Kongelig togvogn bevaret for eftertiden
Indslag på TV2 Fyn om DSB S 2:
https://www.tv2fyn.dk/nyheder/22-09-2023/1930/1930-22-09-2023?clip=43bcacce-99c0-448e-8...
--
Indslag på TV2 Fyn om DSB S 2:
https://www.tv2fyn.dk/nyheder/22-09-2023/1930/1930-22-09-2023?clip=43bcacce-99c0-448e-8...
--
Ja, så kan man jo spekulere over hvilken væsentlig historie man formidler ved at vise den vogn i den stand.
--
Venligst
Michael Deichmann
Det sætter tingene i perspektiv, når man således kan vise besøgende, hvordan noget af materiellet har set ud, inden en omfattende restaurering har fundet sted (tænk f.eks. på Grønholt-vognen, der var meget miserabel, inden museets frivillige håndværkere genopbyggede den). Og husk også på, at ikke alt materiel skal se perfekt og nyrestaureret ud, for det giver jo ikke noget retvisende billede af materiellet gennem tiderne.
Man kan vel også rent idealistisk påpege, at der også skal være opgave for fremtidige medarbejdere med at restaurere materiel bortset fra, at noget slet ikke skal restaureres (men nok præpareres for muligt forfald).
Alt i alt finder jeg, at vognkassen fortæller en væsentlig historie, netop sammenlignet med de øvrige tre kongelige salonvogne og det øvrige materiel på museet. Mange besøgende har haft interesse i at vide mere om vognen - og dermed har vognkassen betydning, ussel eller ej som den er.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg
--
FS1954
Du kan da godt have lidt ret men, på den anden side repræsenterer vognen jo også udslidt jernbanemateriel, der i ret stort antal blev placeret i kolonihaver, på sommerhusgrunde og som hestely.
Det er også en del af vores kulturhistorie, og den del er vel også væsentlig - eller?
mvh
-ivar
Grønholtvognen var en af de bedste vognkassens som er fremskaffet. Miserabel er nok en journalistisk overdrivelse.
--
ئۇلغىك
OK, enhver overdrivelse letter forståelsen - og som jeg husker restatureringen af vognen, var der tale om ret meget træarbejde. Det er muligt, at jeg tsager fejl - jeg er ikke selv håndværker.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg
--
FS1954
Ja, så kan man jo spekulere over hvilken væsentlig historie man formidler ved at vise den vogn i den stand.
Man kan jo tage grovfilen lidt frem, og sige at der er gået for meget DJØF i den, som ved så meget andet........
Mvh
Claus
--
Det er DM, Magisterforeningen som hersker i Odense. Bland lige DJØF udenom her.
--
ئۇلغىك
Ja, så kan man jo spekulere over hvilken væsentlig historie man formidler ved at vise den vogn i den stand.
Det er den eneste stand vognen kan vises i.
Vognens historie er væsentlig, da det er den første danske kongevogn, bygget i England i 1854, og så i øvrigt er det eneste stykke rullende materiel bevaret fra Kong Frederik den Syvendes sydslesvigske Jernbane.
På andre museer vises krigsfly og kampvogne bjerget fra søer og moser, som også er i en stand, hvor man kan spekulere over det samme. De vises, fordi de er "det eneste vi har" og fordi de har en interessant historie.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Det er DM, Magisterforeningen som hersker i Odense. Bland lige DJØF udenom her.
Tak, så blev man så klog. Selvfølgelig DM
Som det bar præg af, så er der ikke det tætte forhold til nogen af dem.
Mvh
Claus
--
Kære Morten
DET var en pæn, sober og saglig baggrundsviden du dér fik fortalt! Historien sætter jo det hele - sikkert for mange - alt i et lidt anderledes perspektiv!
Bedste hilsener
Steff
NB: Som "beordret" medlem af en organisation i udlandet ved jeg, at et stykke irret, hullet og forvredent stykke aluminium på ca. 60 x 60 cm + lidt andre stumper, gravet op på en strand i Frankrig, blev til et flyveværdig Spitfire jagermaskine. Omformet fra Asterix, "De er skøre de englændere"!
Softwaresjusk giver nye forsinkelser: Nyt signalsystem mangler basale funktioner
Bilproducenterne vil have EU til at droppe fossilforbud: Vi er for afhængige af Kina
Nye togsignaler driller også nordmændene: Overvejer 80’er-teknologi
Elbilejere i lejlighed lades i stikken: Har alt for langt til ladestandere