Schiefe Ebene 175 år

af Jens Vesterdahl ⌂, 7/10 2023, 23:06 (422 dage siden)

Godaften i herreværelset.

I sidste weekend besøgte jeg jernbanestrækningen Schiefe Ebene mellem Neuenmarkt-Wirsberg og Marktschorgast i Tyskland. Anledningen var strækningens 175 års jubilæum, som blev fejret med damptog, udgående fra det belejligt placerede damplokomotivmuseum i det tidligere maskindepot i Neuenmarkt-Wirsberg.

Strækningens navn kan oversættes til "skråplanet", og det er et ganske passende navn. Over en afstand på 6,8 km stiger banen 158 meter op til Marktschorgast, hvilket giver en stigningsprocent på 2,5. Hvad man ikke rigtig kan se på diverse videoer og billeder, men kun når man står på stedet, er hvor ret dette hældende plan egentlig er, idet stigningen er helt konstant. Jeg har længe gerne villet besøge stedet, og selv om damplokomotiverne var mit mål, så var selve bygningsværket faktisk en større oplevelse.

For det er et bygningsværk, og ikke bare en jernbane på en bakke. Historien kan jeg ikke genfortælle i sin fulde længde her, men banen går på vældige dæmninger og i gennemskæringer, og man må huske på, at da banen blev bygget, havde man lokomotiver i Odin-klassen. Man overvejede således både hestebaner og kabeltræk, tre opdelte stigninger og en tunnel, før en studietur til Chesapeake & Ohio jernbanen i USA resulterede i den konstruktion, som stadig bruges i dag.

Mere om historien kan læses her:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schiefe_Ebene_(Eisenbahnstrecke)

Her er min video med weekendens damptog, trukket af BR01, BR01.5, BR50 og BR52:
https://www.youtube.com/watch?v=dOa1u1P-ero

Og her er et par billeder taget fra den sti ("Lehrpfad"), som går langs strækningen, vel afmærket og med informationstavler undervejs, som fortæller om historie og teknik. Den er dog på ingen måde egnet for gangbesværede ...

[image]

[image]
Herover den såkaldte "Fallkörpersperre", som under den kolde krig skulle spærre gennemkørslen for tanks. Under betonsøjlerne var lagt sprængstoffer, som skulle detoneres, så passagen blev blokeret. Jeg er dog ikke klar over, om noget af klippevæggen var tænkt til at skulle med.

[image]
Herover fotoplatformen på det klassiske sted. Max. belastning 27 personer :-D
Her findes tillige de højeste steder på dæmningen. Fra foden af dæmningen og til sporene er der op til 44 meter.

[image]

[image]

Venlig hilsen
Jens

Schiefe Ebene 175 år

af Per Sørensen, Hg, 8/10 2023, 09:28 (421 dage siden) @ Jens Vesterdahl

God formiddag Jens,

tak for dit fine indlæg om en yderst interessant strækning.
Der skulle præsteres for at komme over.

Fantastisk at den blev bygget samtidig med at vi i Danmark var i gang med et ret fladt stykke bane til Roskilde...

Fortsat god dag

vh

pediHg

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak