Avatar

En S-maskine i Hellerup

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/10 2023, 09:52 (346 dage siden)

[image]

En læser mener ikke, at dette billede fra databasen er S 721, men derimod S 726 - Har han ret?

--
[image]

Avatar

En S-maskine i Hellerup

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/10 2023, 09:56 (346 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Og her er en til:
En læser mener ikke, at dette billede fra databasen er S 731, men derimod S 734 - Har han ret?

--
[image]

En S-maskine i Hellerup

af Steffen Dresler, 10/10 2023, 10:35 (346 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Steffen Dresler, 10/10 2023, 11:03

Godformiddag

Jeg tror at den gode læser har ret i, at det må være S 734. I perioden fra 1931 til 1934 blev S nr. 734 jf. Driftsmaterielfortegnelsen forsøgsvis udstyret med turbogenerator for elektrisk belysning af såvel lanterner som belysning i førerhuset. Men allerede i september 1928 var en turbogenerator monteret på lokomotivet. Den var monteret umiddelbart foran skorstenen. Bemærk at det er den nederste almindelige lanterne, der er el belyst og IKKE den øverste særtogslanterne, der er petrolium.

J.S. har i sin billedfortegnelse fotograferet S 736 den 26-9-1928 (billede 46 IV 14) med tog 473 i Klampenborg.

Bedste hilsener

Steff

En S-maskine i Hellerup

af Steffen Dresler, 10/10 2023, 15:37 (346 dage siden) @ Steffen Dresler

Godformiddag

Jeg tror at den gode læser har ret i, at det må være S 734. I perioden fra 1931 til 1934 blev S nr. 734 jf. Driftsmaterielfortegnelsen forsøgsvis udstyret med turbogenerator for elektrisk belysning af såvel lanterner som belysning i førerhuset. Men allerede i september 1928 var en turbogenerator monteret på lokomotivet. Den var monteret umiddelbart foran skorstenen. Bemærk at det er den nederste almindelige lanterne, der er el belyst og IKKE den øverste særtogslanterne, der er petrolium.

J.S. har i sin billedfortegnelse fotograferet S 736 den 26-9-1928 (billede 46 IV 14) med tog 473 i Klampenborg.

Bedste hilsener

Steff

Skal retteligt være S 734 og billede 46 IV 64 og ikke som skrevet 736 og billede 46 IV 14 med tog 473 i Kl, sorry! Kopier af gamle originaldokumenter er ikke altid lige lette at læse!! (Louis Nielsen;-) )

Jeg kan desværre ikke hjælpe med kedelnummer indledningsvis ilagt som reservekedel for de to Borsigmaskiner, da jeg ikke har værkstedskortene fra CvK. Men jeg kan af liste udarbejdet af EJH se, at der er fremstillet ekstrakeder til begge maskiner 2721 og 2722 og de er begge som Frichskedlerne med hensyn til fødevandsventilerne placering højt!! De lå ved udrangering således, Reservekedel nr. 2721 i nr. 728 og Reservekedel nr. 2722 i nr. 721.

Bedste hilsener

Steff

En S-maskine i Hellerup

af Ole M. Nielsen ⌂, 10/10 2023, 13:00 (346 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Og her er en til:
En læser mener ikke, at dette billede fra databasen er S 731, men derimod S 734 - Har han ret?

Jvf. JS billedfortegnelse skulle det være 721, men det kan ikke passe da man tydeligt kan se "73x" på siden af førerhuset.
Dato og sted er angivet til Hellerup 10/10-1928.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

En S-maskine i Hellerup

af Steffen Dresler, 10/10 2023, 11:01 (346 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kære alle

I JS billedfortegnelse findes to info vedr. de berørte to nr. indenfor nogenlunde samme tidsperiode:

S nr. 721 i Hellerup OKT 1928, billede nr. 46 IV 58, (ikke andre angivelser) og
S nr. 726 i Hellerup 14-3-32, billede 69 P 36 (ikke andre angivelser).

S-maskinerne havde ikke nogen god gang under afspærring, og styringen kunne hugge temmelig meget. Yderligere kunne det under afspærring forekomme, at både røggasser og røgkammersmuld blev indsuget. Derfor fik nr. 721 indledningsvis i maj 1931 monteret snøfteventiler ovenpå gliderkasserne. Forsøget faldt heldigt ud, og allerede i september 1935 havde alle S-lokomotiver dette. Foruden at de fik en bedre gang under afspærring, sparede man kul og smøreolie.

Ved ikke om ovenstående bemærkning ang. ventiler hjælper.

Bedste hilsener

Steff

En S-maskine i Hellerup

af Peter Roland Hansen @, 10/10 2023, 13:08 (346 dage siden) @ Steffen Dresler

Ved at kigge i James Steffensens registreringer ses flg.
Det ene billede:
S 726 med Indkørsel til Hellerup fra Nord. Dato: 14-08-1932
Det andet billede:
S 734 med tog 473 på Klampenborg station. 29-09-1928

En S-maskine i Hellerup

af PeterA, 10/10 2023, 15:23 (346 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Da det er undertegnede, der overfor webmaster Tommy i anden forbindelse har rejst tvivlsspørgsmål om de to billeder, vil jeg gerne takke for alle jeres gode indlæg, der synes at bekræfte, at mine forslag til rettelser er faldet i god jord.
Og så kan jeg vist udskyde turen til Louis Nielsen en smule endnu.
mvh
PeterA

En S-maskine i Hellerup

af Ole M. Nielsen ⌂, 10/10 2023, 12:51 (346 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

En læser mener ikke, at dette billede fra databasen er S 721, men derimod S 726 - Har han ret?

Jvf. JS billedfortegnelse er dette billede S 726, Hellerup 14/8-1932.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

En S-maskine i Hellerup

af Jens, 30 cm fra skærmen, 10/10 2023, 13:27 (346 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jvf. JS billedfortegnelse er dette billede S 726, Hellerup 14/8-1932.

I så fald er der en detalje der generer undertegnede. 726 er en Frichs-maskine, og disse havde fødeventilerne placeret højt på kedelryggen foran domen (se leveringsfotoet af 723 i databasen), mens maskinen på billedet har fødeventilen placeret ud for kedlens midterlinje, hvilket kun gjaldt de Borsig-byggede 721 og 722, i øvrigt helt parallelt til de Borsig-byggede HI. De Borsig-byggede kedler må så sidenhen være blevet ensrettet med Frichs-kedlerne, for der er umiddelbart ingen nyere billeder af S-maskiner med de lavtplacerede fødeventiler.
Det kan selvfølgelig langt fra udelukkes at billedet retmæssigt ER 726 monteret med en Borsig-kedel; det kan nok kun et nedslag i reparationsbogen afsløre!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak