Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af cslundsten, 15/10 2023, 18:52 (408 dage siden)

Er der mon nogen, der ligger inde med et foto af et daglys-indkørselssignal på Svendborgbanen (ikke Fruens Bøge og heller ikke Svendborg) mellem 1962 og 1980 (eller måske endda senere)? Jeg søger de oprindeligt 4-lanternede signalers udseende efter ændringerne i signalbegreberne i 1961.

/Carsten Lundsten

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af FS1954, 16/10 2023, 11:59 (408 dage siden) @ cslundsten

Hej Carsten.

Jeg ved ikke, om disse tre billeder af indkørselssignalet til Stenstrup sydfra kan bruges, men her kommer de:

[image]

Dette billede stammer fra sommeren 1999, hvor det gamle signal netop stod for at blive udskiftet. Her følger næste levende billede:

[image]

Dette billede viser forholdene den 25. december 2004 - en andenjuledag med dejligt meget sne (og en lang cykeltur fra Svendborg på vej herud!).

Sidste billede er dette:

[image]

Det stammer fra den 13. august i år. Jeg hasr desværre ingen nærbilleder af signalerne, men jeg håber, at billederne kan hjælpe lidt på vej.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

--
FS1954

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af cslundsten, 16/10 2023, 12:10 (408 dage siden) @ FS1954

Hej Carsten.

Jeg ved ikke, om disse tre billeder af indkørselssignalet til Stenstrup sydfra kan bruges, men her kommer de:

Første billede er hvad jeg søgte - det gamle I-signal. Tak!

/Carsten Lundsten

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af MMP, 16/10 2023, 15:29 (408 dage siden) @ cslundsten

Hej Carsten

De anlæg på Od-Svg (Frs og Svg undtaget) var vel alle 1954F og udformet som f..eks Str-Ti, Bm-Tdr, altså I-signaler med 3 lanterner, 2 grønne og en rød.
Mig bekendt havde stationerne også "signal ubetjent/juletræet" indtil ombygningen.

Mvh Morten

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af MMP, 16/10 2023, 17:07 (408 dage siden) @ MMP

Hej

Jeg er blevet retteledt til at Kvs vist havde 1951 anlæg med vippenøgler.
Tak Jens.

Mvh Morten

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af MMP, 21/10 2023, 13:14 (403 dage siden) @ MMP

Hermed foto af Capp Kvs 1951 anlæg taget 23.11.1990
Jeg har fået lov af fotografen at ligge det ud.

[image]

Fotograf Jens Baier Naundrup Jensen

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af cslundsten, 16/10 2023, 17:33 (408 dage siden) @ MMP

Hej Carsten

De anlæg på Od-Svg (Frs og Svg undtaget) var vel alle 1954F og udformet som f..eks Str-Ti, Bm-Tdr, altså I-signaler med 3 lanterner, 2 grønne og en rød.
Mig bekendt havde stationerne også "signal ubetjent/juletræet" indtil ombygningen.

Der var tale om adskillige stationer med 4-lanterne I-signaler, som var bygget forud for 1954F-anlæggene. Vippenøgleanlæg og vist også tidlige 54-anlæg. Og det er ombygningen af de I-signaler, jeg er nysgerrig på. Billedet ovenfor fra Stenstrup viser da også et ombygget signal.

<nørderi>
Nysgerrigheden går på om den øverste grønne lanterne endte helt til tops eller den forblev i næstøverste position. Sidstnævnte er set både i Fredensborg og Flintholm, og muligvis var det måden at ombygge i øst. Arden/Ellidshøj og sikkert de øvrige anlæg på de kanter (ja, dobbeltspor,, men stadig samme signaltype) fik gennemkørselslampen flyttet op i øverste position.

Jeg mindes dog vagt fra min første tur i Nørrejylland (ca. 1987) at have set signaler med øverste grønne i næstøverste position (og øverste position afblændet), men jeg er ikke sikker.
</nørderi>

/Carsten Lundsten

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Georg Schmidt, 16/10 2023, 18:08 (408 dage siden) @ cslundsten

En liste jeg har som er fra begyndelsen af 90'erne viser følgende sikringsanlæg på Svendborgbanen:
Frs 1954 E anl. år 1955
Hjs 1951 anl år 1956
Høs 1954F anl år 1979 ombyg forenkl.
Ås 1951 anl år 1957
Re 1954F anl år 1965 forenklet
Kvs 1951 anl år 1951
Sts 1951 anl år 1952
Svg 1954 RY anl år 1990
Ingen linieblok Od-Svg
M v h
Georg

Avatar

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2023, 13:49 (407 dage siden) @ Georg Schmidt

En liste jeg har som er fra begyndelsen af 90'erne viser følgende sikringsanlæg på Svendborgbanen:
Frs 1954 E anl. år 1955
Hjs 1951 anl år 1956
Høs 1954F anl år 1979 ombyg forenkl.
Ås 1951 anl år 1957
Re 1954F anl år 1965 forenklet
Kvs 1951 anl år 1951
Sts 1951 anl år 1952
Svg 1954 RY anl år 1990
Ingen linieblok Od-Svg
M v h
Georg

Hej Georg,

Er det en håndskrevet liste?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af cslundsten, 18/10 2023, 01:24 (406 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En liste jeg har som er fra begyndelsen af 90'erne viser følgende sikringsanlæg på Svendborgbanen:
Frs 1954 E anl. år 1955
Hjs 1951 anl år 1956
Høs 1954F anl år 1979 ombyg forenkl.
Ås 1951 anl år 1957
Re 1954F anl år 1965 forenklet
Kvs 1951 anl år 1951
Sts 1951 anl år 1952
Svg 1954 RY anl år 1990
Ingen linieblok Od-Svg
M v h
Georg


Hej Georg,

Er det en håndskrevet liste?

Der fandtes omkring den tid en halvofficiel liste over sikringsanlæg og ibrugtagningsår. Desværre har jeg den ikke mere. Der eksisterer så vidt jeg ved også en opdateret liste.

/Carsten Lundsten

Avatar

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2023, 02:33 (406 dage siden) @ cslundsten
redigeret af Morten Flindt Larsen, 18/10 2023, 03:12

En liste jeg har som er fra begyndelsen af 90'erne viser følgende sikringsanlæg på Svendborgbanen:
Frs 1954 E anl. år 1955
Hjs 1951 anl år 1956
Høs 1954F anl år 1979 ombyg forenkl.
Ås 1951 anl år 1957
Re 1954F anl år 1965 forenklet
Kvs 1951 anl år 1951
Sts 1951 anl år 1952
Svg 1954 RY anl år 1990
Ingen linieblok Od-Svg
M v h
Georg


Hej Georg,

Er det en håndskrevet liste?


Der fandtes omkring den tid en halvofficiel liste over sikringsanlæg og ibrugtagningsår. Desværre har jeg den ikke mere. Der eksisterer så vidt jeg ved også en opdateret liste.

/Carsten Lundsten

Hej Carsten,

Jeg spørger, fordi at jeg for Årslev har et notat om ibrugtagning af relæsikringsanlæg 27. maj 1952 (med automatisk signalgivning), men intet for 1957. Et sjusket håndskrevet 2-tal kan godt læses som et 7-tal. Eller skete der en (for mig ukendt) ændring i 1957? Så vidt jeg husker, stammer min oplysning fra La.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Georg Schmidt, 18/10 2023, 08:56 (406 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her et par udpluk fra listen.
[image]
[image]
M v h
Georg

Avatar

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2023, 21:14 (405 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg,

Er det muligt for mig via den lille kuvert ved siden mit navn at tigge en kopi af din liste, så jeg kan afstemme oplysningerne i jernbanekilder.dk med den til gavn for folket?

Gode hilsner

Morten Flindt Larsen

Avatar

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/10 2023, 09:08 (405 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det muligt for mig via den lille kuvert ved siden mit navn at tigge en kopi af din liste, så jeg kan afstemme oplysningerne i jernbanekilder.dk med den til gavn for folket?

Man kan ikke vedhæfte filer via kuverten.

--
[image]

Anlægsoversigt

af Tovli ⌂, Valby, 19/10 2023, 17:53 (405 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Georg Schmidt har været så venlig at sende den 6-sidede anlægsoversigt til Arkivet for Jernbaner. Herfra kan den downloades til eget brug. For at lede i hele Arkivet skal der bruges en adgangskode, men de nye filer ligger til fri benyttelse på denne LINK

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner

Avatar

Anlægsoversigt

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/10 2023, 18:03 (405 dage siden) @ Tovli

Georg Schmidt har været så venlig at sende den 6-sidede anlægsoversigt til Arkivet for Jernbaner. Herfra kan den downloades til eget brug. For at lede i hele Arkivet skal der bruges en adgangskode, men de nye filer ligger til fri benyttelse på denne LINK

Fornemt! :-) :-) :-) Min bedste tak til både Georg og Arkivet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af cslundsten, 18/10 2023, 23:30 (405 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et par udpluk fra listen.

Og hvis du alligevel er ved at lade listen sive, vil du så også betænke min kuvert? :-)

/Carsten Lundsten

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af cslundsten, 18/10 2023, 11:21 (406 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg spørger, fordi at jeg for Årslev har et notat om ibrugtagning af relæsikringsanlæg 27. maj 1952 (med automatisk signalgivning), men intet for 1957. Et sjusket håndskrevet 2-tal kan godt læses som et 7-tal. Eller skete der en (for mig ukendt) ændring i 1957? Så vidt jeg husker, stammer min oplysning fra La.

1951-anlæg ibrugtaget 1957 lyder i hvert fald forkert. Så er 1952 mere sandsynligt. På Jernbanekilder ligger et fint foto af centralapparatet, dateret 1952.

Ifølge lærdom jeg er blevet udstyret med i den senere tid var anlæggets automatiske signalgivning en tidlig form for "Ubetjent station". Denne form for ubetjent station er senere blevet ombygget til den form der blev kendt med de "forenklede" relæsikringsanlæg (altså "Kør igennem" vist i begge retninger).

Jeg har ikke kendskab til at der skulle have været store ombygninger i Årslev, men det udelukker ikke noget. Jeg tror din teori om håndskrift er mere sandsynlig, selvom Georgs liste er renskrevet.

/Carsten Lundsten

Avatar

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2023, 12:43 (406 dage siden) @ cslundsten
redigeret af Morten Flindt Larsen, 18/10 2023, 13:10

Jeg spørger, fordi at jeg for Årslev har et notat om ibrugtagning af relæsikringsanlæg 27. maj 1952 (med automatisk signalgivning), men intet for 1957. Et sjusket håndskrevet 2-tal kan godt læses som et 7-tal. Eller skete der en (for mig ukendt) ændring i 1957? Så vidt jeg husker, stammer min oplysning fra La.


1951-anlæg ibrugtaget 1957 lyder i hvert fald forkert. Så er 1952 mere sandsynligt. På Jernbanekilder ligger et fint foto af centralapparatet, dateret 1952.

Ifølge lærdom jeg er blevet udstyret med i den senere tid var anlæggets automatiske signalgivning en tidlig form for "Ubetjent station". Denne form for ubetjent station er senere blevet ombygget til den form der blev kendt med de "forenklede" relæsikringsanlæg (altså "Kør igennem" vist i begge retninger).

Jeg har ikke kendskab til at der skulle have været store ombygninger i Årslev, men det udelukker ikke noget. Jeg tror din teori om håndskrift er mere sandsynlig, selvom Georgs liste er renskrevet.

/Carsten Lundsten

Hej Carsten og Georg,

Tak for jeres informationer.

Det er en meget interessant og informativ liste, som dækker en tidsperiode jeg hidtil ikke har haft mange kilder til. :-) :-) :-)

Jeg har nu i min øresnegl af et venligt menneske fået bekræftet datoen i 1952, på klokkeslæt (kl. 14.00).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Lars Bøgeholm Hansen, Odense By, 28/10 2023, 04:02 (396 dage siden) @ Georg Schmidt

Skulle der monstro findes billeder af Hjallese stations centralapparat og/eller denne stations signaler?

--
Mvh

Lars Bøgeholm Hansen

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af Niels Munch, 28/10 2023, 07:58 (396 dage siden) @ Lars Bøgeholm Hansen

Skulle der monstro findes billeder af Hjallese stations centralapparat og/eller denne stations signaler?

[image]
Hjallese Station - Ekspeditionslokalet med relæsikringsanlægget ca. 1983. Fotograf: Ukendt. Dalum-Hjallese Lokalarkiv - B2902. P.t. "klikbart".

Billedtekst:
"I 1950 ibrugtog DSB sit første relæsikringsanlæg. Det var et sikringsanlæg, som var uden mekanisk register og hvor centralsikringen blev tilvejebragt udelukkende ved hjælp af relæer. Til betjening af signaler og sporskifter blev anvendt vippenøgler kendt fra telefoncentraler. Anlægstypen blev derfor i daglig tale kaldt vippenøgleanlæg. På Kirkeby station blev det første relæsikringsanlæg på Svendborgbanen taget i brug i 1951.

Hjallese station fik sit relæsikringsanlæg af typen vippenøgleanlæg i regnskabsåret 1956/57.

Sikringsanlægget i Hjallese var et af de mindste af typen. Der var nemlig intet krydsningsspor, men kun et togvejsspor, spor 1. Øvrige spor var sidespor."

M.v.h.
Niels

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af MMP, 22/10 2023, 11:44 (402 dage siden) @ cslundsten

Hermed et skud fra Årslev (nordenden) som jeg har fået lov af Jens af ligge op.
MY 1150 med G 7251 (Svg-Od)
30.04.1996

[image]
Fotograf Jens Baier Naundrup Jensen

Efter Jens’s hukommelse sad den øverste grønne “øverst” i I-signalerne. Med undtagelse af Frs og Svg.

Mvh Morten

Efterlyses: Foto af Indkørselssignal på Svendborgbanen

af cslundsten, 22/10 2023, 12:09 (402 dage siden) @ MMP

Hermed et skud fra Årslev (nordenden) som jeg har fået lov af Jens af ligge op.
MY 1150 med G 7251 (Svg-Od)
30.04.1996

Tak! Det var lige netop hvad jeg søgte.

/Carsten Lundsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak