegjorde for de eksperimenter der var foretaget for at nå det bedste kedelvand for lokomotivkedler. Fra den 1.marts 1953 skulle alle lokomotiver køre med kedelvand tilsat "Nalco" briketter. Fordelene ved "Nalco" var blandt andet mindskelse af kedelstensdannelse hvorved perioden mellem udvask kunne forlænges, og ligeleses kunne fristen mellem to S-revisioner forlænges fra 4 til 5 år.
Ulemperne ved "Nalco var, at det angreb zink, så alt armatur måtte fremstilles af en zinkfri legering. "Nalco" angreb også vandstandsglassene der sprængtes med en sådan kraft, så også beskyttelsesglasset omkring vandstandsglasset blev slået i stykker, man ville derfor fremskaffe armeret glas dertil. Man var herefter nødt til månedlige udskiftninger af vandstandsglas samt eftersyn af injektorer.
"Nalco" blev også senere mange år anvendt i MY-lokomotivernes kedelsystem.
Ingeniør Mortensen meddelte også, at samtlige toglokomotiver nu var forsynet med enten "AGA" eller turbinebelysning i frontlanternerne, og alle større maskiner ville efterhånden få turbinebelysning.
Skydebroen havde man forlænget 1 m i 1943, og yderligere forlængelse var ikke mulig, derfor kunne N-maskinerne vanskeligt stationeres i Aarhus.
M v h
Georg .


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak