Ugens Triangel - SB M 2 (5 fotos)

af Niels Munch, 17/4 2013, 12:05 (4216 dage siden)

God middag,

De forenede Automobilfabriker (DfA, Triangel) gjorde det et dusin gange: "Altså, man tager en 2-akslet personvogn ....."

[image]
Skagensbanens C 41 juli 1963 (nm).

..... som Skagensbanen gjorde i 1928 med søstervognen til C 41 ovenfor, nemlig C 42, og lod Triangel ombygge den til enkeltrettet motorvogn SB M 2:

[image]
SB M 2 i Skagen 1963 (foto: Niels Kroyer, arkiv: nm).

[image]
SB M 2 i Skagen, 07.1963 (foto: JB-P, arkiv: nm).

Som det ses, fik motorvognen lukket bagperron, men af anden udformning end den, bl.a. C 41 fik ved en istandsættelse i 1941-42. Brevindkastet røber, at der også indrettedes et lille postrum i vognens bagende.

Og således fik vi nok den 2-akslede Triangel-vogn med flest vinduer.

Denne herlige vogn er bevaret ved MHVJ og ses her 30 år senere:

[image]
MHVJ - SB M 2 i Nymindegab, juli 1993 (nm).

..... hvorimod C 41 desværre blev hugget op.

[image]
MHVJ - SB M 2 i Mariager 24.07.2010 (nm).


Bedste hilsener
Niels


Flere Triangel-vogne *her*.

Avatar

Ugens Triangel - Hvad kommer navnet af

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/4 2013, 14:13 (4216 dage siden) @ Niels Munch

Håber det er OK, Niels, at jeg lige kommer ind med en lille tillægsbemærkning, men navnet "Triangel" er ikke kommet ud af ingen ting, eller fordi stifteren havde spillet triangel i skoleorkesteret eller lignende.

I den tidlige automobilalder fandtes der faktisk flere danske bil og motorcykel fabrikker og 3 af disse var Thrige, Jan og Anglo-Dane.

Thrige kender de fleste - stort alsidigt "smedefirma", der har lavet alt muligt og altså også biler. Der findes enkelte Thrige biler bevaret - fortrinsvis nogle brandbiler.
[image]

Anglo-Dane lavede der imod motorcykler -jeg har kun kendskab til een bevaret, men på Motorcykelmuseet i Stubbekøbing har de en motor fra 1912 udstillet:
[image]

Endelig er der Jan fabrikken. De producerede nogle pæne store og robuste biler, men der er ikke een eneste Jan bil bevaret til idag - og jeg har ikke lige hurtigt kunnet finde billeder af nogen på nettet.

Leger man lidt med de 3 navne Thrige - Ian - Anglo-Dane(l) og iøvrigt at det er 3 firmaer og betegnelsen for en trekant, der var foirmaets logo - ja - så er Triangel jo et genialt navn!

Det var bare det jeg ville sige - Hej!.....:-D

Ugens Triangel - Hvad kommer navnet af

af Niels Munch, 17/4 2013, 14:40 (4216 dage siden) @ Michael Deichmann

Mange tak for orienteringen, Michael, du får en:

[image]

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Ugens Triangel - Hvad kommer navnet af

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/4 2013, 15:14 (4216 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tusind tak de dejlige billeder heroppe fra det allernordligste.
Det er jo kun glædeligt, at "Hønen" er kommet i gode hænder på MHVJ.
Så vidt jeg husker henstod den på godsristen her i Frederikshavn, hvor den blev sat i stand (under åben vendsysselsk himmel) af et arbejdshold fra MHVJ/DJK, i hvert fald udvendigt ?.
Og apropos navne, hvor mon dens navn "Hønen" egentlig stammer fra ?.
(Og ligeledes tak til Michael for orienteringen om Triangel-navnet).

Ugens Triangel - Hvad kommer navnet af

af Niels Munch, 8/5 2013, 17:48 (4195 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Og apropos navne, hvor mon dens navn "Hønen" egentlig stammer fra ?.

Kære Carsten,

Jeg ved det ikke, men mit gæt er, at vognens mange vinduer (og få "heste") måske har givet associationer til "HØNEN" fra København.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Ugens Triangel - Hvad kommer navnet af

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/5 2013, 08:59 (4189 dage siden) @ Niels Munch

Og apropos navne, hvor mon dens navn "Hønen" egentlig stammer fra ?.


Kære Carsten,

Jeg ved det ikke, men mit gæt er, at vognens mange vinduer (og få "heste") måske har givet associationer til "HØNEN" fra København.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Det lyder da plausibelt - især eftersom at mange københavnere også dengang rejste til Skagen om sommeren.
Det er tankevækkende, hvor stor en rolle Skagensbanen i de tidlige år spillede for de første "sommerturister" og deres muligheder for at komme så langt nordpå. Nogle af dem havde staffeli, pensler og tuber med Sadolin oliefarver med sig under armen, og en del af resultaterne heraf kan den dag idag ses på Skagens Museum.
Selv for nogle af os lokale "bønder" er en tur til stemningsfulde Skagen (og museet) i sommer & sol nærmest et "must" - med Skagenstoget, naturligvis.
Imidlertid er det længe siden, at "Hønen" har kørt på sin tidligere hjemmebane - lad os håbe, at den snart kommer på besøg heroppe igen - for om 2 år kan Skagensbanen fejre 125 års jubilæum, og det er vel værd at fejre ?. :-)

Avatar

Ugens Triangel - Hvor fortog man toget til Skagen?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/5 2013, 14:55 (4189 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er tankevækkende, hvor stor en rolle Skagensbanen i de tidlige år spillede for de første "sommerturister" og deres muligheder for at komme så langt nordpå.

Derfor:
[image]
(Fra FDM's 100 års jubilæumsbog)

Ugens Triangel - Hvorfor tog man toget til Skagen?

af Thorbjørn, Kbh Ø, 14/5 2013, 20:57 (4188 dage siden) @ Michael Deichmann

fra læserbrev i Skagens Avis
Allerede før Verdenskrigen brød ud, lød der gang på gang klager over dette vejstykke fra bilister og motorcyklister. Mens benzinmanglen rådede, forstummede disse røster. Men, efter at motorkørselen nu igen har taget mægtig fart, lyder kravet om at få vejen gjort farbar, fra dag til dag, med voksende styrke. Kgl. dansk Automobilklub og selskabet Forenede danske Motorejere har for længere tid siden indgivet andragende til Hjørring Amt om at lade vejen grundigt istandsætte. De to foreninger har endogså tilbudt amtet et tilskud på 10.000 kr. til dette øjemed. Skagen Turistforening har, med byrådets anbefaling, andraget amtet om det samme.

Men endnu er der intet som helst foretaget. Daglig suser biler og motorcykler hen over den grufulde hulvej med den største fare for både passagererne og for køretøjerne
Og nok et billede
[image]
Og når det så endelig var tørt, måtte bilisterne slås med sandflugten.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak