En jernbane-færgeoverfart [D] (12 illustrationer)

af Niels Munch, 5/11 2023, 14:09 (319 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 5/11 2023, 14:55

Hej i Forum,

Som nævnt i tråden fra Fehmarn, hvor vi bl.a. besøgte Heiligenhafen, havde Kreis Oldenburger Eisenbahn (KOE) i 1903 etableret Kleinbahn Lütjenbrode–Orth (Fehmarn). KOEs tog til Fehmarn udgik fra Heiligenhafen, idet Fehmarnsund blev passeret pr. jernbanefærge de 1.200 m mellem Großenbroder Fähre på fastlandet og Fehmarnsund (Beelitz) på øen, se kortet:

[image]
Kort over Fehmarn med Fugleflugtslinien (sort) og KOE (rød). (NordNordWest - Wikimedia Commons).

Overfartens første dampfærge "Fehmarnsund" kunne kun transportere to godsvogne. Fra 09.11.1927 blev "Fehmarnsund" suppleret med dampfærgen "Fehmarn". Den havde 2x240 hk og kunne med sin sporlængde på 37 m også transportere personvogne. I 1951 blev den forlænget med 15 m samt udstyret med en dieselmotor. Fra 1949, efter at "Fehmarnsund" blev taget ud af drift, blev en ny færge taget i brug, nemlig motorskibet "Schleswig-Holstein". Denne havde en sporlængde på 41 m og kunne rumme op til fire jernbanevogne.

Med KOEs indførelse af motorvogne blev disse - og sidenhen DBs skinnebusser - overført med færgen:
[image]
F/S Fehmarn med VT 95-prototypetog, 28.09.1951. (Foto: Walter Hollnagel - Eisenbahnstiftung Bildergallerie).

På sommerens rejse til Kieler Woche var der heldigvis tid til at se lidt på Fehmarn (anbefales), herunder "resterne" fra færgeoverfarten, som ophørte med åbningen af Fugleflugtslinien - inkl. Fehmarnsundbroen - i maj 1963.

[image]
Lystbådehavnen i Fehmarnsund/Beelitz med kran, i baggrunden Fehmarnsundbroen, 22.06.2023 (nm).

Kranen står ca., hvor færgegalgen stod; færgeklappen blev i en periode benyttet af det lokale bådeværft som ophalerbedding:

[image]
Det tidligere færgeleje i Fehmarnsund, i baggrunden værftets bygninger, 08.06.1984 (foto: Thomas Becker - Wikimedia Commons).

[image]
Blik mod de genkendelige værftsbygninger på det tidligere stationsareal, Fehmarnsund/Beelitz 22.06.2023 (nm).

I fravær af færge gik turen over broen til Großenbroder Fähre, hvor der var lidt mere at arkæologisere på:

[image]
Det tidl. baneareal, blikretning nord, t.v. pakhuse, t.h. stationsbygningen, 22.06.2023 (nm).

[image] [image]
Ved parkeringspladsen stod plancher med historiske fotostater, 22.06.2023 (nm).

[image]
Det tidl. baneareal, blikretning syd med stationsbygningen t.v., 22.06.2023 (nm). Sammenlign gerne med planchen ovenfor t.v.

[image]
Großenbroder Fähre, færgelejet med F/S Schleswig-Holstein, 05.1960. (Foto: Robin Fell - Eisenbahnstiftung Bildergallerie).

[image]
Ca. sammesteds, de kraftige betonfundamenter for færgegalgen m.v. kan stadig ses, 22.06.2023 (nm).

BONUS

[image]
F/S SCHLESWIG-HOLSTEIN i Kiel Holtenauer Schleuse efter ombygning på Werft Nobiskrug i Rendsburg. DBs jernbane- og bilfærge skal atter indsættes som 'Sundfähre' til Fehmarn, 04.04.1957. Fotograf: Magnussen, Friedrich. Stadtarchiv Kiel - CC BY-SA 3.0 DE.

Litteratur om KOE og færgeforbindelsen har jeg ikke fundet, men dette website www.sundfaehre.de rummer - trods måske lidt rodet - rigtig mange historiske oplysninger og fotos.

Se desuden disse links:
https://www.reisecenter-fehmarn.de/fehmarn-fotogalerie-die-fehmarnsche-eisenbahn-158.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Inselbahn_Fehmarn
http://www.kuestenbahn.de/fehmarn/

samt selvfølgelig de indbyggede links, såfremt mit indlæg "måtte friste til mere".

Bedste hilsener
Niels

DB Cargo

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak