Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af ivar, 15/10 2023, 00:52 (341 dage siden)

Senest ved Danmarks indtræden i EF per 01FEB1973, måtte Forbundsrepublikken afskaffe reglen om, at slagtedyr fra Danmark skulle transporteres ad søvejen til et Seegrenzschlachthof, og acceptere transport over landegrænsen - de første år dog udelukkende per jernbane.

Der blev dagligt læsset vogne ved Eksportstaldene i Aabenraa og Gråsten med destination Schlachthof i Flensborg.

Hvordan blev den trafik egentlig afviklet? Jeg kan se Q350 er stationeret i Aabenraa i de år, og mener at kunne huske en Q-maskine på arbejde i Padborg indenfor normal kontortid.

Som jeg husker det, fik vi indtelefoneret tal til fragtbreve og toldpapirer ved 17-18-tiden.

Er der nogen, der har noget skriftligt om disse transporter, som jeg formoder har været (faste?) rangertræk? Endvidere, hvor og hvordan skete overleveringen til DB?

mvh
-ivar

Avatar

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/10 2023, 11:03 (341 dage siden) @ ivar
redigeret af Morten Flindt Larsen, 15/10 2023, 11:23

Senest ved Danmarks indtræden i EF per 01FEB1973, måtte Forbundsrepublikken afskaffe reglen om, at slagtedyr fra Danmark skulle transporteres ad søvejen til et Seegrenzschlachthof, og acceptere transport over landegrænsen - de første år dog udelukkende per jernbane.

Der blev dagligt læsset vogne ved Eksportstaldene i Aabenraa og Gråsten med destination Schlachthof i Flensborg.

Hvordan blev den trafik egentlig afviklet? Jeg kan se Q350 er stationeret i Aabenraa i de år, og mener at kunne huske en Q-maskine på arbejde i Padborg indenfor normal kontortid.

Som jeg husker det, fik vi indtelefoneret tal til fragtbreve og toldpapirer ved 17-18-tiden.

Er der nogen, der har noget skriftligt om disse transporter, som jeg formoder har været (faste?) rangertræk? Endvidere, hvor og hvordan skete overleveringen til DB?

mvh
-ivar

Hej Ivar,

Der var da jernbanetransporter til Tyskland af levende dyr for Danexim så tidligt som i 1951, og i midten af 1960'erne blev DB's moderne toetagers vogne til småkreaturer (Vlmms 63) prøvekørt/demonstreret i Danmark. Var Danexim ikke netop en eksportforretning baseret på dyrlægekontrol af levende kreaturer?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af ivar, 15/10 2023, 13:55 (341 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Danexim var en transportvirksomhed, der var opstået på resterne af det beslaglagte Schenker. De dyretransporter, du omtaler, har fortrinsvist været til lande ud over Tyskland. Bl. a. havde Oxexport en omfattende eksport af levende kreaturer til Schweiz fra deres samlestalde i Padborg. Danexim stod for jernbanetransporten - og havde stort set monopol på kreaturrampen, ligesom de rådede over ekspeditionsbygningen.

Jeg skal ikke afvise, at der i de første efterkrigsår har været jernbanetransporter til Tyskland med slagtedyr, men ellers skulle alt sejles ind. Det var hovedsageligt rederiet C. Clausen i Gråsten, der stod for disse transporter.

Med venlig hilsen
-ivar

Avatar

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/10 2023, 14:19 (341 dage siden) @ ivar

Hej Ivar,

Så lærte jeg noget nyt. Tak for det. :-) :-) :-) (og så på en søndag). :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af Martin Wilde, 15/10 2023, 15:34 (341 dage siden) @ ivar

Senest ved Danmarks indtræden i EF per 01FEB1973, måtte Forbundsrepublikken afskaffe reglen om, at slagtedyr fra Danmark skulle transporteres ad søvejen til et Seegrenzschlachthof, og acceptere transport over landegrænsen - de første år dog udelukkende per jernbane.

Skal man tro Udenrigsministeriets hjemmeside, så var det den 1. januar 1973, Danmark trådte ind i det davæfrende EF, og ikke en måned senere.
Udenrigsministeriet
Jeg var ganske vist kun syv år dengang, men mener også at kunne huske det sådan.
Martin

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af ivar, 15/10 2023, 16:09 (341 dage siden) @ Martin Wilde

Når UM skriver det, så passer det. Jeg opdaterer min indre computer.

vh
-ivar

Avatar

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/10 2023, 16:56 (341 dage siden) @ ivar

Når UM skriver det, så passer det. Jeg opdaterer min indre computer.

vh
-ivar

Du blander det formentlig sammen med Bruxelleskonventionen, som trådte i kraft 1. februar 1973. Det kan ske for selv den bedste.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af Peter Roland Hansen @, 17/10 2023, 16:24 (339 dage siden) @ ivar

1957 - 1960 boede jeg i Aabenraa lige ud til jernbanen, og kunne følge transporterne at kvæg til havnen i Aabenraa. Godstogene kunne være fremført af MK/FK eller D, og jeg bemærkede at der bl.a. var vogne fra TKVJ. Rangering fra stationen var med de lokale lokomotiver ltr O eller høj F. Jeg har aldrig i den periode set en Q maskine i Aabenraa og jeg er heller ikke sikker på at sporene på havnen kunne bære den. Det kunne være dejligt hvis der fandtes billeder fra disse transporter.

Dyretransporter fra Aabenraa/Gråsten til Flensborg

af ivar, 17/10 2023, 23:05 (338 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Tak for oplysningerne, skønt fra søtransporttiden, så alligevel interessante for mig.

Vh
-ivar

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak