AM med forgreningsangivelse, Kværkeby-Ringsted 1961
Kværkeby-Ringsted juni 1961:
Sidste automatiske mellembloksignal (AM) før Ringsted forsynet med forgreningsangivelse
Foto: Holger Sørensen
--
Svend
Kværkeby-Ringsted juni 1961:
Sidste automatiske mellembloksignal (AM) før Ringsted forsynet med forgreningsangivelse
Foto: Holger Sørensen
--
Svend
Interessant, og så med Midtbanens tracé i baggrunden .....
Mon "vidunderet" fandtes andre steder i landet? - Der var vel et behov for at forsignallere afgreningen mod Glumsø allerede der! Stedet er ret identisk med, hvor stationens I-signal fra Kværkeby i dag er placeret.
AM med forgrening mellem Glostrup og Vigerslev, 1955.
M.v.h.
Keld Zumbach
Var der normalt "AM" skilt på bagsiden af signalmasten ?
Var teksten rød eller sort ?
Ole Vedel
Der var et "venstrevendt" på Ryparken. I-signal til Lersøen fra Hellerup.
Jeg kan ikke huske om I-signalet den anden vej (stod/hang i overdækningen på Nørrebro) havde afgrening til højre.
Men de må vel også have været andre steder, såsom Vigerslev?
mvh
Jørgen
Der var et "venstrevendt" på Ryparken. I-signal til Lersøen fra Hellerup.
Jeg kan ikke huske om I-signalet den anden vej (stod/hang i overdækningen på Nørrebro) havde afgrening til højre.Men de må vel også have været andre steder, såsom Vigerslev?
Jo, men her har vi fat i (foreløbig to) AM-signaler med forgreningsangivelse. I-signaler med forgreningsangivelse har der været mange steder rundt om i landet.
--
Svend
Kværkeby-Ringsted juni 1961:
Sidste automatiske mellembloksignal (AM) før Ringsted forsynet med forgreningsangivelse
Foto: Holger Sørensen
Så vidt jeg kan se ud fra Midtbane-dæmningen til højre, så har AM-signalet erstattet det fremskudte signal med forgreningsangivelse, som stod ud for Gladiolusvej og som vi ser mod vest nedenfor (1944-foto).
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Det giver jeg dig ikke ret i, Morten. Kilometreringen for AM-signalet med forgreningsangivelsen står så vidt jeg kan tyde det på billedet i km 61,1, og F-signalet med forgreningsangivelsen står i km 62,2.
Til Ole: jeg har set på bagsiden af visse AM-signaler mellem Roskilde og Ringsted i dag, og der er et skilt. Jeg så farven som sort. På de nyere AM-signaler så jeg ikke et skilt på bagsiden.
Det giver jeg dig ikke ret i, Morten. Kilometreringen for AM-signalet med forgreningsangivelsen står så vidt jeg kan tyde det på billedet i km 61,1, og F-signalet med forgreningsangivelsen står i km 62,2.
Til Ole: jeg har set på bagsiden af visse AM-signaler mellem Roskilde og Ringsted i dag, og der er et skilt. Jeg så farven som sort. På de nyere AM-signaler så jeg ikke et skilt på bagsiden.
Mvh.
VW
Det giver jeg dig ikke ret i, Morten. Kilometreringen for AM-signalet med forgreningsangivelsen står så vidt jeg kan tyde det på billedet i km 61,1, og F-signalet med forgreningsangivelsen står i km 62,2.
Kun 1,1 km mellem et mellembloksignal og et fremskudt signal forekommer mig at være temmelig kort afstand for et tog der kører med 120 km/t. Det ser ud som om, at AM-signalet med forgreningsangivelse stod tættere på Ringsted end det gamle Adamshøj M-signal (Adamshøj-broen kan anes i baggrunden bag den tidligere Midtbane-viadukt). Har man ved etableringen af den automatiske mellemblok opdelt strækningen Adamshøj - Ringsted i to blokafsnit i stedet for tidligere ét for at få plads til flere men hurtigere kørende tog? (eller Kværkby - Ringsted i tre blokafsnit i stedet for tidligere to?).
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Bevares - jeg er ikke jernbane- eller signaluddannet.
Når dette er sagt, så mener jeg ikke at et I signal ville være forsignaleret både at et fremskudt signal OG et AM signal. Mellemblokken i 1944 var måske ikke automatisk? Eller den kunne ikke forsignalere I signalet?
Og går kilometerstenene ikke fra fra København mod Korsør? ( og så er AM signalet længere fra Ringsted end F-signalet?)
--
Eskild
Bevares - jeg er ikke jernbane- eller signaluddannet.
Når dette er sagt, så mener jeg ikke at et I signal ville være forsignaleret både at et fremskudt signal OG et AM signal.
Også min tanke; to signaler med kort indbyrdes afstand på en snorlige strækning, men jeg har ikke forstand på signalvæsen (eller damplokomotiver).
Mellemblokken i 1944 var måske ikke automatisk? Eller den kunne ikke forsignalere I signalet?
Mellemblokken var i 1945 manuel. Det var armsignaler ved Adamshøj M.
Og går kilometerstenene ikke fra fra København mod Korsør? ( og så er AM signalet længere fra Ringsted end F-signalet?)
Jo, de gør (går selvom de står bomstille).
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.